کد خبر: ۴۸۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

"زلزله‌هایی که سیاسی شدند..."

احمدی‌نژاد که در سیاست خارجی جز تشدید تحریم ها و در عرصه اقتصاد دستاوردش کاهش دوسومی ارزش پول ملی بود؛ فقط می توانست به مسکن مهر مفتخر باشددکه آن هم در عمل اینگونه ضعیف از آب در آمد. به نظر می رسد مخالفین دولت نتوانند ازنمد زلزله برای خود کلاهی درست کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان، پژوهشگر و استاد دانشگاه، در یادداشتی نوشت:  زلزله در ایران به مانند بسیاری از موضوعات دیگر که ظاهرا ربطی به سیاست ندارد؛ به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خودمی گیرد:

۱- وقتی در سال ۱۳۴۱ زلزله بوئین زهرا رخ داد و غلامرضا تختی یکتنه پیش قراول جمع آوری کمک‌های مردمی برای زلزدگان آن دیار شد؛ شاید کمتر کسی فکر می کرد این عضو جبهه ملی دوم ۵سال بعد به مرگ مشکوکی از دنیا برود. تختی با اقدام مردمی خود به نوعی غیرمستقیم کارآمدی نظام مستقر را زیر سوال می برد.

۲- در شهریور۱۳۵۷، شانزده سال بعد از زلزله بوئین زهرا، زلزله دیگری در طبس، شهری درخراسان جنوبی، اتفاق افتاد. زلزله‌ای که روزهایی قبل از آن کشتار ۱۷شهریور در میدان ژاله تهران توسط رژیم پهلوی انجام گرفته بود. این زلزله هم محمل خوبی بود تا انقلابیون مخالف رژیم بر موج ناکارآمدی مدیریت زلزله‌سوار شوند و مشروعیت رژیم را بیشتر از گذشته به چالش بکشند. حتی بعدها یکی از مبارزین می گفت در منطقه شایع شده بود این حرکت زمین به خاطر دفن زباله های اتمی بوده است!

۳- پس از انقلاب هم نخست در خرداد۱۳۶۹ زلزله بزرگی در رودبار و منجیل اتفاق افتاد که بواسطه سیاست تعاملی دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی با دنیا پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شاهد کمک کشورهایی بودیم که به آنان شعارهای تند می‌دادیم و همین، اسباب سوءظن دلواپسانی 
شد که در سیاست خارجی از سازش دولت سازندگی با دشمنان بگویند و بنویسند!

۴- در دی ماه ۱۳۸۲، سیزده سال بعد از زلزله رودبار، شهر بم و توابعش در استان کرمان دچار زلزله بزرگی شدند. بازهم تلفات بالا و سختی کار و گستردگی حجم خرابی‌ها بهانه و دستاویزی برای جناح رقیب بود تا بتواند ضربه نهایی را بر دولت اصلاحات وارد کند. دو:ماه بعد، تبلیغات چندساله مبنی بر ناکارآمدی اصلاح‌طلبان به بار نشست و آبادگران اصولگرا وارد مجلس هفتم شدند.

۵- و اینک ۱۴سال پس از بم، زلزله بزرگ دیگری در غرب ایران شهرهایی مثل سرپل ذهاب و قصرشیرین را گرفتار ویرانی کرده است.

با توجه به تجربه های قبلی و همچنین حجم خرابی ها انتظار می رفت که پس از چند روز مخالفین دولت مستقر با بزرگنمایی و حتی پخش شایعات غیرمنطقی بخواهند برطبل ناکارآمدی بکوبند تا شاید در آینده میوه آن را بچینند.

اما آنچه در عمل طی سه روز گذشته دیده شد؛ خلاف فرضیه احتمالی از آب در آمد و علت آن هم چیزی نبود جز اینکه ساختمان های پروژه مسکن مهر که از افتخارات دولت احمدی‌نژاد محسوب می شد؛ در عرصه واقعیت نتوانست همانی باشد که انتظار می رفت.

احمدی‌نژاد که در سیاست خارجی جز تشدید تحریم ها و در عرصه اقتصاد دستاوردش کاهش دوسومی ارزش پول ملی بود؛ فقط می توانست به مسکن مهر مفتخر باشددکه آن هم در عمل اینگونه ضعیف از آب در آمد. به نظر می رسد مخالفین دولت نتوانند ازنمد زلزله برای خود کلاهی درست کنند.

به قول شاعر: خوش بودگر محک تجربه آید به میان/ تاسیه روی شود هر که در او غش باشد

منبع: راهبرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین