کد خبر: ۴۹۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

رایزنی دولت و مجلس برای تغییر در نحوه پرداخت یارانه

با وجود آن که هنوز لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه نشده اما اظهارات رئیس سازمان برنامه و نمایندگان مجلس از تغییراتی اساسی در تدوین لایحه بودجه و از جمله نحوه پرداخت یارانه در سال آینده حکایت دارد.
آفتاب‌‌نیوز : از ابتدای مهرماه امسال تاکنون رئیس سازمان برنامه و برخی نمایندگان درباره آینده پرداخت یارانه نقدی از عباراتی چون، هدفمندسازی، واقعی سازی، تغییر ریل اساسی و ... استفاده کرده اند. اکنون نیز برخی از اخبار از تغییر نحوه تخصیص بودجه عمرانی به صورت وام حکایت دارد.

به گزارش خراسان، در این رابطه، دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: احساس می‌شود رویکردها و سمت‌گیری‌های لایحه بودجه، غیرمحافظه کارانه است. پورابراهیمی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در این جلسه، رویکرد کاهش هزینه‌ها و حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی در لایحه بودجه سال ۹۷ مدنظر قرار داده شده و به طور مثال به موضوعاتی مانند هدفمند کردن واقعی پرداخت یارانه‌ها توجه شده است.

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز چهارم مهرماه امسال، درباره یارانه ها گفته بود: بر اساس آیین نامه ای که در بودجه سال 97 درباره پرداخت یارانه ها داریم، پرداخت یارانه های نقدی هدفمند خواهد شد. نوبخت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرده بود که درباره انجام این اصلاحات با مجلس هم توافق شده است.

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز 27 آبان ماه گفته بود: مسیر اجرای قانون هدفمندی در لایحه بودجه سال 97 ممکن است عوض شود. وی توضیح داده بود: تلاش ما این است که قانون هدفمندی یارانه ها در سال 97 به مسیر عمرانی هدایت شود یعنی به همه استان ها و مناطق یارانه ها مستقیم تعلق بگیرد اما با مصوبات شورای برنامه ریزی استان تصمیم بگیرند که این یارانه چگونه هزینه شود.

درباره بودجه عمرانی نیز اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد احتمالاً دولت قصد دارد برای تقویت اعتبارات بخش‌های عمرانی منابعی را برای آن اهرم کند، بدین صورت که صندوقی فرعی در نظر بگیرد و بخشی از منابع نفت و بخش‌های دیگر را به آن سرازیر کند و شیوه تامین مالی پروژه های عمرانی را به جای پرداخت‌های مستقیم به وام و تسهیلات تغییر دهد. همچنین براساس این گزارش دولت سناریوهایی نیز مبنی بر کاهش میزان صادرات نفت به خاطر فشارهای آمریکا بر بازارهای نفت ایران پیش بینی کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین