کد خبر: ۴۸۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
بیانیه استعفای حریری همسو با سخنرانی‌ ولیعهد عربستان و ترامپ بود

افشای جزئیات استعفای سعدحریری در عربستان/ ماجرا چه بود؟

رابرت فیسک درباره استعفای حریری در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت انگلیس جزئیات تازه‌ای را مطرح کرده و نوشته است، آنچه اتفاق افتاد استعفایی واقعی نبود.
آفتاب‌‌نیوز :
وی در این مقاله می‌نویسد، هواپیمای سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان سوم نوامبر در ریاض به زمین نشست اولین چیزی که حریری مشاهده کرد حضور نیروهای پلیس عربستانی بود که هواپیما را احاطه کرده بودند. آنها سپس به داخل هواپیما آمدند و تلفن همراه حریری را مصادره و محافظان شخصی‌اش را از او جدا کردند به این ترتیب نخست وزیر لبنان را ساکت کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی می‌افزاید، روز جمعه سوم نوامبر حریری در نشست کابینه در بیروت بود که تماسی تلفنی دریافت کرد و از او درخواست شد با ملک سلمان، پادشاه عربستان در ریاض ملاقات کند. او نیز فورا عازم سفر شد.

خوب تو دیدار با پادشاه را رد نمی‌کنی حتی اگر او را چند روز قبل دیده باشی همان کاری که حریری کرد به ویژه که عربستان جایی که شرکت "اوجیه" حریری در آنجاست به شرکت او بدهی ۹ میلیارد دلاری دارد و این وضعیتی است که ما اکنون آن را عربستان می‌شناسیم.

وی در این مقاله به امور فوق‌العاده استثنایی اشاره می‌کند و می‌نویسد، حریری متنی نوشته شده را در شبکه العربیه قرائت کرد که هر دنبال‌کننده‌ای می‌داند این شبکه متعلق به کدام کشور عرب حاشیه خلیج فارس است. او در این متن، استعفای خود را اعلام کرد.

حریری مدعی شد، تهدیداتی علیه جان او مطرح است اما این اخبار در درجه اول باید خطاب به سازمان امنیتی در بیروت باشد اما او بر خلع سلاح حزب‌الله لبنان تاکید کرد و از مداخله ایران در منطقه گفت. صرف‌نظر از این واقعیت که حزب‌الله نمی‌تواند سلاح خود را کنار بگذارد و حریری می‌بایست به ارتش لبنان انتقاد می‌کرد که شامل شیعیان زیادی است. لذا مشخص می‌شود این حرف‌های حریری نبود چون او قبلا هرگز از این کلمات استفاده نکرده بود. به عبارت دیگر این متن برایش نوشته شده بود و تنها به او گفته شده بود که از روی آن بخواند.

فیسک می‌نویسد، صحبت‌هایی در بیروت مطرح است مبنی بر این که از بهاء حریری، برادر بزرگتر سعد خواسته شده کرسی او را در کابینه بگیرد اما خود سعد چه می‌گوید؟ افرادی با خانه‌اش در ریاض در ارتباط هستند، می‌گویند، تنها کلماتی از او در خانه‌اش می‌شنوند این است که "برمی‌گردم" . "خوبم". حرف‌هایی که به نظر نمی‌رسد حرف‌های واقعی باشد که او می‌خواهد بگوید. اگر حریری بازگردد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توان مدعی شد که او به اجبار استعفا کرده؟ آیا عربستانی‌ها جرات ریسک درباره آن را دارند؟

وی افزوده است، مسلما حریری انتظار این اتفاقات را نداشت. در واقع حریری روز دوشنبه نشست‌هایی در بیروت با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و سلسله رایزنی‌هایی درباره بهبود وضعیت آب داشت و هیچ قصدی هم برای استعفا نداشت. با وجود آن کلماتی که خواند برایش نوشته شده بود و کاملا همسو با متن سخنرانی‌های ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا بود که درباره ایران با خشم صحبت می‌کنند. درست همان کاری که وزیر دفاع آمریکا انجام می‌دهد. واقعیت داستان همان است که در عربستان در جریان است. چون ولیعهد برای همیشه راه حل توافقی گسترده در عربستان را از بین برد و بین خاندان سلطنتی، شخصیت‌های دینی و بین قبایل جدایی انداخت. در حالیکه این توافق همواره اساس این کشور است تا سقوط نکند.

فیسک در ادامه افزود: محمد بن سلمان این شکاف را ایجاد کرد. او با دشمناش تسویه حساب کرد و گفت این کارها در راستای مبارزه با فساد بود  سازمان مبارزه با فسادی که دیکتاتورهای عرب دائما برای نابودی دشمنان سیاسی‌شان از آن استفاده می‌کنند. هیچ شکایتی هم از جانب واشنگتن و لندن صورت نگرفت.

به نوشته ایسنا، فیسک در پایان می‌گوید،‌ حتی رهبران سنگدل نیز ممکن است کوتاه آمده و به حریری اجازه دهند با ملک سلمان دیدار کند و این دلیل اصلی است که او به ریاض رفت و حتی در امارات با ولیعهد ابوظبی ملاقات داشت. چون او نیز هم‌پیمان ولیعهد جوان عربستان است. درحالی که اماراتی‌ها مانع خواهند شد حریری با هواپیما به بیروت بازگردد اما چرا می‌خواهند حریری به امارات برود؟ برای اثبات اینکه او آزادانه سفر می‌کند و نمی‌تواند به کشورش بازگردد. لبنان دائما از زمان آخرین بحرانش با بحران بزرگتر روبه‌رو است اما این بار شواهد امر حکایت از یک بحران واقعی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین