کد خبر: ۴۹۲۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰

الجبیر: با اسرائیل رابطه نداریم/غیر از ایران با بقیه کشورها رابطه خوبی داریم/لبنان بدون خلع سلاح حزب‌الله قادر به بقا نخواهد بود

وزیر خارجه عربستان در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه مدعی شد که کشورش هیچ گونه ارتباطی با اسرائیل ندارد و ریاض منتظر روند صلح اعراب با اسرائیلی‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز :
 «عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم عربستان سعودی در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم بار دیگر ادعاهای ضدایرانی را تکرار کرد. 

وی در این نشست با متهم کردن ایران به ایفای نقش مخرب در سوریه گفت: «این روند از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شد.»

الجبیر مدعی شد که انقلاب اسلامی ایران، مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد و تصور می‌کند که تمام شیعیان متعلق به ایران هستند. 

وزیر خارجه عربستان ایران را به ایفای مقش منفی در یمن و نقض قطعنامه‌های تسلیحاتی متهم کرد و گفت که ایران موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد. 

وزیر خارجه عربستان با بیان اتهامات اثبات‌نشده گفت: «از سال ۱۹۷۹ سیاست‌های ایران همینها بوده‌اند. ایران کاملاً به قوانین بین‌المللی، اصل عدم دخالت در امور کشورهای دیگر و اصل حسن همجواری بی‌اعتنا است.»

وی ادامه داد: «شاهد آن بوده‌ایم که ایران از سال ۱۹۷۹ حامی اصلی تروریسم بوده، آنها سفارت آمریکا در بیروت را منفجر کردند، آنها ۲۱۷ تفنگدار دریایی را در فروگاه بین‌المللی بیروت کشتند، آنها یک کنیسه را در آرژانتین منفجر کرده و چندصد نفر را کشتند، آنها مرتکب اقدامات تروریستی در اروپا شدند، آنها دیپلمات‌ها را ترور می‌کنند، آنها به بیش از ۱۲ سفارتخانه حمله کرده‌ و آن را تخریب کردند، آنها شبکه‌های تروریستی در کشورهای ما ایجاد می‌کنند، در سال ۱۹۹۶ عملیات‌های تروریستی در کشور ما انجام دادند.»

عادل الجبیر در بخش دیگری از اظهاراتش، علی‌رغم اسناد متعددی که درباره حمایت کشورش از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه وجود دارد، تلاش کرد ایران را به ارتباط با این گروه‌ها متهم کند. 

 وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «ایران حرکت‌های القاعده و داعش را تسهیل کرده است. ما از اسناد بن‌لادن در ابوت‌آباد می‌دانیم که القاعده ارتباط‌های گسترده‌ای با ایران دارد.»

در حالی که مقام‌های رژیم صهیونیستی رسماً اعتراف کرده‌اند که با عربستان سعودی ارتباط دارند و این طرف سعودی است که این ارتباط را پنهان می‌کند الجبیر گفت که کشورش رابطه‌ای با اسرائیل ندارد.

او در پاسخ به سوالی درباره روابط عربستان سعودی با آمریکا، روسیه و عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی گفت: «ما تقریباً با هر کشوری در دنیا روابط خوبی داریم، غیر از ایران و کره شمالی. با اسرائیل رابطه نداریم چون منتظر هستیم تا فرایند صلح پیش برود.»

به گزارش خبرگزاری فارس،وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «لبنان بدون خلع سلاح حزب‌الله قادر به بقا و حرکت به سمت پیشرفت نخواهد بود.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین