کد خبر: ۴۸۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

روغن‌ها چگونه موجب چاقی می‌شوند؟

با افزایش زندگی شهرنشینی، تغییر نوع تغذیه، کم شدن تحرک بدنی و استفاده از وسایل نقلیه بیش از اندازه به جای طی کردن مسیری از راه، موجب شده در سیستم بدن نیز تغییراتی ایجاد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 افزایش چربی خون، تری گلیسیرید و کلسترول خون از جمله این تغییرات است که با نوع تغذیه و میزان تحرک بدنی ارتباط نزدیک دارد.

چربی خون و افزایش بیش از اندازه کلسترول و تری گلیسرید این روزها شایع شده که موجب نگرانی‌های فراوانی در افراد شده است.

ریحانه شهرستانی فر کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان نوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه چربی‌ها و روغن‌ها از مهم ترین اجزای غذای انسان به شمار می‌روند و همه انسان‌ها هر روز مقادیری از این ماده غذایی را مصرف می‌کنند، اظهارکرد: مصرف بیش از اندازه روغن‌ها علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و برخی انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، به علاوه روغن‌های نیمه جامد و چربی‌های جامد، حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که سلامت را تهدید می‌کنند.

وی در مورد تاثیر چاق کنندگی روغن‌ها، گفت: چربی‌ها غنی ترین منبع انرژی در بدن هستند و هر یک گرم حدود 9 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند، در مجموع انرژی زایی همه روغن ها به یک اندازه است.

این کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان نوشهر افزود: با خوردن غذاهای چرب میزان فراوانی کالری اضافی وارد بدن می‌شود، بنابراین چه روغن های مفید مثل روغن زیتون، روغن کنجد و چه روغن‌های مضر مانند روغن جامد، به یک اندازه چاق کننده هستند.

شهرستانی فر خاطرنشان کرد: متاسفانه تصور نادرستی وجود دارد که شخص می‌گوید روغن استفاده نمی‌کند اما وقتی که جزیی تر پرسیده می شود می گوید غذاها را به صورت بخارپز و آب پز استفاده می‌کند اما روی سالاد روغن زیتون به مقدار زیاد استفاده می‌کند که این روغن زیتون همان میزان کالری را دارد.

کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان نوشهر با بیان اینکه توصیه پزشکان این است که روغن‌هایی که برای سلامتی مفید هستند جایگزین روغن های مضر شوند، تصریح کرد: روغن نباتی جامد به طور کل نباید استفاده شود به همین دلیل نوع اسیدهای چرب آن اشباع است، در رگ‌ها رسوب می‌کند و باعث انسداد عروق و انواع سکته‌ها می شود، بنابراین روغن‌های مایع بهتر است استفاده شود اما این بدان معنا نیست که فرد هرچقدر خواست می تواند از روغن خوب استفاده کند.

شهرستانی فر در تعریف روغن خوب و بد افزود: چربی‌ها 2 دسته اشباع و غیر اشباع هستند که چربی‌های اشباع مانند شیر پرچرب، گوشت قرمز، کره، خامه، روغن نارگیل، روغن حیوانی، چربی و پوست مرغ و همچنین روغن نباتی جامد، مارگارین (کره گیاهی) که علاوه بر اینکه اشباع هستند سطح اسید چرب ترانس بالایی نیز دارند.

کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت ودرمان نوشهر اظهار کرد: چربی ها اشباع مضر هستند، چرا که موجب افزایش چربی‌های بد خون ( LDL ) و کاهش چربی های خوب ( HDL ) در بدن می‌شوند و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند، این نوع چربی ها بایستی به مقدار خیلی کم مصرف شوند.

شهرستانی فر گفت: چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون، کانولا (کلزا)، ماهی، ذرت، سویا، گلرنگ، تخم کتان، آجیل و سایر روغن های گیاهی هستند و چربی های غیراشباع برای حفظ سلامتی، مهم و لازم هستند چرا که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذاها، آنها را به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه افزودن چربی‌های غیراشباع به برنامه غذایی روزانه و کاهش مصرف چربی‌های اشباع برای حفظ تغذیه مناسب و سالم اهمیت دارد، تاکید کرد: چربی‌های غیراشباع به کاهش التهاب بدن و قابلیت انعطاف بیشتر غشاهای سلولی کمک می‌کنند، همچنین از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می کنند.

کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت: ارتباط مستقیمی بین دریافت بالای چربی‌های اشباع از رژیم غذایی و بالا رفتن سطح کلسترول بد خون وجود دارد.

شهرستانی فر خاطرنشان کرد: حذف کامل چربی های اشباع از غذاها، غیر ممکن است اما می توان مقدار مصرف آنها را کاهش داد، به طور مثال به جای روغن نباتی جامد از روغن‌های مایع گیاهی و روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کرد همچنین چربی‌های گوشت، چربی و پوست مرغ را هنگام تمیز کردن آنها، به طور کامل جدا کرد.

کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان نوشهر با بیان اینکه افزایش کلسترول خون از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی است، افزود: اگر کلسترول بالا یا سابقه بیماری قلبی در خانواده وجود دارد غذاهای کم چرب باید خورده شود.

وی با اشاره به اینکه رژیم‌های غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، خطر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: تری گلیسرید نه تنها با مصرف چربی افزایش می یابد بلکه با مصرف زیاد غذاهای کربوهیدراتی نیز بالا می رود که شامل قندهای ساده انواع قند، شکر و آب نبات و شکلات است و نیز قندهای پیچیده  همانند نشاسته که در نان و برنج و ماکارونی وجود دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان نوشهر با بیان اینکه تمامی میوه‌ها قند دارند، افزود: افرادی که تری گلیسرید خونشان بالا است، باید مراقب میوه دریافتی خود نیز باشند.

وی درباره اثرات مصرف سیگار و مشروبات الکلی در میزان چربی خون گفت: خطر بیماری قلبی در افرادی که علاوه بر اینکه کلسترول خون آنها بالا است، سیگار هم می کشند، به مراتب بالاتر از افرادی است که تنها چربی خون آنها  بالا است، سیگار کشیدن همچنین تاثیر کلسترول سودمند ( HDL ) را در پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی کاهش می دهد.

شهرستانی فر با بیان اینکه مصرف الکل سبب هیپرتری گلیسرید می شود، تصریح کرد: همچنین مصرف زیاد الکل موجب افزایش کلسترول و ( LDL ) می شود و مصرف مقادیر بالای الکل همراه با افزایش ریسک بیماری های عروق کرونر قلب، افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی را به همراه دارد.

وی با اشاره به تاثیرات بسیار مثبت ورزش در بدن، گفت: انجام فعالیت ورزشی منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم ومتعادل نگه داشتن وزن باعث کاهش و کنترل چربی خون می شود، به طور کلی انجام ورزش به صورت منظم حداقل هفته ای سه روز در کنترل وزن و متعادل نگه داشتن چربی های خون اثر واضحی دارد و بهترین ورزش در این رابطه ایروبیک، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا است.

شهرستانی‌فر در پایان تاکید کرد: به همه افراد توصیه می شود روزانه به مقدار لازم سبزی مصرف کنند چرا که سبزی بدون قند و دارای فیبر است که به دفع چربی و کارکرد خوب دستگاه گوارش بسیار کمک می کند.
ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین