کد خبر: ۴۹۳۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
تاثیر یک رژیم غذایی در افراد مختلف متفاوت از یکدیگر است

«چاقی» و «لاغری» وابسته به چیست؟/نتایج تحقیق جدید دانشمندان

محققان نتیجه‌گیری کردند که یک رژیم غذایی ایده‌ال برای همگان وجود ندارد و بسیاری از موارد چاقی و لاغری به ژنتیک بستگی دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سلامت- تحقیقات تازه دانشمندان نشان می‌دهد که طبق بررسی بر روی مطالعات موردی رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای، ژاپنی و امریکایی، ژنتیک در چاقی و لاغری تاثیر‌گذار است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، در این بررسی همچنین اشاره شده است افرادی که رژیم‌های مدیترانه‌ای دارند سالم‌تر هستند. در حالی که که افرادی با رژیم‌های دیگر به خصوص رژیم آمریکایی بیشتر اضافه وزن پیدا می‌کنند و بالعکس. محققان نتیجه‌گیری کردند که یک رژیم غذایی ایده‌ال برای همگان وجود ندارد و بسیاری از موارد چاقی و لاغری به ژنتیک بستگی دارند. 

«چاقی» و «لاغری» وابسته به چیست؟/نتایج تحقیق جدید دانشمندان

روزنامه «دیلی میل» در این‌باره می‌نویسد: دانشمندان دریافته‌اند که کاهش وزن می‌تواند با توجه به ژن‌های مختلف متفاوت باشد. دانشمندان به حیوانات رژیم‌های غذایی‌ای را داده‌اند که عموما انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ داده‌ها نشان دادند که با توجه به «دی ان ای» متفاوت، نتایج گوناگونی به دست آمدند؛ برخی از حیوانات چاق‌تر شدند و برخی دیگر سالم‌تر. در میان حیواناتی که رژیم معمولی سالم مدیترانه‌ای را دریافت کرده بودند برخی شاهد بهبود فشار خون و سطح کلسترول بودند در حالی که دیگران براساس ژنتیک خاص خود اضافه وزن داشتند. هم‌چنین برخی از حیوانات نشان دادند که در صورت مصرف یک رژیم با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین سالم‌تر شده بودند در حالی که گروهی دیگر دچار اضافه وزن و آسیب‌های کبدی شدند. همین امر برای آن گروهی که با رژیم غذایی ژاپنی تغذیه شدند نیز صدق می‌کرد. در جوامع انسانی معمولا سوشی خورده می‌شود آن هم بخاطر چربی پایین و امگا ۳ بالا تا به سلامتی کمک شود. 

«ویلیام برینگتون» محقق از کالج پزشکی تگزاس ای اند ام می‌گوید: «هدف من مطالعه درباره یافتن رژیم مطلوب بود. من می‌خواستم رژیم غذایی مطلوب را تا جایی که ممکن است نزدیک به رژیم‌های غذایی محبوب پیدا کنم اما واقعا چیزی که ما یافتیم آن است که این موضوع خیلی به ژنتیک فرد بستگی دارد و یک رژیم غذایی مناسب برای همه وجود ندارد». 

در این مطالعه، تجزیه و تحلیل درباره چگونگی تاثیر چند رژیم غذایی متفاوت در بازه زمانی شش ماهه بر سلامتی حیوانات صورت گرفت. نتیجه این بود که یک رژیم غذایی مناسب برای همگان وجود ندارد و نمی‌شود نسخه‌ای کلی داد چرا که تاثیر یک رژیم در افراد مختلف متفاوت از یکدیگر است. 

او می‌افزاید: «برای مثال، در رژیم غذایی ژاپنی که سوشی بخش مهمی از آن است به دلیل چربی پایین و امگا ۳ زیاد در برخی از حیوانات شاهد کاهش کلسترول و فشار خون بودیم اما در برخی از حیوانات به دلیل خصوصیات ژنتیک متفاوت این رژیم به کبد و سایر اندام‌ها آسیب رساند. در رژیم امریکایی نیز با کربوهیدرات و اسیدهای چرب بالا برخی از حیوانات چاق شدند در حالی که در برخی دیگر به جز افزایش چربی کبد تغییر محسوسی مشاهده نشد. در باره رژیم مدیترانه‌ای نیز که در آن روغن زیتون و سبزیجات وجود داشت برخی از حیوانات وضعیت سالم‌تری پیدا کردند در حالی که طیفی دیگر با افزایش وزن مواجه شدند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین