کد خبر: ۴۸۸۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
افزایش فشار ترامپ بر پمپئو برای تهیه اطلاعات علیه ایران

سناریوی ترامپ علیه ایران/چرا اسناد ادعای ارتباط ایران و القاعده ازسوی «سیا» منتشر شد؟

کارشناس ارشد سابق سازمان سیا به نیوزویک می‌گوید: بیش از نیمی از تحلیلگران سیا آماده غرق کردن خود در توالت از دست ترامپ و فشارهای او هستند!/ چرا اسناد ادعای ارتباط ایران و القاعده از سوی سیا منتشر شدند؟ پاسخ مشخص است ترامپ هربار درباره رعایت برجام از سوی ایران از کارشناسان سیا سوال پرسید آنان پایبندی تهران را تایید کردند در نتیجه ترامپ به دنبال بهانه دیگری علیه ایران بود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه امریکایی «نیوزویک» در گزارش اختصاصی خود اشاره می‌کند که سیا در حال تبدیل شدن به ابزاری در دست ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در راستای ارائه مطالب غلط به او به منظور فراهم شدن خوراک تبلیغاتی و بهانه به منظور حمله امریکا به ایران است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، نیوزویک می‌نویسد: «سینتیا استورر» کارشناس سیا هفته گذشته در دوره‌های درسی‌آنلاین خود در دانشگاه جان هاپکینز از موضوع سیاسی‌شدن اطلاعات گفت. شاید این تنها یک تصادف بوده باشد که تحلیلگر پیشین ضد‌تروریسم سیا که یکی از چهره‌های معروف در تعقیب بن‌لادن بوده است تصمیم گرفت تا درس هفتگی خود را به سیاست‌های کاخ سفید و احتمال آلوده شدن آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی برای‌ اعمال نفوذ و مداخله از بیرون بر سیاستمداران اختصاص دهد. 

سناریوی ترامپ علیه ایران/چرا اسناد ادعای ارتباط ایران و القاعده ازسوی «سیا» منتشر شدند؟

زمان‌بندی استورر برای بیان این مطالب ایده‌آل بود؛ آن‌هم با توجه به شواهدی که وجود دارند و نشان می‌دهند که مایک پمپئو مدیر سیا در حال خم‌شدن در برابر اراده رییس خود یعنی ترامپ است. استورر در خاطرات دست اول خود اشاره می‌کند که چه فشار شدیدی از سوی دیک چنی معاون بوش و دیگر مقام‌های دولت او بر سیا وجود داشتند تا آن نهاد اطلاعاتی اثبات کند که صدام حسین با القاعده در ارتباط است. به تشویق کاخ سفید آن نهاد اطلاعاتی شواهد نادرستی را مبنی بر این که صدام حسین تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد ارائه کرد. دولت بوش از این اطلاعات به عنوان بهانه‌ای برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی استفاده کرد و موجب بروز عواقب و فجایع بین‌المللی شد که تاکنون ادامه دارد.

نیوزویک می‌نویسد با این حال، مقام‌ها و مسئولان کنونی سازمان سیا انکار می‌کنند که آن آژانس تبدیل به نهادی شده که هر‌آن‌چه ترامپ می‌خواهد بشنود را به او انتقال می‌دهند. یکی از سخنگویان سیا به نیوزویک گفته است: «یکی از کارهای اصلی سیا بیان حقیقت به هر کسی است که ما برای او صحبت می‌کنیم». پمپئو نیز در ماه ژوئن گفته بود که سیا تیم خود را دارد و کارش را به طور مستقل انجام می‌دهد. 

با این حال، «سوزان هاسلر» یکی دیگر از تحلیلگر ارشد ضد تروریسم سابق سیا می‌گوید که به یاد می‌آورد «پل ولفوویتز» معاون سابق وزیر دفاع در دولت بوش به طور مداوم درباره توطئه و ارتباط میان القاعده و عراق از تحلیلگران سوال می‌پرسید و هر بار آنان این احتمال را رد می‌کردند او می‌گوید این پرسش و پاسخ او به طور مداوم و خسته‌کننده‌ای در جریان بود. 

نیوزویک می‌نویسد استورر در کلاس درسی آنلاین اخیر خود گفت که تحلیلگران اطلاعاتی مشتاق هستند که بدانند چگونه می‌توان در برابر تلاش‌های سیاستمداران برای اعمال نفوذ در رویه‌های اطلاعاتی مقاومت کرد. او به دانشجویان خود گفت که در برابر این فشارها مقاومت کنید اگر این کار را نکنید عراق دیگری و یا حتی بدتر پدید می‌آید و شما بعدا پشیمان خواهید شد. 

این نشریه در‌ ادامه اشاره می‌کند که پمپئو سیاستمداری جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ بوده است و به نظر می‌رسد خود نیز مایل به همراهی با برنامه ترامپ است. 

سناریوی ترامپ علیه ایران/چرا اسناد ادعای ارتباط ایران و القاعده ازسوی «سیا» منتشر شدند؟

نیوزویک اشاره می‌کند که انتشار اسنادی از سوی سیا در روزهای گذشته که گفته شده طی حمله سال ۲۰۱۱ میلادی به مخفی گاه بن لادن در پاکستان بدست آمده و در آن ادعا شده که ایران و القاعده با یکدیگر در ارتباط هستند نشان می‌دهند که سایر اسناد انتشار یافته از سوی این نهاد تبدیل به ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی ترامپ شده‌اند. 

«ند پرایس» تحلیلگر مبارزه با تروریسم که پیشتر در سیا همکاری داشته و مشاور امنیت ملی اوباما در کاخ سفید نیز بوده است می‌گوید انتشار این اسناد برای شفافیت و بیان حقیقت نیست بلکه برای تحت فشار قرار دادن ایران و تضعیف برجام است. 

این نشریه اشاره می‌کند که ترامپ درباره برجام نیز گفته بود که باید به تضعیف آن پرداخت و باید موارد تقلب ایران در مسائل گوناگون را پیدا کرد. در نتیجه، ترامپ می‌خواهد سیا تبدیل به ابزاری برای کاخ سفید و پیشبرد سیاست‌های او شود. 

یک مقام ارشد امنیت ملی امریکا به نیوزویک گفته است که تحلیلگران نزدیک به سیا می‌گویند ترامپ بارها و بارها سوالات تکراری در مورد رعایت برجام از سوی ایران را مطرح می‌کرده و امیدوار بوده که پاسخ متفاوتی را درباره این موضوع بشنود. 

این نشریه اشاره می‌کند که آن موارد سبب شده‌اند که تا نظرات پمپئو در مورد روسیه نیز تحت فشار ترامپ باشد.

این نشریه می‌نویسد: «او در ماه اکتبر گفت که جامعه اطلاعاتی امریکا تشخیص داده که دخالت روسیه در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیرگذار نبوده است. این در حالیست که «جیمز کلاپر» مدیر سابق آژانس امنیت ملی امریکا از هکرهای روس و مداخله روسیه در شکبه‌های اجتماعی برای کمک‌رسانی به پیروزی ترامپ گفته بود». 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که تحلیلگران سیا اعتبار اخلاقی‌شان به دلیل تحت سلطه بودن از سوی ترامپ درباره روسیه و ایران زیر سوال رفته است. پرایس می‌گوید نیمی از اعضای دستگاه امنیتی امریکا آماده هستند تا خود را در توالت غرق کنند! هاسلر نیز می‌گوید سیا تبدیل به ساختاری شده که منابع اطلاعاتی را برای بهانه دادن دست ترامپ به منظور توجیه جنگ احتمالی با ایران فراهم می‌کند. 

کهنه‌کاران عرصه اطلاعاتی در امریکا می‌دانند که اطلاعات غلط از سوی سیا چگونه می‌تواند آن نهاد را به پروژه‌های فاجعه‌بار بکشاند؛ مانند تکنیک‌ بازجویی غرق مصنوعی یا تصمیم سیا برای ربودن یک مظنون ارتباط با القاعده در خیابانی در میلان در سال ۲۰۰۳ میلادی که سبب محاکمه ۲۲ تن از کارکنان سیا در ایتالیا شد و به اعتبار آن نهاد آسیب رساند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین