کد خبر: ۴۹۰۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

محتمل‌ترین گروه مرگ جام جهانی کدام گروه است؟

بازار پیش بینی برای گروه بندی جام جهانی ۲۰۱۸ داغ است.
آفتاب‌‌نیوز :
قبل از تمام قرعه‌کشی‌ها بازار پیش‌بینی داغ است. این بار در آستانه قرعه‌کشی جام جهانی 2018 قرار داریم و طرفداران تیم‌ها بهترین و بدترین قرعه را برای تیم‌شان حدس می‌زنند. «گروه مرگ» اصطلاحی است که در این ایام زیاد شنیده می‌شود؛ گروهی که کیفیت تیم‌ها نزدیک و نتایج بازی‌هایش غیرقابل پیش‌بینی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایلنا، برخی گروه مرگ را به خاطر هیجانش دوست دارند و برخی ترجیح می‌دهند گروه‌ها متوازن باشد تا تیم‌های بزرگ خیلی زود از جدول کنار نروند. در سال 2014 اسپانیا، مدافع عنوان قهرمانی در گروه مرگ قرار گرفت و نتوانست در رقابت با هلند و شیلی صعود کند یا ایتالیا و انگلیس غافلگیر شدند و پایین‌تر از کاستاریکا و اروگوئه قرار گرفتند.

جام جهانی 2018 اما تفاوت اساسی با ادوار قبلی دارد و سیدبندی تیم‌ها با فرمول تازه‌ای صورت گرفته. در سال‌های قبل میزبان و هفت تیم برتر رده‌بندی فیفا در ظرف یک قرار می‌گرفتند و سایر تیم‌ها بر اساس تقسیم‌بندی قاره‌ای سایر ظروف را پر می‌کردند. این بار سیدهای 2 تا 4 هم بر اساس رده‌بندی فیفا پر می‌شود، هرچند در جریان قرعه‌کشی محدودیت همگروهی برای تیم‌هایی که از یک قاره باشند همچنان وجود دارد، به جز تیم‌های اروپایی که ممکن است تعدادشان در برخی گروه‌ها به دو تیم برسد. سیدبندی جدید که بر اساس رده‌بندی ماه اکتبر فیفاست به شرح زیر است:

سید یک: روسیه، آلمان، برزیل، پرتغال، آرژانتین، بلژیک، لهستان، فرانسه

سید دو: اسپانیا، پرو، سوییس، انگلیس، کلمبیا، مکزیک، اروگوئه، کرواسی

سید سه: دانمارک، ایسلند، کاستاریکا، سوئد، تونس، مصر، سنگال، ایران

سید چهار: صربستان، نیجریه، استرالیا، ژاپن، مراکش، پاناما، کره جنوبی و عربستان.

رنکینگ فیفا بی‌نقص نیست، پس سیدبندی هم بدون ایراد نخواهد بود. سه مدعی از چهار مدعی اصلی (برزیل، آلمان و فرانسه) در ظرف یک هستند و اگر قدرت تیم‌ها را در نظر بگیریم، اسپانیا (یکی دیگر از مدعیان اصلی) و انگلیس هم می‌توانستند در این ظرف باشند. با این حال می‌توان گفت که تیم‌های سید یک و دو فاصله کمی با یکدیگر دارند و 15 تیم برتر رده‌بندی در این دو ظرف قرار دارند. البته روسیه از این نظر مستثناست و اگر میزبان نبود به خاطر اینکه بدترین رده‌بندی را در میان 32 تیم دارد در ظرف چهار قرار می‌گرفت.

فاصله بین تیم‌های ظرف دو و سه به تدریج بیشتر می‌شود و در نهایت تیم‌های ظرف چهار که بخت چندانی برای موفقیت ندارند.

امتیاز بزرگ سیدبندی جدید این است که شاهد گروه‌های متعادلی خواهیم بود. بر خلاف ادوار قبلی مکزیک در کنار تیم‌های آسیایی و تیم‌های ضعیف آمریکای مرکزی قرار نمی‌گیرد و کلمبیا یا اروگوئه در کنار تونس و مراکش در یک ظرف نیستند. به همین خاطر بسیاری از کارشناسان معتقدند که بر خلاف تورنمنت‌های قبلی نباید منتظر گروه مرگ باشیم. در جام جهانی 2014 این احتمال وجود داشت که تیم‌های اول، هشتم، سیزدهم و هفدهم رده‌بندی فیفا در یک گروه قرار بگیرند، ولی این بار سخت‌ترین گروه ممکن بین تیم‌های اول، هشتم، نوزدهم و سی و هشتم رده‌بندی خواهد بود.

با این حال می‌توان درباره گروه‌های سختی که ممکن است شکل بگیرد، گمانه‌زنی کرد. در ظرف یک برزیل، آلمان و فرانسه قوی‌ترین تیم‌ها هستند، ولی با کمی اغماض می‌توان گفت هر گروهی که روسیه یا لهستان سرگروهش نباشد، ظرفیت تبدیل شدن به سخت‌ترین گروه مسابقات را دارد.

اسپانیا، یکی از مدعیان قهرمانی در ظرف دو قرار دارد و می‌تواند یکی از سخت‌ترین گروه‌ها را بسازد.

در این ظرف انگلیس و اروگوئه هم تیم‌های سختی هستند و بعد از آن کلمبیا و مکزیک قرار می‌گیرند. در ظرف سه تیم‌های سوئد، سنگال و دانمارک می‌توانند تیم‌های قوی را به دردسر بیندازند و در ظرف چهارم صربستان، نیجریه و ژاپن تیم‌های خطرناکی محسوب می‌شوند.

با توضیحات بالا گروهی شامل برزیل، اسپانیا، سوئد و نیجریه می‌تواند یکی از سخت‌ترین گروه‌ها باشد. آلمان، انگلیس، سنگال و ژاپن یا آرژانتین، مکزیک، دانمارک و صربستان هم گروه‌های سخت دیگری هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین