کد خبر: ۴۸۸۴۴۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

شرایط تغییر اسامی مذهبی در شناسنامه اعلام شد

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره شرایط تغییر اسامی مذهبی در شناسنامه افراد، گفت: اسامی مذهبی تنها قابل تغییر به اسامی مذهبی دیگر و آن هم منوط بر غالب بودن فراوانی نام منتخب ثانویه است.
آفتاب‌‌نیوز :
سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط تغییر نام مذهبی اظهار کرد: تغییر نام مذهبی به یک نام مذهبی دیگر امکان پذیر است و آن هم منوط بر این است که فراوانی نام منتخب ثانویه بیشتر از نام اولیه باشد. یعنی بایستی مشخص شود فراوانی کدام اسم غالب است و در صورتی که فراوانی اسم منتخب ثانویه بیشتر از اسم اولی باشد امکان تغییر نام وجود خواهد داشت.

وی افزود: افرادی که اسامی غیر مذهبی و غیرمتعارف دارند، می‌توانند با مراجعه به سازمان ثبت احوال درخواست خود را اعلام و نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند.

مدتی است که امکان تغییر نام در ثبت احوال امکان پذیر شده است و دیوان عدالت نیز در هفته‌های گذشته صحت آن را تأیید کرده است. یعنی افراد واجد شرایط با مراجعه به ثبت احوال می‌توانند مراحل تغییر نام را طی کنند و دیگر نیازی به مراجعه به محاکم قضایی نیست.

همچنین افراد 18 سال به بالا و افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال وسرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور، با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام نمایند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
یک فرزند شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
1
11
اگه یکی بخواد اسم مذهبی و عربی خودش رو به اسم ایرانی تبدیل کنه چه باید بکنه؟ چرا مجاز نیست؟ مگه در انتخاب اسم اولیه اش اختیار داشته؟ چرا نباید حق تعویض داشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
1
12
این خیلی مسخره است انسان باید حق انتخاب نام خودش را داشته باشد نمی توانید این حق را از انسان ها بگیرید
اگر کسی نام مذهبی اش را دوست نداشته باشدر که در عمل تمامی نام ها شامل اسامی با ریشه عربی می شوند و شما جلوی تغییر نامش را بگیرد همین می شود که اسمش در شناسنامه هرچه که هست خودش را با یک نام دیگر معرفی می کند و آن وقت ضرر این کار خیلی بیشتر است
این که یک نام مذهبی باشد دلیل نمی شود کسی مجبور باشد آن را بپسندد مگر در بین آدم های خلافکار و بد با همان نام ها کلی آدم پیدا نمی شود ؟ یا مگر در بین مردم عرب زبان که عملا نام هایشان می شود مذهبی! دزد و قاچاقچی وجود ندارد؟
این چه مسخره بازی است
اگر نام قابل تغییر است هرکسی باید از این حق برخوردار باشد و مذهبی و غیر مذهبی بودن نام نباید شرط باشد
نسیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
1
11
ما ایرانی هستیم و تابعیت ایرانی داریم ولی تو کشور خودمون ایران حق نداریم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
0
9
ببخشید خصوصی ترین مسائل افراد از جمله اسمشون چه ربطی به قانون داره که خودشونو دخالت میدن؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
1
10
حق انتخاب اسم یک حق انسانی برای همه انسانهاست
کسی که 30 سال قبل یک اسمی رو برای نوه خود انتخاب کرده که صرفا دوست داشته دلیل نمیشه اون نوه بخت برگشته اون اسمو دوست داره
من معترضم به این قانون
چون اسم از لحاظ روانی روی آدم و آرامش آدم خیلی تاثیر داره
خدیجه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
6
اسم من خدیجه هست تقریبا ۲ سالی هست که برای تغییر اسمم به ثبت احوال اقدام کردم و اونا گفتن که نمیتونم اسممو به هیچ وجه تغییر بدم حتما باید از ۵ نامی که خود ثبت احوال پیشنهاد میده انتخاب بشه که اوناهم اسم عربی و قدیمی هستن منی که ۳۰ سالمه واز اسمم راضی نیستم فکر یه اسم عربی دیگه که اصلا هم جالب نیست انتخاب کنم و تا اخر عمر بااسمی که هیچ رضایتی ازش ندارم صدام کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
2
سلام من اسمم عزیر است آیامیتوان به آرام تغییرداد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین