کد خبر: ۴۹۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۰

حمید رضا آصفی سفیر جدید ایران در امارات

آفتاب‌‌نیوز : هنگامی که حمید رضا آصفی علاوه بر پست سخنگویی و دستیاری ویژه وزیر خارجه، معاون کنسولی پارلمانی وی شد،دکتر محمد هادی معاون وقت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه به ماموریت امارات اعزام شد.اینک با عزیمت آقای آصفی گویی سفیر شدن معاونان پارلمانی در امارات به یک سنت در وزارت خارجه ایران بدل شده است. 

خداحافظی با مرد خسته وزارت خارجه ایران(کلیک کنید)
اما در حالی که سخنگوی خسته وزارت خارجه ایران خود را برای ماموریت سه ساله امارات آماده می کند منابع آگاه می گویند محمد علی هادی سفیر فعلی ایران در امارات نیز کم کم آمده می شود تا به احتمال زیاد بازنشستگی خود را اعلام کند.آقای هادی از دیپلمات های با نفوذ در وزارت خارجه ایران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بود که به نشان حسن نیت تهران در روابط با کشورهای عربی با امارت اعزام شد.

مدافعان دکتر محمد علی هادی می گویند که وی در زمان معونت کنسولی وزارت خارجه ایران،در تعاملی وسیع با ایرانیان خارج از کشور زمینه ورود و سرمایه گذاری ایرانیان در سرزمین مادری را فراهم کرد.در مجموع خاطره ایی نیک از دوره معاونت کنسولی او بر جا مانده و هنوز شیوه مدیریتی و نگاه مثبت وی به ایرانیان خارج از کشور جاری و ساری است. 

اما منتقدان دکتر محمد علی هادی اعتقاد دارند که وی در سمت معاونت پارلمانی وزارت خارجه ایران چندان فعال نبود و انتقادات گاه تندی که علیه کمال خرازی وزیر خارجه وقت ایران در مجلس می شد ناشی از نبود تعامل وی با نمایندگان بوده است. 

به هر روی تعداد مدافعان دکتر محمد علی هادی که در روزهای پیش از انقلاب ترجمه عربی صحبت های حضرت امام خمینی در پاریس را به عهده داشت بسیار بیش از منتقداو دوره معاونت وی است.
وی در زمان ماموریت اش در امارات نیز بسیار کوشید که جو مثبت حاکم بر روابط را پایدار نگه دارد. هرچند ادعا های دولت امارات عربی متحده بر سر مالکیت بر جزایر سه گانه اوضاع را گاه کمی متشنج می کرد اما تحلیلگران در مجموع دوره ماموریت محمد علی هادی را در ابوظبی مثبت ارزیابی می کنند.

اینک حمید رضا آصفی آماده می شود تا سومین تجربه خود را در قامت سفیر ایران آغاز کند.نخستین تجربه وی در ماموریت خارج از کشور آلمان شرقی سابق بود و دومین آن سفیر ایران در پاریس در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی. آقای آصفی متولد سال 1331 در تهران است و دکترای شیمی دارد. هنگامی که پس از سه سال ماموریت به عنوان سفیر ایران در پاریس به تهران بازگشت، تا در کنار کمال خرازی وزیرخارجه دولت محمد خاتمی فعالیت تازه خود را آغاز کند، همه چیز در وزارت خارجه ایران از تحرک و انرژی خبری می داد.

هنگامی که زمزمه خداحافظی کمال خرازی از وزارت خارجه شنیده شد، بسیاری تصور می کردند که حمیدرضا آصفی یار دیرین و دستیار ویژه آقای خرازی هم به کار خود در این سمت پایان خواهد داد. اما چنین نشد و وی برای یک سال دیگر در این سمت ماند و منوچهر متکی وزیرخارجه جدید را همچون کمال خرازی  همراهی کرد. این همراهی مانع انتقاد همفکران مطبوعاتی رئیس جمهور از وی نشد. موضوعی که به نظر می رسید آقای آصفی را رنجانده است.

تقریبا تمامی دوستان حمید رضا آصفی در دوره هشت ساله وزارت کمال خرازی به جز محمد جواد ظریف نمایند ایران در سازمان ملل و علی آهنی سفیر ایران در پاریس یا از سمت خود استعفا داده اند یا بازنشسته شده اند و یا اینکه در پست اجرایی ندارند.آقای آصفی در واقع یکی از نماد ها و بازمانده دوران تحرک وسیع وزارت خارجه و دیپلماسی عصر خاتمی بود که این چنین پس از یک سال سرنوشتی نزدیک به دوستان خود یافته است.

گفته می شود وزیر خارجه ایران که روزهای بسیار پر کاری را می گذراند برای انتخاب جانشین حمید رضا آصفی در پست سخنگویی به جمع بندی نزدیک می شود. از یکی از سفیران ایران در کشورهای آفریقایی به عنوان جانشین آقای آصفی نام برده می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین