کد خبر: ۴۹۳۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

طرح خطرناک بن‌سلمان درباره فلسطین-اسرائیل

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، در دیدار ماه گذشته محمود عباس با ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان احتمالاً طرح‌هایی را درباره سازش فلسطینیان و تل‌آویو مطرح کرده که از آن زمان کسانی که از این طرح مطلع هستند را آشفته کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین ماه گذشته در یک سفر مرموز برای رایزنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در خصوص طرح‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای سازش خاورمیانه به «ریاض» پایتخت عربستان سفر کرد. هر آنچه که پشت درهای بسته رد و بدل شد، از آنموقع تاکنون منطقه را آشفته کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با این مقدمه ادامه داد، بنا به گفته مقامات فلسطینی، عرب و اروپایی که نسخه عباس از مکالمه صورت گرفته با ولیعهد عربستان را شنیده‌اند، محمد بن سلمان طرحی را ارائه کرده است که بیش از هر زمان دیگری که مورد استقبال دولت آمریکا است، به سمت اسرائیل سوق دارد به طوریکه احتمالاً هیچ یک از رهبران فلسطینی هرگز این طرح را نمی‌پذیرند.

طبق این طرح، فلسطینیان دولت خود را خواهند داشت اما تنها بخش‌های ناهمجوار کرانه باختری و تنها با حاکمیت محدود بر قلمرو خود. بخش‌های اعظمی از شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که از نظر جامعه جهانی غیرقانونی است، برجای خود باقی می‌ماند. قدس شرقی بعنوان پایتخت به فلسطینیان داده نمی‌شود و آوارگان فلسطینی و فرزندانشان حق بازگشت ندارند.

کاخ سفید روز یکشنبه رد کرد که این طرح آنهاست و گفت هنوز ماهها با نهایی کردن طرح صلح فاصله وجود دارد و دولت سعودی نیز انکار کرد که از آن مواضع حمایت می‌کند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد ادامه داد، بسیاری در واشنگتن و خاورمیانه به این می اندیشند که آیا ولیعهد عربستان در خفا در حال پیشبرد پیشنهادات و طرح‌های ترامپ است و تلاش می‌کند چاپلوسی آمریکا را بکند یا اینکه به صورت مستقل تلاش می‌کند تا به فلسطینیان اعمال فشار آورد و یا اینکه هر پیشنهاد نهایی را ارائه دهد که به نسبت سخاوتمندانه به نظر برسد. یا شاید عباس که از نظرسیاسی در داخل تضعیف شده است، پیام‌هایی را برای اهداف خود ارسال می‌کند مبنی بر اینکه از جانب ریاض تحت فشار قرار گرفته است.

شاهزاده «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا در یک پیام ایمیلی اعلام کرد: «پادشاهی عربستان همچنان به راه‌حلی بر اساس طرح عربی صلح 2002 متعهد است که شامل قدس شرقی بعنوان پایتخت دولت فلسطینیان بر اساس مرزهای 1967 می‌شود. هر آنچه غیر از این پیشنهاد شده است، جعلی و دروغین است».

طبق این گزارش، ترامپ، «جرد کوشنر» داماد خود را به همراه «جیسون گرینبلات» مذاکره کننده ارشد و دیگر مشاوران برای پیشبرد تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق نهایی صلح خاورمیانه منصوب کرده است. جرد کوشنر بعد از تقریباً یکسال سفر به منطقه، یک طرح جامعی را به وجود آورده‌اند که جزئیات آن همچنان به صورت محرمانه باقی مانده است.

کوشنر روز یکشنبه در نشست سابان گفت: «ما می‌دانیم که چه چیزهایی در طرح وجود دارد. فلسطینیان بحث‌هایی که با آنها داشتیم را می‌دانند و اسرائیلی‌ها نیز واقف به بحث‌هایی هستند که با آنها داشتیم».

نیویورک تایمز ادامه داد که نشست محمد بن سلمان با عباس درست کمتر از دو هفته بعد از دیدار کوشنر و ولیعهد عربستان در ریاض در خصوص بحث درباره طرح سازش صورت گرفت.

این گزارش اینگونه نوشت، پیشنهادات مطرح شده، منطقه‌ای که از قبل با چندین درگیری دست و پنجه نرم می‌کند را تکان داده است و مقامات عربی و ناظران غربی را به یک اندازه در حیرت فروبرده است.

مقامات فلسطینی جنبش فتح و حماس می‌گویند که طرح مطرح شده را توهین آمیز و غیرقابل قبول می‌دانند.

مسئله‌ای که به حیرت فلسطینیان جنبش حماس و فتح و یکی از مقامات ارشد لبنانی و چندین نفری که در این خصوص گزارشاتی شنیده اند، افزوده است، این ادعا است که محمد بن سلمان به عباس گفته است که اگر این شروط را نپذیری، وادار به استعفا خواهی شد.

چندین نفر از مقامات می‌گویند که ولیعهد عربستان پیشنهاد داده است که این توافق را با مطرح کردن حمایت مالی گسترده به فلسطینیان ملایم‌تر کند و حتی احتمال پرداخت مستقیم پول به عباس را نیز مطرح کرده است که به گفته مقامات فلسطینی، عباس آن را رد کرده است.

شاهزاده خالد می‌گوید که عربستان به طور کامل از رهبری فلسطین تحت ریاست عباس حمایت می‌کند و «در امور داخلی فلسطینیان مداخله نکرده است و نمی‌کند».

«نبیل ابو رودینه» سخنگوی عباس، گزارشات درباره نشست ریاض و پیشنهادات عربستان را اخبار جعلی خواند که به هیچ وجه وجود ندارد و گفت که فلسطینیان همچنان منتظر پیشنهاد رسمی آمریکا هستند.

اما نکات اصلی پیشنهاد عربستان همانطور که به عباس گفته شده بود، به تأیید بسیاری از آنهایی رسیده است که در جریان بحث‌های عباس و محمد بن سلمان قرار گرفته‌اند، که از آن جمله می‌توان به یوسف، رهبر ارشد حماس، «احمد طیبی» عضو فلسطینی کابینه اسرائیل، چندین نفر از مقامات غربی، یک مقام ارشد جنبش فتح، یک مقام فلسطینی در لبنان، یک مقام ارشد لبنانی  و یک سیاستمدار لبنانی و افراد دیگر اشاره کرد.

طبق این گزارش، مفاد این طرح، حتی برخی از نزدیک‌ترین همپیمانان آمریکا را نگران کرده است.

یکی از مشاوران «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که خواست نامش فاش نوشت، گفت که مقامات فرانسه درباره یک نسخه از پیشنهادات سعودی‌ها شنیده‌اند که بسیار به تلاش‌های اولیه اسرائیل شبیه است و مورد قبول فلسطینیان نیست.

وی گفت که فرانسه به آمریکایی‌ها گفته است که اگر می‌خواهند مذاکرات را شروع کنند، باید اقدام کنند اما باید به خاطر داشته باشند که فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر نیز منافع و نگرانی‌های خود را در منطقه دارند.

یکی از مقامات جنبش فتح می‌گوید که عباس از این طرح بسیار ناراحت شده است.

نیویورک‌تایمز نوشت، همانطور که ولیعهد عربستان به وضوح اعلام کرده است، اولویت وی در منطقه مسئله فلسطینیان و اسرائیل نیست بلکه مقابله با ایران است و به همین منطور مقامات منطقه‌ای و تحلیلگران می‌گویند که معتقدند که احتمالاً محمد بن سلمان تلاش دارد راه‌حلی را به اجبار به فلسطینیان تحمیل کند تا از این طریق همکاری اسرائیل علیه ایران را مستحکم کند.

طبق این گزارش، مقامات غربی و منطقه‌ای می‌گویند که هدف اصلی عربستان سعودی ظاهراً عادی‌سازی روابط با اسرائیل است که در صورت وجود جدال فلسطینیان و صهیونیست‌ها، این عادی‌سازی روابط برای عربستان دشوار می‌شود.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، عربستان در حال حاضر هیچ رابطه رسمی با اسرائیل ندارد اما ظاهراً بنا بر گزارش‌ها، عربستان و تل‌آویو سالها است که به صورت مخفیانه در خصوص موضوعات امنیتی با یکدیگر همکاری دارند.

بعد از تماس‌های تلفنی عباس با رهبران سیاسی منطقه بعد از آنکه ریاض را ترک کرد، هشدارهایی در سراسر منطقه شنیده می‌شد. یکی از مقامات دولت لبنان که عباس با وی تماس تلفنی برقرار کرده بود، بسیاری از پیشنهاد عربستان مبنی بر اینکه فلسطینیان می‌توانند «ابو دیس» حومه قدس شرقی را بعنوان پایتخت برگزینند، بسیار حیرت زده شد.

ابودیس با دیواری که بعنوان بخشی از دیوار حائل رژیم صهیونیستی ساخته شده است، از شهر مجزا است.

یکی از مقامات ارشد لبنانی و یکی از سیاستمداران لبنانی که در جریان این مباحثات عباس و محمد بن سلمان قرار گرفته است، گفت که به عباس گفته شده است که دو ماه برای پذیرش این توافق وقت دارد و در غیر این صورت باید استعفا کند.

اخباری روز جمعه منتشر شد مبنی بر اینکه ترامپ، قدس را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و این مفهوم را به همراه دارد که این ایده‌ها هم‌اکنون با جدیت در حال بررسی است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در واقع چندین دهه اجماع میان صلح‌بانان بین‌المللی را از بین می‌برد که اعتقاد داشتند هرگونه تغییر در وضعیت قدس می‌بایست بعنوان بخشی از توافقی باشد که از طریق مذاکره حاصل می‌شود.

مقامات فلسطینی از قبل گفته بودند که این اقدام، هرگونه شانس راه‌حل دو دولتی را از بین می‌برد و حتی احتمالاً شورش و قیام جدید فلسطینیان را به همراه خواهد داشت.

«صائب عریقات» مذاکره‌کننده فلسطینیان روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که این اقدام یک «هرج و مرج بین‌المللی را به وجود می‌آورد و بی‌احترامی به قوانین و نهادهای بین‌المللی است».

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
فلسطيني ها با اسرائيلي ها سازش كرده و دست ما در پوست گردو خواهند گذاشت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین