کد خبر: ۴۸۸۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

نور آبی برای رهایی از استرس معجزه می‌کند

محققان دانشگاه گرانادا واقع در اسپانیا دریافتند قرار گرفتند در معرض نور آبی پس از تجربه فشارهای روانی، موجب تسریع رهایی از استرس و بازیابی آرامش می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
در این تحقیقات، منظور از فشار روانی، فشارهای کوتاه‌مدت و حاد ناشی از روابط اجتماعی است. برای مثال می‌توان به فشار حاصل از جروبحث با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده اشاره کرد.
محققان این تحقیقات را با کمک ۱۲۳ داوطلب ۱۸ تا ۳۷ ساله به انجام رساندند. برای این منظور پس از این که داوطلبان در معرض فشارهای روانی موردنظر قرار می‌گرفتند، آن‌ها را در دو دسته مجزا درون اتاقی قرار ‌دادند که آرامش خود را بازیابند. در این اتاق تنها یک لامپ LED قرار داشت. برای دسته اول از داوطلبان در این اتاق ابتدا به مدت ۱۰ دقیقه نور سفید و سپس ۱۰ دقیقه نور آبی روشن شد. برای دسته دوم ابتدا نور آبی و سپس نور سفید روشن شد. در طول مدت آزمایش نشانه‌های زیستی داوطلبان شامل ضربان قلب و فعالیت مغز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت معلوم شد سرعت بازیابی آرامش گروهی که ابتدا در معرض نور آبی قرار گرفتند در مقایسه با گروه دیگر بسیار بالاتر بوده است. در واقع این گروه ظرف مدت ۱.۱ دقیقه آرامش خود را به دست آوردند در حالی که اعضای گروه دیگر برای بازیابی آرامش به ۳.۵ دقیقه زمان نیاز داشتند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Plos One منتشر شده است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین