کد خبر: ۴۹۰۷۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸

ورشکستگی کامل آب در همدان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی را به عنوان قرار گرفتن در بحران بی‌آبی دانست و گفت: استان همدان با 80 درصد بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی در ورشکستگی کامل آب قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
قاسم اسدیان سه‌شنبه 30 آبان در سمینار آموزشی که با هدف آشناسازی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا با اهمیت فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و توجه به لزوم پژوهش و تکنولوژی در تهیه محصولات کشاورزی، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش‌های متعدد مرتبط با حوزه‌های کشاورزی، عدم دسترسی به انبارهای مناسب و تغییر کاربری بسیاری از انبارهای موجود، تخریب صنعت آب و خاک کشاورزی و خرد شدن اراضی کشاورزی را به عنوان مهمترین موانع کشاورزی استان اعلام و اظهار کرد: هر کشوری که از 20 درصد منابع آب زیرزمینی‌اش در بخش کشاورزی استفاده کند، در بحران آب قرار دارد این در حالیست که کشور ما با بیش از 40 درصد و استان همدان با 80 درصد بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی در ورشکستگی کامل آب قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه نقش تحقیقات در توسعه کشاورزی نقشی اساسی است، خاطرنشان کرد: تنها 36 درصد از بذور مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود به طوریکه ما در مرکز تحقیقات کشاورزی با اصلاح بذرها و بررسی‌هایی که تا کنون انجام داده‌ایم، تنها می‌توانیم بخش کوچکی از نیاز کشاورزان و بهره‌برداران به بذر را پاسخگو باشیم و بقیه نیاز را باید از طریق واردات تأمین کنیم.

اسدیان همچنین با اشاره به لزوم تأمین سلامت غذایی و رعایت نکات ایمنی در تولید محصولات کشاورزی و غذای مورد نیاز مردم کشور خاطرنشان کرد: با توجه به بیوتروریسم موجود در دنیا و انواع مخاطراتی که سلامت غذایی مردم کشورها را تهدید می‌کند، لزوم تأمین محصولات کشاورزی در داخل کشور مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 15 درصد محصولات مورد نیاز کشور در زمینه دانه‌های روغنی در داخل کشور و بقیه نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود، 85 درصد از شکر مورد نیاز را حاصل تولید داخلی دانست و افزود: در ایران ما با اقیانوسی از ژن‌ها مواجهیم که با بررسی و تحقیقات در آنها می‌توانیم محصولات خوبی تولید کنیم.

وی بر اهداف سند ایران 1400 تأکید کرد و با اشاره به اینکه مبنای چشم‌انداز توسعه کشور، علم و فناوری و تولید بر مبنای آن است، باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در بدن انسان را مهمترین علت بروز سرطان‌ها عنوان کرد و گفت: سم ددت که در سال‌های 1340 تا 1345 در ایران مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گرفت تا 700 سال در خاک باقی می‌ماند و با چرخه زیستی که در سرتاسر کره زمین وجود دارد و هر 2 هزار سال یکبار دور کامل می‌زند، سموم استفاده شده در یک منطقه به کل جهان سرایت خواهد کرد.

اسدیان بر جایگاه علم و جنبش نرم‌افزاری تأکید و اعلام کرد: جهان هر لحظه به سمت پیچیدگی، کوچکی و خواسته‌های شهوانی بشر سوق پیدا می‌کند و ما باید توسعه علم و تکنولوژی جهان را به سمت بهره‌وری سوق دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان در ادامه بر لزوم ارتباط موثر دانشگاهیان و تولیدکنندگان تأکید کرد و افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی صادراتی به علت وجود اثر سموم و کودها برگشت می‌خورد و در کشورمان به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسد که این موضوع جای توجه دارد.

اسدیان ادامه داد: در کشور تا 300 میلیون تن ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی داریم که این رقم 170 میلیون تن پسماند در بردارد و با بهبود الگوی مصرف می‌توانیم آسیب‌ها را کاهش دهیم.

وی تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان همدان را 117 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 26 درصد اشتغال استان در این حوز قرار دارد که قسمت بسیار اندکی از آن را تحصیلکرده‌های رشته‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند.

ارتباط مرکز تحقیقات کشاورزی استان و دانشجویان رشته زراعت ضعیف است

دبیر انجمن علمی دانشجویان زراعت دانشگاه بوعلی‌سینا هم در حاشیه برگزاری این همایش در گفت‌وگو با ایسنا، ارتباط بین مرکز تحقیقات کشاورزی استان و دانشجویان رشته زراعت را ضعیف ارزیابی کرد.

زهرا قنبری با اشاره به برگزاری سیمنار آموزشی با هدف آشناسازی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا با اهمیت فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و توجه به لزوم پژوهش و تکنولوژی در تهیه محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در انجمن علمی زراعت با هدف ایجاد دورنمایی از فعالیت‌هایی که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در آینده شغلی خود با آن مواجه خواهند بود، برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی ارائه می‌شود و سعی داریم مباحث مورد نیاز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته را در قالب کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی مطرح کنیم.

وی ارتباط بین مرکز تحقیقات کشاورزی استان و دانشجویان رشته زراعت را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر دانشجویان نمی‌توانند زیاد در فضای این مرکز حضور یابند و با فعالیت‌های آنان از نزدیک آشنا شوند و به همین خاطر ما با استفاده از برگزاری همایش و دعوت از مسئولان و اساتید در راستای افزایش این ارتباط تلاش می‌کنیم.

قنبری از بی‌علاقگی دانشجویان نسبت به حضور در مراکز تحقیقاتی و فعالیت‌های پژوهشی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در انجمن علمی زراعت دانشجویی با هدف افزایش علاقمندی دانشجویان به فعالیت‌های عملی در رشته‌های کشاورزی برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم که در حال حاضر با گذشت مدت دو سال از تأسیس انجمن تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌ایم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین