کد خبر: ۴۸۹۵۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

مسکن مهر منجی یا ویران‌کننده؟

وقوع زلزله یکشنبه شب علاوه بر همه جوانبی که داشت و جامعه ایران را دچار اندوه فراوان کرد، بار دیگر سوء مدیریت برخی مسئولان را در اجرای برخی پروژه‌ها نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 پروژه‌ای به نام مسکن مهر که از همان ابتدا با انتقادات فراوانی همراه بود. پیش از اینکه چنین پروژه‌ای در ایران به اجرا برسد، برخی کشورها آن را امتحان کرده بودند و بهتر بود که ما از تجربه تلخ آن‌ها درس می‌گرفتیم. نکته جالب این است که برخی افراد که در آن زمان دولت را تشویق به اجرای این پروژه می‌کردند، به‌تازگی منتقد آن شده‌اند! متأسفانه در هنگام اجرا نیز بسیار از نقشه‌ها ناظر نداشتند و هزاران واحد مسکونی بدون ناظر و مهندس به مرحله اتمام رسید. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، مهندسان نباید صرفاً نگاه اقتصادی به پروژه‌ها داشته باشند و لازم است که با دلسوزی به ساختمان‌سازی مشغول شوند. اکنون هم انتقاد و گلایه مشکل را حل نمی‌کند، جان چندین انسان بی‌گناه از بین رفت و از امروز باید فکری برای سر و سامان دادن به مسکن مهر کرد. مشکلات مسکن کشور، تنها مسئله‌ی جامعه و دولت نیست. جامعه حرفه‌ای کشور هم باید به صورت جدی وارد بخش مسکن شود و پیشنهاد‌ها اصلاحی خود را مطرح کند. نه آنکه در یک برهه زمانی به صرف کسب شغل و درآمد، عیناً طرح‌ها را اجرا کنند و وقتی به بن‌بست خورد آن را به انتقاد بگیرند. این مشکل در بیشتر پروژه‌های کشور مشاهده می‌شود. 

اکنون سازمان نظام مهندسی باید نقش فعال‌تری ایفا کند. اگر 10 سال قبل و در آستانه آغاز طرح‌های مسکن مهر، بسیاری از متقاضیان خانه در شهرهای بزرگ، این طرح را منجی خود و برطرف‌کننده مشکلات طولانی‌مدت خرید خانه در ایران می‌دانستند، حالا تنها چشم امید به پایان پروژه‌ای دارند که بعد از نزدیک به 10 سال نه‌تنها حتی به اهداف ابتدایی‌اش نزدیک نشده که حتی تکمیل و نهایی شدن آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طرح‌هایی هم که تکمیل شده‌اند، چنین مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. دولت نهم که در سال‌های اوج درآمد نفتی، اداره کشور را به دست گرفته بود، حل مشکلات بازار مسکن را نه در سیاست‌های حمایتی از بازار مستقل و فعال که در برنامه‌ریزی برای اجرای یک طرح دولتی بزرگ دید. 

طرحی که مسکن مهر نام گرفت باید در مدت زمانی کوتاه گره تأمین مسکن بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه را باز و برای آینده اقتصادی این بازار برنامه‌ای دقیق ارائه می‌کرد. هرچند از همان ابتدا با تبدیل شدن طرح خانه‌های رایگان به خانه‌هایی ارزان مشخص شد دولت در نهایی کردن طرح ساخت مسکن مهر با مشکلاتی مواجه خواهد بود، اما آغاز کار در مراحل اجرایی نشان داد مشکلات از آن نیز حادتر است. در این بین حتی تزریق قابل‌توجه نقدینگی از سوی دولت وقت به این طرح نیز نتوانست چندان گره‌گشا باشد تا این ارثیه بزرگ به دولت یازدهم منتقل شود و در دولت دوازدهم نیز ادامه یابد. 

در طول پنج سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد نیز اوضاع برای مسکن مهر هرگز بر وفق مراد نبوده است. باوجودآنکه دولت روحانی و وزیر راه و شهرسازی به‌طور واضح با اجرای این طرح مخالف بودند، اما اعلام کردند این طرح طبق تعهدات قبلی اجرایی خواهد شد و پیگیری‌های این سال‌ها توانسته بخشی از مشکلات این برنامه بزرگ را حل کند، اما هنوز راهی طولانی تا تکمیل شدن واحدهای نیمه‌تمام باقی مانده و در این بین اوضاع برخی مناطق مانند شهر پردیس نیز نامشخص است. اوضاعی که باعث شده وزیر راه تغییراتی را در آن به کار ببندد. 

تغییراتی که شاید در نحوه پیگیری این پروژه تأثیری جدی بگذارد. با این حال مسکن مهر نیز مانند بسیاری از طرح‌های بلندمدت اقتصادی ایران درگیر سیاسی‌بازی و تصمیمات نادرست شد و مشکلات طولانی آن در طول این سال‌ها به خوبی نشان می‌دهد نقشه دقیقی برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است. برنامه‌ای مانند مسکن مهر که بنا بود در چارچوب آن تعداد بالایی واحد مسکونی ساخته شود، قطعاً نیاز به طراحی دقیق تمام مراحل کار داشت. طرح‌های این‌چنینی که طولانی‌مدت هستند باید راه را بر تغییر سیاست‌ها ببندند، زیرا با تغییر تیم‌های اجرایی سیاست‌ها نیز تغییر می‌کنند و این امر به صلاح کار نیست. 

ما در ایران معمولاً تنها 80 درصد کار را پیش‌بینی می‌کنیم و وقتی کار به جایی می‌رسد که نزدیک به افتتاح می‌شود تازه بسیاری از مشکلات خود را نشان می‌دهند. مسکن مهر نیز همین‌طور است. دولت نهم کار را آغاز کرد و خود این دولت در ادامه کار نتوانست آن را به‌درستی پیش ببرد و وقتی مراحل ابتدایی طی شد، مسائلی مانند امکانات زیرساختی پیش آمد که دولت وقت آن را به مسئولان دولت بعدی حواله کرد. مشکلات استان‌هایی مانند کرمانشاه نیز همین‌طور است و تا زمانی که یک برنامه‌ریزی دقیق صورت نگیرد خدای نکرده با اتفاقات احتمالی بعدی شاهد چنین تلفاتی خواهیم بود، زیرا پیش‌بینی درستی صورت نگرفته است.

منبع: روزنامه ستاره صبح


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
0
2
به نطر من سازمان نظام مهندسی باید پاسخگو باشد
وقتیکه ناطر معرفی شده سازمان نظام مهندسی فقط نقشه را امضا میکند تا پولش را بر اساس متراژ دریافت کند و دیگر هیچ
چرا در خصوص تعهد و پولی که گرفته پاسخگو نیست و...
متاسفم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین