کد خبر: ۴۸۸۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
لبنان در پی بازگرداندن سعد حریری از عربستان

استعفایاحصر؟/نگرانی نسبت‌به‌وضعیت حریری در عربستان+واکنش‌ها

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نسبت به وضعیت سعد حریری در عربستان ابراز نگرانی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رسانه‌های لبنان روز جمعه گزارش دادند که میشل عون در نشستی با حضور سفرای خارجی و نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار روشن شدن وضعیت سعد حریری شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، رئیس جمهوری لبنان همچنین شرایط اعلام استعفای حریری در عربستان را «غیر قابل قبول» خوانده و در گفتگو با ولید بخاری، کاردار سفارت عربستان در بیروت گفته است که حریری «باید به کشورش بازگردد».

استعفا یا حصر؟/ نگرانی نسبت به وضعیت نخست‌وزیر لبنان در عربستان؛ میشل عون خواستار روشن‌شدن وضعیت سعد حریری شده+واکنش‌ها

نخست‌وزیر مستعفی لبنان از شنبه گذشته که متن استعفانامه خود را در ریاض از روی نوشته خواند، تاکنوتن به کشورش بازنگشته و همین موضوع به اخبار و شایعاتی در مورد بازداشت یا حصر او در عربستان سعودی دامن زده است.

دولت بیروت استعفای نخست وزیر را نپذیرفته و وزیر دادگستری لبنان گفته است که او ابتدا باید بازگشته و سپس «داوطلبانه» تقاضای خود را برای رسیدگی به رئیس‌جمهوری ارائه کند.

اخبار تأیید‌نشده همچنین حاکی است دولت لبنان برای درخواست از عربستان جهت «آزادی» سعد حریری دست به دامن کشورهای عربی دیگر شده است.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان که اکثریت نمایندگان آن را اعضا حزب مستقبل تشکیل می‌دهند گفته است که دولت به رغم غیبت نخست وزیر، کماکان به کار عادی خود ادامه می‌دهد.

آخرین مواضع افراد و گروه‌های داخلی لبنان

روز پنج‌شنبه حزب المستقبل که نخست‌وزیر مستعفی لبنان رهبری آن را بر عهده دارد با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت حریری شده بود. در بیانیه این حزب آمده است که بازگشت سعد حریری رئیس جریان المستقبل، برای بازگرداندن «اعتبار» موازنه داخلی و خارجی کشور ضروری است.

حزب‌الله لبنان اما با رئیس‌جمهوری همنوا شده و از رد درخواست استعفای حریری توسط میشل عون استقبال کرده است.

روز پنج‌شنبه همچنین ولید جنبلاط، از چهره‌های شاخص سیاسی و رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان از سعد حریری خواست تا به کشورش بازگردد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «بعد از یک هفته اقامت اجباری، شیخ سعد [حریری] چه به زور استعفا داده باشد چه به اختیار، اکنون وقت آن است که برگردد.»

این سیاستمدار دروزی لبنان ضمن «بی‌بدیل» خواندن حریری می‌افزاید که حضور او در لبنان در میانه تلاشی مشترک «برای تکمیل روند سازندگی و ثبات» گریزناپذیر است.

بیانیه گروه بین‌المللی حمایت از لبنان

از سوی دیگر گروه بین‌المللی حمایت از لبنان که اعضای آن را ایالات متحده آمریکا، روسیه و فرانسه تشکیل می‌دهند، خواستار آن شده است که لبنان از تنش‌های جاری در منطقه بر حذر بماند.

این گروه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از احتمال بروز بی‌ثباتی در لبنان در پی استعفای سعد حریری، بر اهمیت برقراری دوباره «توازن حیاتی» میان نهادهای دولتی لبنان که «عامل ثبات» این کشور هستند، تأکید کرد. نمایندگان کشورهای عضو این گروه در پایان دیدار با رئیس جمهوری لبنان، از این که میشل عون، سعد حریری را به بیروت فراخوانده، استقبال کردند.

آخرین مواضع آلمان و فرانسه

آلمان اعلام کرد مدرکی دال بر بازداشت حریری در عربستان در دست ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «ما هیچ مدرکی نداریم که نشان دهد حریری در ریاض بازداشت است و گمان می‌کنیم که خودش تصمیم می‌گیرد کجا برود.»

وی همچنین در واکنش به اتهام‌هایی که حریری در متن استعفانامه خود متوجه ایران و حزب‌الله کرده بود گفت: «برلین هم نگرانی‌های ریاض درباره دخالت ایران در یمن، حمایتش از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و گروه حزب‌الله را دارد.»

به نوشته یورونیوز، پیش از این نیز وزیر خارجه فرانسه ادعای بازداشت آقای حریری را رد کرده بود. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که نخست وزیر مستعفی لبنان آزادی کامل سفر و رفت و آمد دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین