کد خبر: ۴۸۹۲۱۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
بسیج همگانی برای کمک به زلزله‌زدگان

واکنش‌های داخلی و خارجی به زلزله کرمانشاه/مسئولان چه کردند؟

یکشنبه شب اکثر شهرهای کشورمان لرزش‌هایی را احساس کردند که در حقیقت آثار زلزله‌ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر در استان کرمانشاه بود. این زلزله تاکنون بر اساس آمار صدها مجروح و جانباخته داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح روز دوشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیتی  از حادثه زلزله در غرب کشور به عنوان حادثه‌ای تلخ یاد کرده و فرمودند: در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور که به جان‌باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌میهنان عزیز انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران، تأکید کردند: همه دستگاههای لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز بلافاصله بعد از این حادثه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرد.

هم‌چنین جلسه ویژه رئیس‌جمهور با وزرای مسئول و دستگاه‌های امدادرسان به زلزله‌زدگان کشور  صبح روز دوشنبه برگزار شد.

رئیس‌جمهور طی دستوری به معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند.

 در پی وقوع زمین لرزه در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور      نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام ضمن اطلاع از آخرین میزان خسارات ناشی از زلزله شب گذشته، بر ضرورت بسیج تمام امکانات استان برای رسیدگی فوری به آسیب دیدگان و جبران خسارات تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور هم‌چنین صبح دوشنبه در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تسلیت به خانواده های کشته شدگان زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه، با اشاره به زلزله شب گذشته که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیز کشورمان شد،‌ از بسیج همه دستگاه ها و امکانات کشور برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه بسیار تلخ خبر داد و از خداوند متعال برای همه در گذشتگان طلب مغفرت و علو درجات و برای مصدومان و آسیب دیدگان این حادثه طلب بهبود و شفای عاجل کرد.

رییس جمهور  به وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر هم دستور داد تا به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شوند. 

هیات اعزامی به ریاست  رحمانی فضلی وزیر کشور ، موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله زدگان ، رسیدگی به آسیب دیدگان و گزارش اقدامات انجام شده به رییس جمهور هستند.

رییس‌جمهور در تماسی تلفنی با "هوشنگ بازوند " استاندار کرمانشاه نیز در جریان تازه ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

حسن روحانی در گفت‌وگو با وزیر نیرو نیز ضمن بررسی و اخذ گزارش از وضعیت تامین آب و برق مناطق زلزله زده، دستورات لازم را برای اولویت بخشیدن به تامین سریع نیازهای این مناطق صادر کرد.

رییس جمهور در پیامی با ابراز همدردی با همه آسیب دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استان های غربی کشور به ویژه در استان قهرمان پرور کرمانشاه، تصریح کرد که " دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاهها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب دیدگان خواهد بود".

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در یادداشتی توئیتری اعلام رد: رئیس جمهور به منظور بررسی روند امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان، فردا به کرمانشاه می رود.

مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تسلیت در گذشت مردم غرب کشور در زلزله شب گذشته برای بازماندگان آرزوی صبر کرد.

تلاش‌های نیروهای نظامی برای امدادرسانی

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله پس از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک رسانی سریع نیروهای مسلح به مردم زلزله زده در غرب کشور، راهی کرمانشاه شد.

فرمانده سپاه ظهر امروز در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب حضور پیدا کرد و  درباره  وضعیت منطقه و روند امداد  رسانی به زلزله زدگان اعلام کرد که حدود چهار تا پنج بیمارستان صحرایی برای استقرار در منطقه در راه هستند.

هم‌چنین سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به سازمان‌های نیروهای مسلح دستور داد که همه امکانات خود را برای کمک به حادثه دیدگان زلزله بسیج کنند.

ارتش و سپاه پاسداران هم از لحظات اولیه وقوع زلزله به کمک زلزله‌زدگان کرمانشاه شتافتند.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین زمینه به ایسنا گفت:  امروز فرماندهان ارشد سپاه از جمله نیروی زمینی در مناطق زلزله زده حضور پیدا می کنند و در صورت نیاز در همان جا برای ساماندهی نیروهای امدادی تصمیم خواهند گرفت.

امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: با توجه به فرمان فرماندهی کل قوا و همچنین ابلاغ فرماندهی کل ارتش همه یگانهای ارتش در غرب کشور از آذربایجان غربی تا خوزستان جهت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده در حالت آماده باش قرار دارند.

هم‌چنین امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در ابتدای عزیمت به منطقه زلزله زده استان کرمانشاه ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه تاسف بار گفت: تمامی امکانات نیروهای ارتش در خدمت مردم عزیز در مناطق زلزله زده خواهد بود و آماده تامین هرگونه نیازمندی ستاد بحران خواهیم بود.

ستاد بحران نیروی هوایی ارتش نیز به سرعت تشکیل جلسه داد و ضمن اعلام آماده باش کامل به یگان های تابعه خود، برای خدمات رسانی به مناطق زلزله زده تصمیماتی را اتخاذ کرد.

سرتیپ حیدری  فرمانده نیروی زمینی ارتش هم به حادثه دیدگان زلزله در منطقه غرب کشور تسیلت گفت و با تسلیت  این حادثه تلخ که موجب جانباختن تعدادی از هموطنان عزیز در منطقه غرب کشور شد،  به ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری و خانواده های داغدار حادثه برای درگذشتگان علو درجات را از خداوند منان خواستار شد.

در پی وقوع زلزله در مناطق غربی کشور یگانهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در منطقه غرب کشور در آماده باش کامل برای کمک رسانی و اقدامات مردم یاری به آسیب دیدگان احتمالی این رویداد قرار گرفتند.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی با  ابراز تاسف از وقوع زلزله و مناطق غربی کشور اظهار داشت: یگانهای منطقه پدافند هوایی غرب کشور در همدان، کرمانشاه، ایلام و آبدانان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله در آماده باش کامل قرار گرفتند.

سرهنگ داوود عبدی مدیرکل روابط عمومی وزارت دفاع گفت: در پی وقوع زلزله 7.3 ریشتری در کرمانشاه، امیر وزیر دفاع به مسئولین ارشد وزارتخانه دستور داد با تمام امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان تلاش کنند.

 واکنش نمایندگان

صبح امروز - دوشنبه - مجلس شورای اسلامی نیز جلسه علنی داشت؛ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز این جلسه از وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و سازمان هلال احمر درخواست کرد با سرعت بیشتری امکانات را به مجروحان و بی‌خانمان‌های زلزله شب گذشته استان‌های ایلام و کرمانشاه برسانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در پیامی جان باختن و مصدومیت جمعی از مردم کشور درپی حادثه زمین لرزه را تسلیت گفت و از تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران امداد و نجات خواست تا با فوریت و با تمام توان به یاری آسیب دیدگان و در زیرآوار ماندگان و مصدومان بشتابند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم که در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس، حاضر شده بود مراتب تاسف رییس‌جمهور و هیات وزیران را نسبت به رخداد غم‌انگیز زلزله منطقه غرب کشور اعلام کرد و  همدردی و تسلیت دولت را به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند ابراز داشت.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که کمیسیون شوراها، عمران، بهداشت و اجتماعی برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان مامور شدند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو نیز در ساعات اولیه در واکنش به این حادثه با تاکید بر اینکه عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است گفت که تلفات در روستاها بسیار بالاست. عمق فاجعه بیشتر آن چه در خبرها آمده است، می‌باشد. در حال حاضر بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به شدت نیازمند کمک هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت:  اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. بنده در همین رابطه با ستاد بحران در وزارت کشور تماس گرفتم و به این موضوع اشاره داشته‌ام و درخواست کردم که هلال‌احمر و کمک‌هایی به این بیمارستان برده شود چون الان وضعیت به‌گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستانی در حیات بیمارستان مستقر کرده و به شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجه‌اند. بخشی از بیمارستان جدیدالتاسیس اسلام‌آباد غرب نیز به دلیل زلزله تخریب شده است. با این وجود پرسنل به شدت مشغول درمان مجروحان و مصدومان هستند. انتظار می‌رود کمک‌رسانی به مصدومان افزایش یابد و روند درمان تسریع بخشیده شود.

وی هم‌چنین در گفت‌وگویی دیگر با بیان این‌که«بدترین شرایط در پی زلزله شب گذشته در شهرهای سر پل ذهاب، دالاهو، اسلام آباد غرب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی است» گفت که در حال حاضر زلزله زدگان نیازمند تسریع در خدمات رسانی هستند. چون هنوز خدمات رسانی به روستاها انجام نشده است و مردم با دست‌های خالی جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون می کشند.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز  در  پیام تسلیتی که صادر کرد،  نوشت:  با توسعه زیرساخت‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها خسارات ناشی از زلزله را کاهش دهیم.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم  مراتب تاسف و همدردی این فراکسیون با زلزله‌زدگان غرب کشور را اعلام کرد.

سید قاسم جاسمی دیگر نماینده کرمانشاه هم گفت که شهرستان‌های همجوار استان کرمانشاه برای خدمات رسانی به مناطق زلزله‌زده مامور شده‌اند که احتمالا خدمت رسانی به استان‌های تهران و سمنان نیز خواهد رسید.

وی در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: بیشترین اثرات تخریبی زلزله در منطقه ازگلا، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف است. متاسفانه وضعیت برق رسانی در شب گذشته مناسب نبود.  گزارشاتی از قطعی برق و نبود ارتباطات تلفنی رسیده است مردم در شب گذشته از ترس پس لرزه ها به خیابان‌ها رفته و شب را در آن سرمای سوزناک به صبح رساندند. حدود ۵۰ پس لرزه گزارش شده است که این وضعیت نگران کننده بود.

هم‌چنین مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در پی وقوع زلزله در مناطق مختلف این استان ضمن صدور بیانیه‌ای از دولت و مردم درخواست کرد که با سرعت بیشتر به آسیب دیدگان کمک کرده و آنها را یاری رسانند.

علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اعزام سه عضو این کمیسیون برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده و کمک به زلزله‌زدگان و مجروحان به ایسنا خبر داد و گفت که در جلسه ستاد فوریت‌های حوادث غیرمترقبه پروتکلی تهیه شد که به موجب آن با رسیدگی‌های دقیق‌تر شمار تلفات پایین آمده تا بتوانیم کسانی که حتی دو ساعت زیر آوار می مانند را نجات دهیم.

 در این بین حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر و کلیایی گفت که خوشبختانه در پی وقوع زلزله هیچ کدام از مردم شهرستان‌های سنقر و کلیایی مجروح نشده و جان خود را از دست ندادند تنها خسارات جزئی به این شهرستان‌ها وارد شده است.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم از اعزام دو تیم از این کمیسیون برای بررسی روند امدادرسانی و بعد از آن چگونگی بازسازی مناطق زلزله‌زده به استان کرمانشاه خبر داد.

هم‌چنین امیر خجسته  عضو کمیسیون شوراها گفت که هیئتی از این کمیسیون به مناطق زلزله‌زده می‌رود تا بر روند اقدامات مسئولان ستاد حوادث غیر مترقبه و مسئولان محلی استان نظارت کند.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت که فردا هیئتی از این کمیسیون برای کمک به مباحث مرتبط با حوزه روانشنانسی و مددکاری اجتماعی به مناطق زلزله‌زده می‌رود.

هم‌چنین شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی با ابراز گلایه از خدمت‌رسانی کُند به زلزله‌زدگان گفت که در حال حاضر در منطقه ثلاث باباجانی احتیاج به غذا، دارو، پتو و چادر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان وجود دارد. ما از دولت، وزرا و رییس‌جمهور می‌خواهیم که هر چه سریعتر این امکانات را فراهم کنند.

جمعی از نمایندگان کرد و اهل سنت مجلس شورای اسلامی نیز  در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به زلزله‌زدگان غرب کشور شدند.

واکنش‌های قضایی و حقوقی

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه ضمن تسلیت و همدردی با داغدیدگان حادثه زلزله غرب کشور که موجب جان باختن و مجروح شدن عده ای از هموطنان عزیز شد، بر لزوم تسریع در رسیدگی به مصدومان و مجروحان تاکید کرد و گفت: به روسای کل دادگستری استانهای غربی برای تامین امنیت مناطق زلزله زده دستور اکید داده شده است.

حشمت‌الله شریفی دادستان عمومی و انقلاب ایلام  نیز با تسلیت به خانواده قربانیان زلزله غرب کشور و مردم ایران گفت: ساختمان دادسرای ایلام در اثر زلزله دیشب ترک‌های جزیی برداشته و سایر ساختمان‌های ایلام نیز از جمله دو زندان مرکزی و دالاب ایلام هم دچار مشکل حاد و تخریب نشده‌اند.

هم‌چنین محمدحسین صادقی دادستان کرمانشاه با تسلیت و ابراز همدردی با خانواده های داغدار این واقعه و ابراز امتنان از پیام تسلیت تسکین بخش مقام معظم رهبری گفت: شب گذشته و در پی وقوع زلزله بلافاصله کمیسیون امنیت و انتظامات حوادث غیر مترقبه استانداری کرمانشاه با حضور اعضا، از جمله معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل و مقرر شد با بسیج تمامی امکانات استان و در صورت لزوم استان های مجاور، کار کمک رسانی به مصدومان، آوار برداری، انتقال مجروحان به مراکز درمانی و اسکان موقت زلزله زدگان و در کنار آن برقراری نظم و امنیت و تشدید حفاظت های انتظامی از منازل آسیب دیده و اماکن دولتی انجام شود.

جعفر منتظری دادستان کل کشور نیز با صدور پیامی ضمن اعلام تسلیت به خانواده‌های قربانیان زلزله غرب کشور و مردم کشورمان، دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استان های زلزله زده را به پیگیری جدی حل و فصل مشکلات و نظارت بر روند خدمت رسانی و امداد رسانی به مردم مناطق زلزله زده مکلف کرد.

سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری در پیامی وقوع زلزله در استان کرمانشاه را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان شد، تسلیت گفت.

عبدالرضا مومنی رییس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه با صدور اطلاعیه‌ای به خانواده‌های آسیب دیده در زمین لرزه غرب کشور ابراز همدردی کرد.

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به موجب اطلاعیه ای به حادثه دیدگان حادثه زمین لرزه غرب کشور تسلیت گفت.

محمد حسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت:با افراد فرصت طلب و سودجویی که احیانا بخواهند با زار سیاه در عرضه و فروش بلیط هواپیما یا اتوبوس به مقصد کرمانشاه ایجاد کنند برخورد قانونی خواهد شد.

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره فروش غیر قانونی و گران بلیط های هواپیما به مقصد کرمانشاه پس از وقوع زمین لرزه گفت:چنین رفتاری قطعا با قانون،اخلاق و آموزه های دینی و اصول نوع دوستی ناسازگار است و مردم در مواجهه با این افراد مراتب را سریعا به تلفن گویای سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

واکنش‌های خارجی

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان در زلزله غرب کشور را تسلیت گفت.

با توجه به این‌که در ساعات اولیه کانون این زلزله سلیمانیه عراق اعلام شد، خبرنگار ایسنا از معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درباره ایرانیان حاضر در این منطقه سوال کرد که حسن قشقاوی گفت: بر اساس تماس تلفنی که با سرکنسولگری های ایران در شهرهای نجف، کربلا، سلیمانیه و اربیل در عراق داشتم، خوشبختانه زلزله هیچگونه آسیبی به اتباع و شهروندان ایرانی در عراق از جمله زوار اربعین وارد نکرده است.  زلزله  در عراق آسیبی به شهروندان ایرانی از جمله زوار اربعین  وارد نکرده است و ما در این زمینه گزارشی مبنی بر مصدومیت و فوت شهروندان کشورمان نداشته‌ایم، اظهار کرد: امسال مرز خسروی که به کانون زلزله در عراق نزدیک است، بسته بود و تردد زائران از آنجا صورت نمی‌گرفت بنابراین  در آن منطقه نیز زواری نداشتیم که بر اثر زلزله مورد آسیب قرار بگیرند.

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به این حادثه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تمامی دست‌اندرکاران به یاری آسیب دیدگان و نجات زیر آوارماندگان زلزله بشتابند.

ابراهیم طاهریان سفیر، پرسنل و کارکنان دفاتر ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ضمن ابراز همدردی، تاثر عمیق خود از وقوع حادثه‌ تلخ زلزله شب گذشته را به  آحاد ملت شریف ایران به ویژه مردم شریف استان کرمانشاه و خانواده‌های داغدار و مصیبت دیده تسلیت گفتند.

سرکنسولگری ایران در اربیل هم اعلام کرد: گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن به ایرانیان مقیم در اقلیم کردستان عراق بر اثر زلزله اخیر در این کشور دریافت نکرده است.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا با انتشار پیامی با خانواده‌های آسیب دیده و قربانیان زلزله یک‌شنبه شب در غرب کشور ابراز همدردی کرد.

گری لوئیس هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در ایران در واکنش به زلزله شب گذشته در غرب ایران یک پیام تسلیت در صفحه توئیتر خود منتشر و با مردم ایران ابراز همدردی کرد و از آمادگی سازمان ملل برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب کشور خبر داد.

میشاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران هم در صفحه توییتر خود نوشت: مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت ملت ایران در پی زلزله مرگ بار غرب ایران را ابراز می‌کنیم.

وزارت امور خارجه آلمان نیز در پیام توییتری با حادثه دیدگان زلزله در ایران و عراق همدردی کرد.

هم‌چنین سفارت فرانسه در تهران ضمن تسلیت به مردم ایران به دلیل جان باختن تعداد زیادی از هموطنان‌مان در زلزله شب گذشته از بسج بخش های مختلف برای امداد رسانی به زلزله‌زدگان قدردانی کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پس از وقوع زلزله در غرب کشور درگذشت جمعی از هموطنانمان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز جانباختن جمعی از هم‌وطنان‌مان در زلزله یک‌شنبه شب در غرب ایران را تسلیت گفت و آرزو کرد که هر چه زودتر آثار زلزله از بین برود.

نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران در صفحه توییتر خود از شنیدن خبر زلزله مرگبار شب گذشته در کرمانشاه اظهار تاسف کرده و همدردی خود را با جانباختگان این حادثه  وخانواده های آنها ابراز کرد.

کریستوس استایلیانیدز  کمیسیونر اروپایی کمک‌های بشر دوستانه و مدیریت بحران با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از وقوع زلزله در ایران و عراق ابراز تاسف کرد و نوشت: من با خانواده‌ قربانیان زلزله شب گذشته در عراق و ایران ابراز همدردی می‌کنم. اتحادیه اروپا آماده کمک‌رسانی است.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند که هم‌اکنون در فیلیپین به سر می‌برد،  با انتشار پیامی تاسف خود را از وقوع زلزله در غرب ایران که جان بیش از 200 تن را گرفته است، ابراز کرد و به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

بن‌علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه با ابراز همدردی در پی وقوع زلزله در مناطق مرزی ایران و عراق گفت که کشورش نیروهای امدادی به شمال عراق ارسال کرده است.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب ایران اعلام آمادگی کرد.

محمت گوللو اوغلو، رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری و آفات طبیعی ترکیه (آفاد) صبح روز دوشنبه از اعزام گروهی متشکل از نیروهای امدادی و کادر پزشکی این کشور به منظور امداد رسانی به زلزله‌زدگان عراق با هواپیمای باربری نظامی از فرودگاه "اتی مسقوت" آنکارا به شهر سلیمانیه خبر داد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز به دنبال وقوع زلزله در غرب ایران تسلیت خود را به حسن روحانی و مردم ایران اعلام کرد.

هم‌چنین یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات و حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی در واکنش به زلزله یک‌شنبه شب در مناطق غربی ایران و شمال عراق گفت: به مردم ایران و عراق به دلیل از دست رفتن جان افراد در اثر زلزله تسلیت می‌گویم.

محمد اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان نیز در اعلامیه‌ای مطبوعاتی تاسف خود را از صدمات جانی و مالی که زلزله شب گذشته ایران و عراق ابراز کرد.

هم‌چنین عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان به دنبال زلزله یک‌شنبه شب در غرب ایران با دولت و ملت ایران و عراق ابراز همدردی کرد.

امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان در زلزله غرب کشور را به رئیس‌جمهور ایران تسلیت گفتند.

خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان با انتشار پیامی تاسف عمیق خود را از جان باختن جمعی از مردم ایران و عراق در زلزله یک‌شنبه شب در این کشورها ابراز کرد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در همدردی با مردم ایران در صفحه توییتر خود نوشت: همدردی عمیق خود را در رابطه با زلزله مرگبار یک‌شنبه شب در ایران و عراق اعلام می‌کنیم.

واکنش‌ سیاستمداران داخلی

آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه تهران در پیامی با تسلیت حادثه زلزله و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان‌مان ،به تحلیل‌گران هشدار مبادا در گفتارشان سبب افزایش رنج داغدیدگان باشند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده کشورمان، سرعت عمل دستگاه‌های مسئول برای نجات جان مردم را مورد تاکید قرار داد.

در پی وقوع زلزله غرب کشور،  محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی  نیز طی پیامی بر کمک رسانی به آسیب دیدگان زمین لرزه غرب کشور تاکید کرد و نوشت: جان باختن جمع کثیری از هموطنان در زلزله خسارت‌بار استان‌های ایلام و کرمانشاه، موجی از اندوه و تاسف را در سراسر کشور برانگیخت. ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه، از خدواند متعال می‌خواهم این رویداد تلخ و مصیبت بار را برای این عزیزان با صبر و شکیبایی توام کند.

هم‌چنین آیت‌الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان در پیامی که برای ابراز همدردی با زلزله‌زدگان کرمانشاه صادر کرد، نوشت : مسئولان با تمام امکانات به کمک مردم شریف کرمانشاه بشتابند.

علی شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت نیز با انتشار توییتی با بازماندگان حادثه زلزله شب گذشته ابراز همدردی و از طرف حزب متبوعش برای یاری با حادثه‌دیدگان ابراز آمادگی کرد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم‌چنین در پیامی تاکید کرد: همه ارکان حزب اتحاد ملت در هماهنگی کامل با نهادهای رسمی به زلزله زدگان کمک کنند.

هم چنین حزب ندای ایرانیان طی اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله شب گذشته در غرب کشور، برای کمک به این مناطق اعلام آمادگی کرد.

حزب کارگزاران سازندگی نیز ایران طی پیامی ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله شب گذشته غرب کشورمان، لزوم توجه بیشتر به مناطق پیرامونی کشور را مورد تاکیر قرار داد.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان   در جمع مردم شهر راسک ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه غرب کشور، گفت:برای هر نوع امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آمادگی داریم و از تمام مسئولان و نهادهای دولتی و مردمی تقاضا داریم که به یاری آسیب‌دیدگان این حادثه‌ی تلخ بشتابند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام هم  با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش، با خانواده قربانیان زلزله شب گذشته (یکشنبه - ۲۱ آبان) در غرب کشور ابراز همدردی کرد.

جامعه اسلامی مهندسین نیز  از مردم برای اهدای خون و کمک به حادثه‌دیدگان زلزله شب گذشته غرب کشور دعوت کرد.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تسلیت حادثه زلزله غرب کشور، از مسئولین خواست نسبت به بسیج امکانات و رسیدگی سریع بویژه در امداد رسانی به مجروحان حادثه، اقدامات لازم را انجام دهند.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیز در پی وقوع زلزله در غرب کشور و کشته‌ و مجروح شدن صدها تن از هموطنان، پیام تسلیتی صادر کرد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی تسلیتی در این زمینه اظهار داشت:امیدوارم با همت و تعهد شایسته همه مسئولین امر، هرچه سریعتر امدادرسانی و کمک مؤثر و فراگیر به مصدومان و حادثه دیدگان صورت پذیرد و با بسیج همه نیروها، از بار این مصیبت کاسته شود.

***

این گزارش با اخباری که به مرور حاصل می‌شود، در حال تکمیل است

منبع: ایسنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
2
3
شایسته است مجلس طی یک مصوبه فوری دولت را موظف کند سه ماه یارانه ثروتمندان را برای کمک به زلزله زدگان اختصاص دهد یارانه بگیران ثروتمند حتما موافق خواهند بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
2
6
همین زلزله توی کردستان عداق اگر بیشتر نبود کمترهم نبود ولی اونجا انگشت شمار ساختمون خراب شده. خودشون حاضرن توی خونه های مسکن مهر زندگی کنن.واقعا این کارها باعث ننگ بشریته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
1
1
آقای رئیسی شما که مسئول آستان قدس هستین
مردم کرمانشاه به پیام تسلیت شما نیاز ندارن
نیازمند کمک هستن
یه کم از اون میلیارد ها پولی که در اختیار آستان قدس هستش به هموطنانمون کمک کنید
اوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
1
واقعامتاسفم ما کشورمونو دست چه ادمای دادیم اومدن گفتن مسکن مهر درست کردیم ولی فهمیدیم مسکن مرگ درست کردن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
0
1
چرا زلزله زدگان را به مناطق جنوبی که گرمتر است نمی فرستند مگه اینها ایرانی نیستند ؟ تومملکتی که 4 فصل را همزمان داریم چرا استفاده نمی کنیم از عقل و مهندسی که معافیم از آب و هوا که می توانیم استفاده کنیم با فرستادن این افراد از سرماومریضی های این فصل که می شه جلوگیری کرد درضمن مصرف سوخت هم پایین می آید خرجش چند پرواز هوایی است نه بیشتر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین