کد خبر: ۴۹۲۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶

رشد و تولید مثل کرم‌های خاکی در مریخ!

کرم‌های خاکی می‌توانند در شبیه‌سازهای خاک مریخ رشد کرده و تکثیر شوند که این امر موجب افزایش امید به تولید محصول در این سیاره می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگر انسان‌ها روزی مریخ را تسخیر کنند، که احتمالا ناسا و الون ماسک در آینده‌ای نزدیک این کار را ممکن خواهند کرد، ما باید مطمئن شویم که می‌توانیم در خاک مریخ به صورت محلی غذا رشد دهیم.

در حال حاضر یک تیم از دانشگاه واگنینگن(Wageningen) متوجه شد که کرم‌های خاکی و موجوداتی که نقش مهمی در حاصلخیزی خاک دارند، می‌توانند در خاک شبیه‌سازی شده مریخ رشد و تولید مثل کنند.

گرد و غبار قرمز رنگی که سطح مریخ را پوشانده بسیار خشک و بایر کننده است و دانشمندان را به شدت به شک انداخته که حتی آن را خاک بنامند؛ کلمه‌ای که بیانگر وجود مواد ارگانیک از گیاهان و حیوانات است.

بدون این مواد، رگولیت(سنگ‌پوشه) مریخ عمدتا گرد و غبار و سنگ است که بدون اصلاح برای استفاده کشاورزان آینده مفید نخواهد بود.

پس از اینکه کاوشگر "کنجکاوی" تحلیل خود را از خاک مریخ ارسال کرد، ناسا برای آزمایش نزدیک‌ترین نوع خاک را در زمین که خاک زمین‌های آتشفشانی هاوایی بود، پیدا کرد.

مطالعات قبلی با استفاده از این شبیه ساز و با استفاده از کود و چمن تازه نتایج خوبی از پرورش محصول را نشان داد.

به نظر می‌رسد سیب زمینی می‌تواند در گلخانه‌های مریخ رشد کند، اما نیاز به کمک دارد.


محققان واگنینگن در آزمایشات خود از کود خوک استفاده کردند. آنها کود را به نمونه‌های شبیه‌ساز خاک مریخ و و نمونه‌هایی از شن نقره‌ای(نوعی شن بسیار مرغوب) اضافه کردند و سپس هر دو را مقایسه کردند.

وایگر واملینک، پژوهشگر ارشد این پروژه می‌گوید: اثر مثبت اضافه کردن کود غیرمنتظره نبود، اما ما شگفت‌زده شدیم که باعث شد شبیه‌ساز خاک مریخ بهتر از شن نقره‌ای عمل کند.

بعد از این که نمونه جوانه زده بود، تیم تحقیقاتی سپس به بعضی از گلدان‌ها یکی دیگر از عناصر حیاتی را اضافه کرد؛ کرم‌ها.

این بی‌مهرگان لاغر با هضم مواد آلی مرده مرطوب و دفع یک کود قوی که به انتشار مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر کمک می‌کند، نقش کلیدی در ایجاد خاک حاصلخیز زمین دارند. تونل ساختن دائمی آنها باعث می‌شود که خاک دارای منفذ شود و هوا و آب به راحتی از میان آن عبور کند.

این یک پیشرفت مهم برای خاک شبیه‌سازی شده مریخ است، چرا که آب در آزمایش‌های قبلی به سختی وارد خاک می‌شد.

در مجموع، آزمایشات نشان داد که ترکیب کرم‌ها و کود خوک به پرورش گیاهان در خاک مریخ کمک می‌کند و کرم‌ها نه تنها رشد می‌کنند، بلکه تکثیر هم می‌شوند.

واملینک می‌گوید: واضح است که کود باعث رشد، به ویژه در یک ماده شبیه ساز مریخ می‌شود و ما دیدیم که کرم‌ها فعال بودند. با این وجود، بهترین غافلگیری در پایان آزمایش اتفاق افتاد، زمانی که دو کرم جوان در خاک مریخ یافتیم.

این اتفاق امیدها را برای توانایی ما در رشد گیاهان در سیاره سرخ افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند که در پرورش لوبیا سبز، نخود فرنگی، تربچه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، هویج و شاهی موفق بوده‌اند.

پس از آزمایش فلزات سنگین و آلکالوئیدها، پرورش سبزیجات برای مصرف انسان امکان‌پذیر و ایمن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین