کد خبر: ۴۸۹۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶

واکنش عراقی ها به اقدام ضد الحشدالشعبی کنگره آمریکا/ خشم بغداد از اقدام امریکا

اقدام کنگره آمریکا در قراردادن جنبش ضد تروریستی النجباء عراق در فهرست گروه های تروریستی، خشم بغداد را در پی داشت و روز جمعه برخی از شخصیت های برجسته عراقی خواستار واکنش رسمی و سخت دولت و وزارت امورخارجه عراق علیه واشنگتن شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
خانم حنان الفتلاوی نماینده پارلمان عراق و رئیس جنبش اراده، در حمله شدیداللحنی به آمریکایی ها ، از وزارت امورخارجه و دولت عراق خواست ، با فراخوان سفیر آمریکا در بغداد و تسلیم یک یادداشت اعتراض، در برابر تحرکات اخیر آمریکایی ها بر ضد الحشدالشعبی واکنش نشان دهند. 

وی این اقدام آمریکایی ها را اعلان جنگ علیه الحشدالشعبی توصیف کرد و گفت که این مقدمه تحمیل یک جنگ به الحشدالشعبی به اشکال مختلف و بهانه های واهی است. 

الفتلاوی، ضمن انتقاد از دولت عراق به دلیل سکوت دربرابر تحریکات امریکایی ها، گفت از اقدام آمریکایی ها در نام بردن از برخی شخصیت ها و گروه های ضد تروریستی در الحشدالشعبی آن هم در شرایطی که با تمام تلاش خود در آستانه پایان جنگ علیه داعش هستیم، شگفت زده شدیم. 
این نماینده پارلمان عراق ، سوال کرد: 'آمریکایی ها چگونه نام شخصی چون ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشدالشعبی را که با شخص فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بطور مستقیم در ارتباط است، تروریست گذاشته است؟'

الفتلاوی این تحرکات جدید آمریکایی ها را تحریف کامل سازمان امنیتی عراق که همچنان در جنگ علیه تروریسم قربانی می دهد، دانست و افزود: قراردادن گروه الحشدالشعبی النجباء در فهرست گروه های تروریستی ، مقدمه جنگ علیه الحشدالشعبی به بهانه های واهی است.

وی به دولت عراق نسبت به عدم اتخاذ یک موضع سخت در برابر این تحرکات واشنگتن هشدار داد و ضمن فراخوان دولت و وزارت امورخارجه عراق به پاسخگویی، وعده کرد که از طریق پارلمان هر آنچه را که لازم باشد، برای حمایت از نیروهای مردمی و سایر نیروهای مسلح عراق بکار خواهد گرفت. 
این نماینده پارلمان عراق، تاکید کرد که این نیروها، زمانی فداکاری کردند که ما شکست خورده بودیم.

به دنبال واکنش الفتلاوی، ناظم الساعدی دیگر نماینده پارلمان عراق نیز یک بیانیه صادر کرد و ضمن محکوم کردن اقدام آمریکایی ها در قراردادن النجباء در لیست گروه های تروریستی ، گفت که از کاربرد استانداردهای دوگانه از سوی آمریکا تعجب نمی کند. 

وی افزود: آمریکایی ها که خود را مرکز دمکراسی جهان می دانند، از کشورهای استبداد زده و نظام های دیکتاتوری حمایت می کنند و به کشورهای دارای دمکراسی می تازند و آنها را متهم به نبود آزادی می کنند.
الساعدی همچنین گفت در شرایطی که آمریکایی ها بطور مستقیم یا از طریق سازمان های وابسته ، از داعش و سایر گروه های تروریستی در سوریه حمایت می کند، درکنگره گرد هم آمدند تا علیه النجباء، گروهی که علیه تروریست ها جنگیده و هنوز در حال جنگ با تروریست هاست، قانون تصویب کنند. 

کنگره آمریکا چند روز پیش در نشست خود گروه النجباء از گروه های وابسته به الحشدالشعبی را که در سال 2014 به دنبال یورش برق اسای داعش و فتوای مرجعیت عالی عراق شکل گرفت، در فهرست گروه های تروریستی قرار داد و از رئیس جمهوری این کشور خواستار اعمال ممنوعیت هایی علیه شخصیت های خارجی مرتبط با این گروه شد.

این تصمیم کنگره خشم عراقی ها را به دنبال داشت و بسیاری از شخصیت های سیاسی این کشور به شدت به این موضع جدید واشنگتن واکنش نشان دادند.

اولین واکنش جنبش النجباء به تصمیم کنگره ، از سوی 'شیخ اکرم الکعبی' دبیرکل این گروه صورت گرفت که گفت: این از بزرگترین نعمتهای خداوند متعال برای ما است که دشمنان، ما را در لیست شریفان قرار دادند.

اشاره وی به قرار گرفتن نام النجبا در کنار حزب الله لبنان است.

وی همچنین، این اقدام آمریکایی ها را بزرگترین دلیل بر حقانیت عملکرد این جنبش در جنگ علیه تروریسم توصیف و تاکید کرد: ما هیچ هراسی نداریم که مرگ به سوی ما بیاید یا ما بسوی آن برویم.
'سید هاشم الموسوی' سخنگوی رسمی النجباء نیز در پی اقدام کنگره آمریکا بر ضد این جنبش مقاومت اعلام کرد که قرار دادن نجباء در لیست گروههای تروریستی از سوی آمریکا، قابل پیش بینی بود.

وی تاکید کرد که مقاومت اسلامی النجباء یک گروه عراقی است و سپاه پاسداران و حزب الله لبنان نیز همپیمانان آن هستند.

الموسوی تاکید کرد که قرار دادن نام ما در لیست گروههای تروریستی، تاثیری بر روند فعالیتهایمان ندارد و هدف آمریکا از این کار، فشار بر ما برای خروج از سوریه است.

سخنگوی النجباء همچنین گفت که همگان بدانند؛ ما تا پیش از پایان تروریسم در سوریه، از این کشور عقب نشینی نخواهیم کرد و حضور ما در سوریه کاملا قانونی است.

تا پیش از این و در بحبوحه نبردهای سنگین و سرنوشت ساز میان نیروهای عراقی با گروه تروریستی تکفیری داعش، تنها عربستان سعودی بود که با این گروه دشمنی می ورزید و خواستار انحلال آن از سوی بغداد بود. با این حال آن هنگام آمریکایی ها، الحشدالشعبی را به دلیل اینکه یک سازمان قانونی محسوب می شود، تایید می کردند و حتی سفیر وقت آمریکا با مجروحان الحشدالشعبی در بیمارستان های عراق عکس یادگاری می گرفت اما اکنون که داعش در عراق توسط همین گروه های بسیج مردمی پایان یافته است، آمریکایی ها آنها را شبه نظامیان خارجی و تروریست می نامند. 
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین