کد خبر: ۴۹۰۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸

خط و نشان اردوغان برای سعودی‌ها

سفر رئیس جمهور ترکیه به قطر به مثابه هشداری به رهبران سعودی در مورد ارتکاب هرگونه ماجراجویی علیه قطر به شمار می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :
سفر رجب طیب اردوغان به قطر و سخنان او خطاب به سربازان ترک مستقر در این کشور به مثابه هشداری به رهبران سعودی در مورد ارتکاب هرگونه ماجراجویی علیه قطر به شمار می آید.

پیام های متعدد اردوغان به امارات و عربستان

سخنرانی اروغان خطاب به سربازان ترک در قطر مبنی بر اینکه «شما مانند بقیه سربازان که بیرون از ترکیه کار می کنند، نیستید و دلیل حضور شما در اینجا دوستی و صلح و امنیت و ثبات است و کار شما در چارچوب حمایت برادر از برادر است» پیام های متعددی را به امارات و عربستان در دل خود جا داده است.

اردوغان چهارشنبه در یک سفری که بیشتر رویکرد نظامی داشت تا تجاری عازم قطر شد و دو طرف ۹ توافقنامه تجاری، علمی و سیاسی امضا کردند که در همه آنها رویکرد نظامی غالب بود.

اردوغان متعهد شد که از صنایع نظامی قطر حمایت کرده و دو کشور در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

سکوت رسانه‌های اماراتی و سعودی

در این میان رسانه های خاورمیانه به رویکرد نظامی سفر اردوغان به قطر اهمیت خاصی دادند اما رسانه های اماراتی و سعودی سکوت کردند.

از سخنرانی اردوغان خطاب به سربازان ترک مستقر در قطر مبنی بر اینکه « این کشور دوم شماست» می توان این برداشت را کرد که منظور او دفاع از قطر در برابر هرگونه تجاوز نظامی است.

سربازان ترک مستقر در قطر از نیروهای ویژه و نخبه هستند که در کنار نیروهای قطری توان حمایت از دوحه در برابر هرگونه تلاش برای حمله از سوی محور سعودی و یا همان کشورهای تحریم کننده قطر را دارند.

بحران روابط عربستان و قطر

این در حالی است که روابط عرسبتان و ترکیه از مدتی قبل با بحران حساسی روبه رو شده است به این معنی که اردوغان تحریم عربستان، امارات متحده و بحرین علیه قطر را محکوم کرده و مشاور او نیز اظهار داشت، عربستان نیازمند «بهار عربی» است.

انتقاد غیرمستقیم اردوغان از عربستان

اردوغان اخیرا با اشاره به اسلام میانه در عربستان به طور غیر مستقیم از این کشور انتقاد کرد و گفت: چه بسا کسی که این اصطلاح را به کار می گیرد آن را متعلق به خود می داند اما من به او می گویم این اصطلاح ابتکار شما نیست و چیزی به نام اسلام میانه و یا غیرمیانه وجود ندارد، اسلام یکی است و نباید کسی تلاش کند با تنوع بخشیدن و یا برخی توصیف ها آن در موضع ضعف قرار دهد.
تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین