کد خبر: ۴۸۸۳۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

۸۰ درصد جانوران کشور از بین رفته‌اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: طی چهار دهه گذشته 80 درصد جانوران کشور از بین رفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
مهرداد فتحی بیرانوند در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع وضعیت محیط زیست استان که به همت کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان و همکاری انجمن حیات وحش و محیط زیست دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از گونه‌های جانوری کشور طی چهار دهه گذشته از بین رفته‌اند، گفت: لرستان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و خیلی از مناطق خالی از حیات وحش شده‌اند.

وی اظهار کرد: محیط زیست یک چالش و ضرورت در دنیا بوده که امروزه به بزرگترین دغدغه در سطح کره زمین تبدیل شده است. اگر به دغدغه سیاست‌گذاران در سطح جهان توجه کنیم این موضوع را درک خواهیم کرد. در گذشته به واسطه بی‌مهری‌ها و زیاده‌خواهی‌هایی که نسبت به محیط زیست شده با چالش‌هایی رو به رو شده‌ایم که زندگی ما را به مخاطره انداخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: ازجمله این مخاطرات می‌توان به گرمایش زمین، خشک شدن منابع آب‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی، طوفان‌های دریایی، آتش‌سوزی‌ها و ریزگردها اشاره کرد که بشر نمی‌تواند به راحتی آنها را مدیریت کند.

وی افزود: همه ما معتقدیم که هیچ دستگاه و دولتی به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که خود توانایی مقابله با این معضل‌ها را خواهد داشت و تنها به واسطه ایجاد دغدغه بین مردم و مشارکت آنان می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

فتحی بیرانوند با اشاره به موضوع فرهنگ زیست محیطی بیان کرد: اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم باید ادارات و دستگاه‌ها مردم را نیز در موضوع دخیل کنند چراکه اقدامات آنها تنها کارهای روبنایی محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به ظرفیت‌های استان گفت: لرستان 25 درصد تنوع زیستی کشور را به خود اختصاص داده و دارای 100 گونه اندمیک گیاهی و پنج گونه اندمیک جانوری است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به سمندر اشاره کرد.

وی به وجود دو میلیون هکتار جنگل و مرتع در استان اشاره کرد و افزود: حدود 20 درصد جنگل‌های زاگرس در لرستان قرار دارند و به لحاظ تنوع اقلیم کم‌نظیر است.

به گزارش ایسنا، فتحی بیرانوند مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان را 450 هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: سالیانه ده‌ها هکتار عرصه طبیعی طعمه آتش می‌شوند و تغییر کاربری اراضی جنگلی و خشکی تالاب‌ها از بی‌مهری‌هایی است که نسبت به طبیعت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیز اقدامات خوبی در زمینه محیط زیست انجام شده که به همت مشارکت مردم و دانشجویان بوده است که در تمامی جهات منشأ تحولات هستند،  افزود: دانشجو قشر مطالبه‌گر و باارزشی است که می‌تواند در بحث محیط زیست کمک زیادی بکند و باید از آنان به نحو احسن استفاده کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
0
0
من که غیر از این میبینم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
لعنت ابدی بر باعثین و مسببین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین