کد خبر: ۴۹۳۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
محمد برهمنی گفت:

نقش دراماتورژی در یک نمایش/ متن «زندگی در تئاتر» نردبان اجرا شد

کارگردان «زندگی در تئاتر» با اشاره به دراماتورژی که روی نمایشنامه دیوید ممت برای اجرا انجام داده است درباره نقش نوید محمدزاده به عنوان تهیه کننده این اثر نمایشی سخن گفت.
آفتاب‌‌نیوز : محمد برهنی کارگردان نمایش «زندگی در تئاتر » که این روزها در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این نمایش پیش از این در سال ۹۳ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه رفت که در آن زمان هم با استقبال خوبی روبرو شد و خوشبختانه در اجرای مجدد هم تا امروز بازخوردهای خوبی دریافت کرده است. در اجرای قبلی بعد از ۱۸ اجرا ۷۰۰ نفر تماشاگر داشتیم اما در این اجرا با توجه به بزرگ‌تر بودن سالن و تبلیغات بیشتری که برای نمایش صورت گرفته است تاکنون میزبان سه هزار مخاطب بوده ایم. در واقع تبلیغات نمایش تبلیغات به اصطلاح دهان به دهان است و همین امر باعث شده هر روز بر تعداد مخاطبانمان افزوده شود.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای گذشته کرده است، توضیح داد: در اجرای جدید روی نمایش بیشتر کار کردیم و تغییراتی در زمینه موسیقی، طراحی لباس، صحنه و بازی ها داشتیم. خودمان هم در طول این ۲ سال بیشتر متن را شناختیم بنابراین اجرا تغییرات زیادی نسبت به گذشته کرده است و از طرف دیگر تکرار همان نمایش قبلی هم برای ما تازگی نداشت بنابراین تلاش کردیم نمایش جدیدی به صحنه ببریم.

برهمنی درباره دراماتورژی که روی نمایشنامه دیوید ممت انجام داده است، بیان کرد: ما از متن ممت تنها به عنوان یک نردبان استفاده کردیم و زمانی که به شناخت درست و کافی از نمایشنامه رسیدیم دست به دراماتورژی زدیم به همین جهت نگاه ما در اجرا متفاوت از نویسنده است البته دیالوگ ها تقریبا همان طور که در متن نوشته شده، اجرا می شوند اما با تغییراتی که متناسب با تحلیل و دراماتورژی ما از متن است، بیان می شوند. این نمایشنامه ماجرای پشت صحنه یک تئاتر ایده‌آلیستی در برادوی را به تصویر می کشد در حالی که ما تلاش کردیم کار متناسب با جامعه ایران اجرا شود بنابراین نمایشنامه با تغییراتی اجرا می شود تا جامعه آن را قبول کند.

این کارگردان جوان متذکر شد: اجرای آثار ممت کار آسانی نیست چون در نمایشنامه هایش توضیح صحنه وجود ندارد و انگار ۲ نفر در حال بد و بیراه گفتن به هم هستند. در همین راستا بازیگران را در اجرای میزانسن آزاد گذاشتم و تلاش کردم بیشتر حس دیالوگ ها را با آنها مطرح کنم.

برهمنی درباره فضاسازی و صحنه‌پردازی نمایش گفت: در اجرای گذشته همه چیز به صورت دانشجویی و تجربی انجام شد و در اجرای جدید نیز تلاش کردیم دکور نمایش در عین سادگی، کاربردی باشد به این مفهوم که دکور بیشتر از اینکه بزرگ باشد ساده و پرجزئیات است.

وی در پایان صحبت هایش درباره نقش نوید محمدزاده به عنوان تهیه کننده نمایش عنوان کرد: نوید محمدزاده دوست ماست و قبلا اجرای نمایش را در سالن استاد انتظامی دیده بود و علاقه مند شد که از کار حمایت کند تا این نمایش بتواند دوباره به صحنه برود. معمولا سالن های خصوصی به راحتی به افرادی کم تجربه مثل ما که به اصطلاح چهره هم نیستیم، اجرا نمی‌دهند اما نوید محمدزاده با پیگیری هایش اجرا در تماشاخانه شهرزاد را برای ما گرفت و در تبلیغات و اطلاع رسانی نیز کمک زیادی به ما کرد و باعث شد نمایش در مسیر درست تری قرار گیرد.

نمایش «زندگی در تئاتر» نوشته دیوید ممت، ترجمه داریوش مودبیان و به کارگردانی محمد برهمنی تا ۱۵ آذر ماه در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است. در این نمایش میرسعید مولویان و ایمان صیاد برهانی ایفای نقش می کنند و نوید محمدزاده تهیه کننده و روح اله زندی فرد مدیر پروژه این گروه هستند.

این نمایش هر روز ساعت ۲۰:۴۵ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می شود.
منبع: مهر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین