کد خبر: ۴۹۲۳۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
ایران، قطر و ترکیه ایده ناتوی عربی به رهبری عربستان را به سخره گرفتند

اتحاد ایران، ترکیه و قطر/ عربستان آشفته خطای شاه ایران را تکرار می‌کند؟/آسیا تایمز: سعودی‌ها پرورش‌دهنده تروریست‌ هستند

عربستان سعودی می‌خواهد با تقلید از ناتو پیمانی را علیه تروریسم تشکیل دهد در حالی که خود به طور انحصاری سال‌ها از نظر تاریخی به عنوان خانه پرورش دهنده تروریست های مذهبی شناخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «آسیا تایمز» با اشاره به اتحاد ایران، ترکیه و قطر و تهدید آن برای عربستان سعودی می‌نویسد: سیاست در خاورمیانه شاهد دو رویداد متضاد با یکدیگر بود. روز دوشنبه در ریاض جلسه‌ای موسوم به تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی علیه تروریسم با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عربی برگزار شد. یک روز پیش از آن در تهران نشست سه‌جانبه تجاری میان ایران‌، ترکیه و قطر با امضای تفاهم‌نامه‌ای برگزار شده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این نشریه افزوده است: اتحاد نظامی سعودی ناتوی عربی نام گرفته است اما واقعیت آن است که نه کاملا عربی است و نه اتحاد است. قاب فولادی آن توسط پاکستان تهیه شده است اما پاکستانی‌ها عرب نیستند و از نظر نژادی به هندی‌ها شباهت بیشتری دارند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو نیز در بستر پلتفرمی ایدئولوژیک و ژئوپولیتیک سخت و ارائه راهبردی برای استراتژی مهار اتحاد جماهیر شوروی سابق در برابر غرب تشکیل شده بود. اما واقعیت است که اکنون عربستان سعودی می‌خواهد با تقلید از ناتو پیمانی را علیه تروریسم تشکیل دهد در حالی که خود به طور انحصاری سال‌ها از نظر تاریخی به عنوان خانه پرورش‌دهنده تروریست‌های مذهبی شناخته شده است.
اتحاد ایران، ترکیه و قطر/ عربستان آشفته خطای شاه ایران را تکرار می‌کند؟

آسیاتایمز اشاره می‌کند که این مجموعه اقدامات از سوی عربستان سعودی نشانه‌ای از بحران در درون آن کشور است و می‌نویسد: اقتصاد عربستان دچار آشفتگی شدیدی است، ‌کاهش سریع ارزش واحد پول ریاض در مقایسه با ارزهای خارجی را شاهد هستیم، مبارزه‌ای خشن بر سر جانشینی در درون خاندان سلطنتی آنان را از هم دور ساخته است، نشانه‌هایی از نارضایتی در ساختار مذهبی عمیقا محافظه‌کار عربستان سعودی که به طور سنتی مشروعیت حاکمان آن کشور از سوی آنان بود را می‌بینیم. چرا که مخالف اصلاحات و باز شدن فضا هستند. همچنین، ناآرامی در استان‌های شرقی نفت‌خیز شیعه‌نشین عربستان سعودی در سالیان اخیر در جریان بوده‌ است. زمین عربستان سعودی برای اسلامگرایان رادیکال و بارورشدن آنان فراهم است». 

این نشریه افزوده است: به همین ترتیب یک محیط خارجی پیچیده نیز وجود دارد: «توانایی شیعیان در عراق و یمن، شکست عربستان در سوریه، ‌باختن بازی به حزب‌الله در لبنان، لغو تحریم‌های ضدایرانی و نوسان در بازار نفت.

آسیاتایمز می‌نویسد عربستان سعودی با تهدید تجاوز خارجی مواجه نیست؛ در نتیجه چگونه می‌تواند اعضای ائتلاف موسوم به ضد‌تروریسم را متقاعد کد؟ واقعیت آن است که بسیاری از کشورهای عضو این ائتلاف از نواحی آفریقا و آسیای مرکزی هستند که روابط دوستانه خود را با ایران حفظ می‌کنند. حتی پاکستان هم به نظر می‌رسد مشتاق داشتن روابط خوب با ایران است. این ائتلاف آخرین نشانه‌ای از سیاست عربستان است که فکر می‌کند با پول خرج کردن می‌تواند یک مشکل را از بین ببرد. آنچه ریاض در این نشست به نمایش گذاشت تداعی‌کننده اشتباهی است که شاه ایران در سال ۱۹۷۱ میلادی در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در ایران در تخت جمشید نشان داد. واقعیت آن بود که دشمن در حال کوبیدن به دروازه‌ها بود». 

این نشریه افزوده است: «در مقابل، توافقنامه ایران، ترکیه و قطر در روز یکشنبه حاصل شد. شاید در ظاهر کم اهمیت باشد اما محتوای آن بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار است. این توافق میان سه وزیر بازرگانی امضا شد که رسانه‌های غربی به آن نپرداختند و هدف آن تشکیل گروه کاری مشترک برای تسهیل حمل کالا بین سه کشور جهت مقابله با موانع ارسال کالا از ایران و ترکیه به قطر بود. ممکن است این اقدام تلاشی برای تسهیل جریان تجارت به قطر باشد که دیگر نمی‌تواند از طریق مسیر زمینی از عربستان سعودی به دیگر نقاط دسترسی داشته باشد. این موضوع اما فراتر از صرف یک اقدام نمادین، نشان‌دهنده استرتژی منطقه‌ای دوحه برای کسب حمایت از جانب آنکارا و تهران است. اکنون قطر و ایران یک اتحاد واقعی را با یکدیگر تشکیل داده‌اند. این موضوع همکاری میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را تضعیف می‌کند چرا که ایران با عمان و کویت نیز روابط صمیمانه‌ای دارد. در بستری کلان‌تر اتحاد سه‌جانبه میان روسیه، ترکیه و ایران تهدیدی مشترک علیه آمریکا خواهد بود که خواستار انزوای منطقه‌ای تهران است. نزدیکی ایران به قطر و ترکیه دو کشور مسلمان سنی نشانه‌ای از عدم موفقیت کارزار ریاض برای ایجاد شکاف فرقه‌ای میان سنی‌ها با تهران است». 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که نزدیکی قطر و ایران به یکدیگر پیامدهای عمیقی برای بازارهای جهانی انرژی دارد و می‌افزاید: «روسیه، ایران و قطر حدود ۵۵ درصد از ذخایر گاز جهان را تشکیل می‌دهند. این سه کشور در مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز پیشتاز هستند. علاوه بر آن،‌ در میدان گازی پارس جنوبی ایران و قطر با یکدیگر سهم مشترک دارند و روسیه نیز در حال گسترش حضور خود در بخش انرژی ایران است. این در حالیست که ترامپ قصد دارد تولید گاز در امریکا را گسترش دهد اما مطمئنا بازار جهانی گاز شلوغ است. در نتیجه، همسویی ایران و قطر و روسیه می‌تواند مانع پیشبرد سیاست‌های ترامپ در حوزه انرژی برای صادرات امریکا شود. این موضوع بر حساسیت و نگرانی امریکا نسبت به ۶۵۰۰ نیروی آن کشور که اکنون در قطر مستقر هستند و در پایپگاه هوایی العدید قطر حضور دارند خواهد افزود. از سوی دیگر ترکیه نیز در قطر دارای پایگاه نظامی است. از سوی دیگر ایران حریم هوایی خود را نیز به سوی پروازهای جهانی به مقصد قطر گشوده است؛ یک بندر عظیم نیز در قطر در ماه سپتامبر افتتاح شد که دروازه‌ای برای ایران است و تجارت میان دو کشور را افزایش می‌دهد. ایران امیدوار است بتواند سرمایه‌گذاران قطری را جذب کند. بدیهی است که از لحاظ ژئوپولیتیک، اتحاد میان قطر و ایران می‌تواند پیامدهای زیادی از نظر عمق استراتژیک برای دو کشور داشته باشد. اتحاد ایران، قطر و ترکیه باعث بازتنظیم توازن قوا در جهان اسلام می‌شود و به طور آشکارا نقش رهبری عربستان سعودی را به چالش خواهد کشید». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
1
1
موزه های و مراکز اسناد عربستان شاهدی است که نشان دهنده تفکر کافر انگاری دیگران است . و نابودی کافر عبادت بوده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
0
2
خیلی برایم جذاب بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین