کد خبر: ۴۸۹۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

گران‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگنده دنیا

هر پرواز بمب‌افکن پنهانکار بی – ۲ بیش از ۱۳۵ هزار دلار در هر ساعت هزینه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
مجله همشهری دانستنی‌ها نوشت: «اف -۲۲ پیشرفته‌ترین جنگنده دنیاست که گران‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگنده عملیاتی دنیا هم به شمار می‌رود.

هزینه عملیاتی این جنگنده به راحتی بیش از دو برابر هزینه عملیاتی جنگنده‌های مدرنی مثل تایفون و رافال اروپایی است که هر ساعت پرواز آنها بین ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار هزینه دارد. ضمن آن که در مقام مقایسه جنگنده‌های آمریکایی اف – ۱۶ هم با کمتر از ۸ هزار دلار تا ۸۰درصد هزینه ساعت – پرواز کمتری دارند.

در مقام مقایسه جنگنده مدرنی مثل گریپین سوئدی تنها ۴۷۰۰ دلار به ازای هر ساعت پرواز خود هزینه دارد. این هزینه پروازی سرسام‌آور تنها با این توجیه که اف – ۲۲ توانایی پر کردن جای خالی تعداد بیشتری از هواپیماها را برای ماموریتی مشابه با بازدهی به مراتب بهتر دارد. قابل قبول است. در واقع اف – ۲۲ با این تصور ساخته شده که گذشته از نقش آن به عنوان یک جنگنده برتر هوایی این هواپیما بتواند به صورت انفرادی نقش مدیریت میدان نبرد و هدایت دیگر جنگنده‌ها را نیز در شرایط لزوم بر عهده بگیرد.

از دید کلی تنها هواپیمای جنگی عمده‌ای که از نظر هزینه ساعت پرواز اف – ۲۲ را پشت سر می‌گذارد، بمب‌افکن پنهانکار بی – ۲ است که هر پرواز آن بیش از ۱۳۵ هزار دلار در هر ساعت هزینه دارد. با این حال بی – ۲ فقط در شرایط خاص و برای اجرای ماموریت‌هایی خاص به پرواز درمی‌آید.»
ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین