کد خبر: ۴۹۳۳۵۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
تجمع‌ها، تحصن‌ها و اعتراضات گوناگون…

در دانشگاه صنعت نفت چه‌ می‌گذرد؟ ماجرا از چه قرار است؟

در گذشته، وزارت نفت در دفترچه کنکور سراسری متعهد شده بود که فارغ‌التحصیلان برتر این دانشگاه از اولویت استخدام برخوردارند اما در سال 94 این اولویت را حذف می‌کند. این تصمیم، بخشی از فارغ‌التحصیلان برتر را که طی سال‌های قبل از 94 وارد دانشگاه شده بودند نیز قربانی می‌کند. آنها که به امید همین اولویت استخدامی با رتبه‌های برتر کنکور، تصمیم به تحصیل در این دانشگاه گرفته بودند هم‌اکنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.
آفتاب‌‌نیوز :
مدتی است حال یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران خوب نیست. کلاس‌های دانشگاه صنعت نفت، یکی از پرسابقه‌ترین دانشگاه‌های ایران چند هفته‌ای است که به علت تحصن دانشجویان تعطیل است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، از سوی دیگر عده‌ای از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز چندین سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و در مقابل وزارت نفت تجمع کرده‌اند.

تجمع‌ها، تحصن‌ها و اعتراضات گوناگون…

ماجرا از چه قرار است؟

در گذشته، وزارت نفت در دفترچه کنکور سراسری متعهد شده بود که فارغ‌التحصیلان برتر این دانشگاه از اولویت استخدام برخوردارند اما در سال 94 این اولویت را حذف می‌کند. این تصمیم، بخشی از فارغ‌التحصیلان برتر را که طی سال‌های قبل از 94 وارد دانشگاه شده بودند نیز قربانی می‌کند. آنها که به امید همین اولویت استخدامی با رتبه‌های برتر کنکور، تصمیم به تحصیل در این دانشگاه گرفته بودند هم‌اکنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

این در حالی است که وزارت نفت معتقد است تعداد زیادی از این افراد از صلاحیت لازم برخوردار نیستند و تخصص کافی را برای قرار گرفتن در شرکت نفت ندارند. موضوع از آنجا جالب می‌شود که مشخص می‌شود همین افرادی که از دیدگاه وزارت نفت شایسته قرار‌گیری در شرکت‌های نفتی ایران را نداشتند توسط دانشگاه‌ها یا شرکت‌های بزرگ نفتی خارج از ایران جذب می‌شوند؛ شرکت‌هایی که هنگام قرارداد با ایران مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند و این افراد را به‌صورت محدود و مقطعی به ایران می‌فرستند تا برای کشور خودشان کار کنند.

هرچند واضح است که اصولا دولت نباید تعهد استخدام به هیچ دانشگاه یا سازمانی داشته باشد، اما آنچه مورد بررسی است اینکه آیا نحوه اخیر ارزیابی، برداشتن اولویت استخدامی و بررسی صلاحیت این نخبگان بر‌اساس معیارهای استاندارد صورت گرفته و استخدامی‌های اخیر این وزارت منجر به تخصصی‌تر شدن این صنعت و بهبود شرایط خواهد شد یا بالعکس؟ آیا معیارهای ارزیابی شرکت نفت ایران فراتر از معیارهای دانشگاه‌های مطرح خارجی و شرکت‌های معتبر نفتی جهان است؟ و آیا شرکت نفت نباید به تعهد قبلی خود برای ورودی‌های سال94 به قبل که به علت همین تعهد، دانشگاه صنعت نفت را انتخاب کرده‌اند، عمل کند؟

وقتی شرایط و اوضاع استخدامی این فارغ‌‌التحصیلان در سال گذشته بررسی می‌شود آنچه به چشم می‌خورد دیدنی است. موجی از افراد با رتبه‌های برتر کنکور، پروژه‌ها و مقالات متعدد و معدل‌های برتر که اکثرا دوره کارشناسی ارشد یا دکترای خود را در دانشگاه‌های مطرح کشور از جمله دانشگاه صنعتی‌شریف، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و… با رتبه عالی سپری کرده‌اند اما از نظر شرکت نفت فاقد صلاحیت علمی و هوشی کافی جهت استخدام معرفی شده‌اند!

یکی از فارغ‌‌التحصیلان کارشناسی دانشگاه نفت و کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف که در هر دو دانشگاه در رشته تحصیلی خود رتبه یک را داراست می‌گوید که در ارزیابی اولیه استخدامی شرکت نفت ردصلاحیت شده است. او حتی به مصاحبه تخصصی نرسیده و در همان ابتدا از گردونه استخدام خارج شده است. وی پس از آنکه با چنین واقعه غیرقابل انتظاری رو‌به‌رو شده، تصمیم گرفته است که از ایران خارج شود.

یکی دیگر از فارغ‌‌التحصیلان این دانشگاه که هم‌اکنون در یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپا با بورسیه کامل درحال تحصیل مقطع دکتراست و در پروژه بزرگی با یکی از غول‌های نفتی دنیا همکاری می‌کند، می‌گوید که اگر شرایط استخدام در ایران مناسب‌تر بود، می‌ماند. او نیز پس از آنکه در روند استخدامی مورد بی‌لطفی قرار می‌گیرد و اسمش از لیست استخدام خط می‌خورد از ایران خارج می‌شود. این نخبه با ابراز رضایت و خشنودی از شرایط کنونی‌اش می‌گوید که همه چیز در اینجا با ایران فرق دارد؛ نحوه احترام‌ها، برخورد افراد، هزینه، انرژی و وقتی که صرف تخصص افراد می‌شود.

فرد دیگری با رتبه یک کنکور و فردی با بیش از 20 مقاله جهانی تنها بخش کوچکی از افراد ردصلاحیت شده توسط این وزارت در سال گذشته هستند. با نگاهی دقیق مشخص می‌شود تعداد فارغ‌‌التحصیلان برتر که مورد بی‌لطفی این وزارت قرار گرفته‌اند نه‌تنها کم نیست بلکه درصد قابل‌توجهی را شامل می‌شود. با توجه به وضعیت موجود به‌نظر می‌رسد نحوه ارزیابی این سازمان بسیار پرسش‌برانگیز است، چرا که بخشی از همین افرادی که به گفته مدیر کل آموزش وزارت نفت نتوانسته‌اند در ارزیابی هوش، زبان و کامپیوتر حدنصاب نمره را کسب کنند به‌راحتی، با بورسیه کامل و نمرات بالای آزمون‌های زبان از ایران خارج شده‌اند. بخشی نیز توسط شرکت‌های بزرگ خارجی به همکاری گرفته شده‌اند. عده‌ای نیز که به واسطه شرایط شخصی در ایران مانده‌اند به مشاغل گوناگون و نامرتبط روی آورده‌اند. آنچه غیرقابل انکار است اینکه به کار نگرفتن این افراد آسیب‌ها و پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

این فارغ‌‌التحصیلان سال‌ها برای رسیدن به شرایط مناسب تلاش کرده‌اند و خانواده‌های آنها چشم امید به فرزندان نخبه خود داشته‌اند. با شرایط کنونی آنها تجربه تلخی از عدم عدالت را تجربه می‌کنند و این خود لطمه بزرگی به اجتماع خانواده و جامعه است.

از طرفی با خروج این افراد، سرمایه انسانی ارزشمندی از کشور خارج می‌شود. برای رساندن این افراد به این جایگاه هزینه زیادی صرف شده است و با خروج نخبگان نه تنها این سرمایه به طور کامل از دست می‌رود بلکه از تخصص آنها برای بازگشت سرمایه و سوددهی مناسب نیز هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

از همه مهم‌تر صنعت نفت خودش را از نیروی متخصص و تیزهوش محروم می‌کند و خود را در چالش‌های تخصصی رو‌به‌رو تنها می‌گذارد. در واقع این‌گونه به‌نظر می‌رسد که استخدام نکردن این افراد ظلمی سه‌سویه به فارغ‌التحصیلان، صنعت نفت و کشور محسوب می‌شود و باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید.

منبع: روزنامه جامعه فردا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
سایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
2
سلام من خودم مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو از بهترین دانشگاه های ایران گرفتم الانم دانشجوی سال آخر دکتری هستم اما در بدر دنبال 1استخدام و کار ساده در اداره یا سازمانی ام واقعا جای تاسف داره هر ارگانی میرم افرادی رو میبینم با پایینترین مدرک و توانایی و فقط بدلیل نسبت با روسای آنجا بهترین پست را دارن و تازه با چشم 1آدم اضافی بهم نگاه میکنن!!
کاش ماهم شرایط رفتن داشتیم...
پاسخ ها
محمد امین
| Netherlands |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
شما هم اگر میتونستی دانشگاه نفت رو باید میزدی چون حقی بود که برای همه کنکوری ها در رشته ریاضی یکسان بود . پس هیچ انحصاری در کار نیست بلکه شرایطی مساوی بود در هنگامی که باید انتخاب رشته میکردی ولی منتها یا علاقه نداشتی به رشته نفت و یا رتبشو نیوورده بودی و یا به فکر آینده کاری پس از فارغ التحصیلی نبودی . گناه اینا که مردم عادی هستن و این شرایط رو با باهوشی خودشون کسب کردن چیه . کم کاری خودتونو لطفا به گردن دوستان دانشگاه نفت نندازین
منصور
| - |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
شما دکترا میگیری که به کشور خدمت کنی نه اینکه توقع داشته باشی پشت میز نشین بشی و دولت شما رو استخدام کنه ، توقع بجایی نیست
فارغ التحصیل قدیمی دانشکده نفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
1
وزارت نفت باید به تعهد گذشته خود به دانشجویان عمل کند و پس از آن میتواند برای آینده هر تصمصمی بگیرد.
با توجه به انحصار ایجاد شده توسط اساتید در دانشگاه نفت با حقوقهای نجومی که خروجی علمی کم(به لحاظ تحقیقات و مقالات علمی) و هزینه بالا برای وزارت نفت ایجاد کرده بهترین راه سپردن دانشگاه به وزارت علوم است.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
2
من 12 ساله کارمند پتروشیمی هستم.تنها چیزی که ندیدم استفاده از تخصص افراد است.متاسفانه فساد هم بیداد میکند انگار چیزی به اسم حسابرسی وجود ندارد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
1
من 12 ساله کارمند پتروشیمی هستم.تنها چیزی که ندیدم استفاده از تخصص افراد است.متاسفانه فساد هم بیداد میکند انگار چیزی به اسم حسابرسی وجود ندارد.
پاسخ ها
رسول
| - |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
داداش گلم الکی تهمت فساد نزن ، اگه مدرکی داری رو کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
1
1
بنده استاد یکی از دانشگاههای ایران هستم که افتخار تدریس در دانشگاهای بزرگ ایران و دانشگاه صنعت نفت را داشته ام. صرفنظر از اینکه قانونا اعلام تعهد استخدام برای دانشجویان یک دانشگاه اشتباه است، اعلام میدارم دانشجویان صنعت نفت از نظر توان علمی و دانش روز یک سر و گردن از دانشجویان هم رشته خود در دانشگاه های دیگر برترند. انصافا بچه های با هوش و توانمندی هستند و جذب تعداد زیادی از آنها در دانشگاههای خارج و شرکتهای بزرگ نفتی دلیل این ادعاست.
بنده استدلال شرکت نفت را در این موضوع نمیدانم ولی تصورم این است که در سالهای اخیر به دلیل نیاز به اخذ مدرک توسط بسیاری از کارشناسان شرکت نفت یک ارتباط نزدیکی بین شرکت نفت و دانشگاه آزاد برقرار شد به گونه ای که تعداد قابل توجهی از کارشناسان محترم شرکت نفت به عنوان مدرس و استاد راهنما درگیر آموزش در دانشگاه آزاد شدند و تعدا زیادی از کارشناسان باسابقه این شرکت هم دانشجوی این دانشگاه شدند. این ارتباط منجر به جذب تعدادقابل توجهی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد در شرکت نفت هم شد که با کمال احترام به شخصیت اجتماعی این عزیزان از توان علمی مطلوبی برخوردار نیستند.
این وضعیت باعث شده تا همکاری پژوهشی شرکت نفت با دانشگاه آزاد هم راحتتر از برخی دانشگاههای بزرگ شده (البته در جایی که تصمیم در این خصوص در حیطه اختیارات کارشناسان باشد نه مقامات عالی شرکت نفت). ا
استخدامهای سفارشی هم در این شرکت کم نیست. بنده به عنوان یک معلم واقعا بی طرف شاهد بوده ام که یکی از دانشجویانم با بضاعت علمی بسیار معمولی در این شرکت مشغول به کار شده ولی دانشجوی دیگرم با توان علمی بسیار بسیار بالاتر از ایشان نتوانسته است. انصافا این وضعیت در شرکت نفت دیده می شود و افت شدید علمی کارشناسان این مجموعه در سالهای اخیر شاهد این مدعاست.
اینکه شرکت نفت در استخدامها الویت را به افراد با توان علمی بیشتر و توانمندتر بدهد بسیار حرف پسندیده ای است ولی بخشی از بدنه کارشناسی این شرکت این را بر نمی تابد. از مسولین محترم شرکت نفت بویژه وزیر پرتلاش و پر کار این مجموعه بسیار مهم انتظار هست با کار کارشناسی بیشتر در این امور تصممیم بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
3
اقای زنگنه خودش کجا درس خونده که نخبه های مارو بی سواد می دونه؟
سایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
دوست عزیز آقای محمد امین اگر پیامم رو بدقت میخوندی من اصلا قصد و منظورم به دانشگاه نفت استخدام دانشجویان عزیز اونجا نبود چون استخدام اونجا حق این بچه هاست من از شرایط کلی و اسف بار کشورمون گفتم که تنها مربوط به نفتی ها نمیشه و همه ماها هم فارغ التحصیل در رشته های فنی و غیرفنی دیگه همین مشکلات رو برای 1کار ساده داریم
Meisam
|
United States of America
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
1
من دانشجوی دکترای امیرکبیر با معدل 19/5 بودم و طی دو سال تمامی شرکت های نفتی تهران رو زیر و رو کردم. تنها چیزی که بهش رسیدم اینه که بدون پارتی داشتن شما پشیزی ارزش ندارید حتی اگر بهترین معدل و برترین مقالات رو هم داشته باشید! با اجازتون الان هم تشریف آوردم امریکا! به طور جد به همه دانشجویان عزیز پیشنهاد میکنم .......
تولیت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
1
رئیس جمهور با ورود به موقع به موضوع، اجازه نده بحران های مصنوعی برای کشور درست بشه و ناراضی تراشی بشه و بهانه به دست منتقدان بیفته.
سایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
دوست عزیز آقای محمد امین اگر پیامم رو بدقت میخوندی من اصلا قصد و منظورم به دانشگاه نفت استخدام دانشجویان عزیز اونجا نبود چون استخدام اونجا حق این بچه هاست من از شرایط کلی و اسف بار کشورمون گفتم که تنها مربوط به نفتی ها نمیشه و همه ماها هم فارغ التحصیل در رشته های فنی و غیرفنی دیگه همین مشکلات رو برای 1کار ساده داریم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
2
هدف فقط یک چیز هست پارتی بازی در استخدام چون اگر به حساب امتحان باشد هر کسی که رتبه بالا دارد استخدام خواهد شد ولی با اینکار طرف هر کسی که سفارشی هست استخدام میکنه دستش بازتره آره عزیز دل
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین