کد خبر: ۴۹۲۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

یاس و ناامیدی میراث روس ها در کلنل ها

انتخاب سیروس همتی به عنوان روحانی و استفاده از او در روند روضه خوانی های عاشورایی برای نشان دادن تفکرو جهل مردم در عصر مشروطه دوم یکی از بهترین تصویرهایی است که کارگردان در این اثر خلق می کند.
آفتاب‌‌نیوز : مریم جعفری حصارلو* - نمایش کلنل نوشته و کارگردان خیرالله تقیانی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود. این اثر به قدرت بازیگرانش اجرا می شود. زیرا بازیگران یک نمایش بیش از نویسنده و یاحتی کارگردان در نشان دادن مفاهیم یک اثر به تماشگران نقش دارند. به نظر می رسد کلنل نمایشنامه ای به هم ریخته و آشفته دارد. اما کارگردان در ارائه ساختار ظاهری و انتخاب بازیگران، کارگردان موفق است.

یاس و ناامیدی میراث روس ها در کلنل ها

انتخاب سیروس همتی به عنوان روحانی و استفاده از او در روند روضه خوانی های عاشورایی برای نشان دادن تفکرو جهل مردم در عصر مشروطه دوم یکی از بهترین تصویرهایی است که کارگردان در این اثر خلق می کند. جهالت بیش از حد مردم ایران درعصر پهلوی دوم و عقده حقارت شخصیتی که به طعنه عزیز خوانده می شود. عزیز دختری را می خواهد که نامزد آقا سید است و حال باید کاری کند تا آقا سید را از صفحه روزگار حذف کند و روحانی مواجب بگیر درمیانه روضه ها و عزاداری های سردار شهیدان، کمک فراوانی به او می کند تا آقا سید را در اذهان عموم تخریب کند و او به مقصودش برسد. اما وقتی به عشقش می رسد و آقا سید را بردار می کند که دختر خودکشی کرده است.

اساسا عزیز مادر بدکاره و پدری دارد که اساسا کلنل خوانده می شود. اما کلنل نمودی از سیطره روس ها در ایرانِ دوره قاجار است. بنابراین عزیز کاراکتری است که حاصل سیطره روس ها در ایران است. این کاراکتر قصددارد بر تخت بنشیند؛ اما زمانی بر تخت می نشیند که مشروطه چی ها تهران را تحت کنترل می گیرند.

اثر اساسا نوعی از نقد اجتماعی تفکر نخ نما و ظاهر سازی های مذهبی است که هواره در دیدگاههای مردم ایران وجود داشته است و همواره حربه ای در دستان بزرگان قاجار بوده تا با استفاده از باورهای دینی مردم، بتوانند به پیروزی نائل آیند. تقیانی پور در تلاش است تا این مسئله را یادآوری کند. اما به نظر می رسد تا یکبار دیگر متن نمایشنامه را بازنگری کند و تلاش کند تا پازل آشفته متن را سامان دهد تا روایت برای بینندگان قابل فهم باشد. روایت کاملا پریشان است؛ اما بازی ها شاید توانسته است که مخاطبان را روی صندلی نگه دارد. با اینکه ریتم اثر به دلیل اغتشاش و سردرگمی متن، چندان قابل تامل نیست. بازنگارش متن شاید کلیدحل درک درست اثر باشد. در عین حال یکی دیگر از نقاط مثبت استفاده از مدرتولید با تجربه علی زارعی که سابقه درگروههای بزرگ تئاتری را دارد و همچنین ساخت شدن یک ترانه برای نمایش با صدای سالار عقیلی با عنوان« چشم شب روشن» است. این ترانه شاید جزو اولین ترانه هایی است که برای یک تئاتر ساخته می شود و بی شک هماهنگی مدیر تولید را نشان می دهد.


** عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و جهان I.A.T.C


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین