کد خبر: ۴۹۱۶۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
آخرین‌ خبرها از مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی

پرداخت طلب سپرده‌گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون/همه سپرده‌گذاران افضل‌توس، وحدت و البرز پول می‌گیرند/قول سیف و هشدار درباره یک موسسه غیرمجاز دیگر

رییس مجلس شورای اسلامی از جلسه غیرعلنی دو ساعته مجلس با مسئولان بانک مرکزی برای پیگیری وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس که پس از جلسه غیرعلنی دو ساعته با رییس‌کل بانک مرکزی برگزار پرداخت طلب سپرده‌گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون/همه سپرده‌گذاران افضل‌توس، وحدت و البرز پول می‌گیرند/قول سیف و هشدار درباره یک موسسهشد، گفت: امروز از ساعت ۸ صبح جلسه‌ای را با مسئولان بانک مرکزی داشتیم که در این جلسه درمورد نحوه پیگیری مشکلات سپرده‌گذاران در راستای حل این مشکلات مباحثی را داشتیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا وی افزود: در این جلسه نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف و مسئولان بانک مرکزی نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند و در حال دنبال کردن تصمیم‌هایی هستیم که ان‌شاءالله این مشکلات هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

از ١٠٠ میلیون به بالا هم اضافه شد

همه سپرده‌گذاران افضل توس، وحدت و البرز پول می‌گیرند

همچنین در حالی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران سه تعاونی منحل شده افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان به تازگی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که قرار است از هفته آینده تمامی سپرده‌گذاران بیش از ۱۰۰ میلیونی این تعاونی‌ها نیز بتوانند تحت شرایطی مراجعه و حساب‌های خود را تعیین تکلیف کنند.

 بعد از اینکه تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های  منحله‌ای که در مردادماه امسال به بانک‌ها و موسسات مجاز واگذار شده بودند تا سقف سه میلیون تومان پیش رفت، ولی برای مدتی متوقف شد، در نتیجه جلسه سران قوا و نمایندگان آن‌ها تصمیمات تازه‌ای گرفتند به گونه‌ای که از روز شنبه همزمان با چهارم آذرماه فرآیند پرداخت از سر گرفته شد و سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون در دستور کار قرار گرفت.

 بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که از شنبه آینده فرآیند به گونه‌ای دیگر تغییر خواهد کرد و تمامی سپرده‌گذاران و کسانی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در این سه تعاونی سپرده دارند نیز می‌توانند مراجعه و البته حداکثر تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. این پرداخت علی‌الحساب خواهد بود و مابقی وجوه سپرده‌گذاران کلان بعد از ارزیابی و شناسایی دارایی‌های این تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

این در حالی است که بنا بر توافق اولیه و آنچه که پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است هر گونه کسری ناشی از شناسایی دارایی‌ها و بدهی‌های این تعاونی‌ها بر عهده مدیران و سهام‌داران آن‌ها خواهد بود.

جریان این تعاونی‌ها از این قرار است که در مردادماه سال جاری و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، بانک مرکزی فعالیت سه تعاونی بزرگ باقی مانده را متوقف کرد و مسئولیت دارایی‌ها و بدهی‌های آن‌ها و انجام تعهدات را بر عهده بانک‌ها قرار داد. از این رو مسئولیت تعاونی افضل توس به بانک آینده، وحدت(آرمان) به موسسه ملل و البرز ایرانیان به بانک تجارت واگذار شد. در این مدت بانک آینده و موسسه ملل پرداختی‌های تا سقف سه میلیون تومان را برای تعاونی‌های زیرمجموعه پیش بردند و از شنبه هفته جاری نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون را در دستور کار قرار دادند.

اما شرایط تعاونی البرز ایرانیان به دلیل مسائل قضایی متفاوت بود و پرداختی انجام نشد تا اینکه با تصمیمات جدید از چهارم آذرماه بانک تجارت پرداخت تا سقف سه میلیون تومان را در مرحله و به مدت یک هفته در دستور کار قرار داد تا در ادامه ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها را آغاز کند.

اما با اعلام اخیر بانک مرکزی از روز شنبه همزمان با ۱۱ آذرماه تمامی سپرده‌گذاران خرد و کلان این تعاونی‌ها برای مراجعه به شعب و تعیین وضعیت حساب خود فرصت خواهند داشت.

پرداخت طلب سپرده گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته است

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت که پرداخت طلب سپرده گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته و سپرده افراد در سایر موسسات مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

 بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس با ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی گفت: در این جلسه آخرین وضعیت موسسات مالی اعتباری مورد بررسی قرار گرفت همچنین در مورد مشکلاتی که در نحوه پرداخت پول سپرده گذاران وجود دارد مباحثی مطرح شد.

وی با بیان این که اقدامات خوبی در این راستا در سطح سه قوه انجام شده است، اظهار کرد: خواست نظام و سران سه قوه بر این است که هر چه زودتر مشکلاتی که مربوط به این مجموعه است هر چه سریعتر حل و فصل شود.

نعمتی ادامه داد: موضوع پرداخت به سپرده گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته است و سیف اعلام کرد که تاکنون ۳۶۰۰ میلیارد تومان از طرف بانک مرکزی به سپرده گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. این رقم بیش از ۹۸ درصد مجموعه سپرده گذاران بوده است و سپرده ۲ درصد باقی مانده که بالای ۲۰۰ میلیون تومان است، آن هم قرار است پرداخت شود، البته بخشی از پول برخی از سپرده گذاران بالای ۲۰۰ میلیون تومان نیز در حال پرداخت است.

این نماینده مجلس یادآور شد: در این جلسه بنا شد سپرده افراد در سایر موسسات مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شود و این کار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. مجموعه این پرداخت‌ها ۹۵ درصد کل سپرده‌ها خواهد بود و در این راستا امیدواریم ۵ درصد باقی مانده با تدبیر سران سه قوه و قوه قضاییه انجام شود.

وی در پایان گفت: در این جلسه بنا شد که جلساتی میان معاونان سه قوه (اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و حجت الاسلام محسنی اژه ای) با ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی برگزار شود.

هشدار درباره یک موسسه اعتباری غیرمجاز

همچنین بانک مرکزی با اعلام اینکه «موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیاء» فاقد هر گونه مجوزی برای فعالیت از سوی این بانک است نسبت به سپرده‌گذاری و یا همکاری با آن هشدار داد.

با وجود اینکه فعالیت تمامی موسسات بزرگ غیرمجاز به پایان رسیده و می‌توان گفت که هیچ یک از موسسات مالی و اعتباری که قبلا به طور گسترده‌ای فعالیت می‌کردند اکنون هیچ گونه فعالیتی در بازار پول ندارند، اما همچنان هستند موسسات و یا صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که به طور غیرمجاز و بدون مجوز فعالیت در بازار رسمی پول به کار خود ادامه می‌دهند.

در مدت اخیر بانک مرکزی طی اطلاعیه‌هایی اسامی چند موسسه اعتباری غیرمجاز را اعلام و نسبت به سپرده‌گذاری در آن‌ها هشدار داده بود.

در تازه‌ترین اعلام بانک مرکزی از موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیاء نام برده شده و ظاهرا این موسسه در برخی مناطق اقدام به انتشار غیرقانونی اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری می‌کند. این در حالی است که موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیاء هیچ گونه مجوز از بانک مرکزی نداشته و تمام واحدهای آن تحت هر عنوانی غیرقانونی است.

طبق اعلام بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری منتشر شده از سوی این موسسه که همراه با درج عبارت جعلی «تحت نظارت بانک مرکزی» در قبال خرید اموال منقول و غیرمنقول عموم مردم به آن‌ها واگذار شده هیچ گونه اعتبار و ارزشی نداشته و مغایر با قوانین و مقررات است. از این رو مردم باید برای جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال خود از هر گونه ارتباط با این موسسه به ویژه افتتاح سپرده و اخذ گواهی در قبال فروش اموال منقول و غیرمنقول خود جدا خودداری کرده و از پذیرش گواهی‌های موصوف از اشخاص ثالث تحت هر عنوانی پرهیز کنند.

این در حالی است که پیش‌تر نیز بانک مرکزی نسبت به فعالیت چند موسسه دیگر هشدار داده و نام‌هایی همچون حافظ، دانشگاهیان علم و صنعت، آینده‌سازی میهن، کشاورزی توسعه البرز و واحد اعتباری ولیعصر را به عنوان موسسات فاقد مجوز از بانک مرکزی اعلام و تأکید کرده بود که هرگونه سپرده‌گذاری در آن‌ها با تعهدی از سوی این بانک همراه نیست.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
پولها را با هزاران دوز وکلک از دست مردم در اوردید ..الان موقع پس دادن زورتان میاید .........
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین