کد خبر: ۴۹۳۴۱۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مصباح‌یزدی گفته‌ که در احمدی‌نژاد یک حالت انحرافی می‌بیند

داستان «آیت‌الله مصباح‌» و «محمود احمدی‌نژاد»/سخن و حمایتی که گران تمام شد

حالا، مصباح یزدی در پایان مراسم سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) در قم گفته است: «اقدامات احمدی‌نژاد را تأیید نمی‌کنم و در او یک حالت انحرافی می‌بینم». این سخنان در خود نکته‌ای تکان‌دهنده دارد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سال‌های سال این هشدار را داده بود اما ...
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- از بین سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی و محمود احمدی‌نژاد که هر سه برای رخصت حضور در انتخابات خدمت آیت‌الله مصباح یزدی رفته بودند تنها محمود احمدی‌نژاد ردای ریاست‌جمهوری به تن کرد و هشت سال رئیس دولت‌های نهم و دهم بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، هنوز از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ زمان زیادی نگذشته بود که آیت‌الله مصباح یزدی درباره وی گفت: «آیندگان‌ به‌ این‌ نتیجه‌ خواهند رسید که‌ انتخاب، مشحون‌ به‌ کرامات‌ و معجزات‌ بود و از‌این‌رو توفیق‌ شکر این‌ نعمت‌ را از خداوند خواستاریم. عنایات‌ حضرت‌ ولی‌عصر(عج) یار ملت‌ ایران‌ بود که‌ به‌ چنین‌ موفقیتی‌ دست‌ یافت‌ و تلقی‌ ما این‌ است‌ که‌ این‌ نفخه‌ الهی‌ که‌ در این‌ زمان‌ در جامعه‌ ما دمیده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاقه‌ بیشتر مردم‌ به‌ دین‌ و اندیشه‌های‌ اسلامی‌ ظهور یافته، مرتبه‌ای‌ از مراتب‌ چیزی‌ است‌ که‌ در زمان‌ پیامبر اسلام(ص) تحقق‌ پیدا کرد و ان‌شاءالله مرتبه‌ کاملش‌ در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولی‌عصر(عج) تحقق‌ خواهد یافت».

داستان «آیت‌الله مصباح‌» و «محمود احمدی‌نژاد»/سخنی که گران تمام شد

در این مقطع زمانی رابطه آیت‌الله مصباح یزدی و محمود احمدی‌نژاد پیوندی ناگسستنی و الهی به نظر می‌رسید و اصولگرایان و به خصوص اعضای کنونی جبهه پایداری از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات در پوست خود نمی‌گنجیدند و به شکل‌های مختلف شادی خود را ابراز می‌کردند. 

با این وجود چهار سال دولت اول احمدی‌نژاد و برخی اقداماتی که وی در این چهار سال انجام داد تردیدهایی را در بین برخی از اصولگرایان به وجود آورد. تردیدهایی که البته شدت و ضعف داشت. برخی استدلال می‌کردند که نشانه‌هایی که از احمدی‌نژاد وجود دارد نشان می‌دهد که ادامه رویکرد مدیریتی وی برای کشور و اصولگرایان خسارت‌بار است و به همین دلیل یا از قطار دولتش پیاده شدند و با اینکه از جرگه حامیانش خارج شدند. در مقابل اما برخی تردیدها خوش‌خیم بود و این عده براین باور بودند که حضور احمدی‌نژاد در رأس قوه مجریه کشور به هر حال یک برکت است و وی می‌تواند منشأ تحولات مثبتی در آینده شود.

یکی از این افراد، آیت‌الله مصباح یزدی بود که حمایت  خود را تا سال ۸۸ به صورت علنی از احمدی‌نژاد بیان می کرد. رئیس مؤسسه امام خمینی(ره)، تابستان ٨٨، درباره احمدی‌نژاد گفته بود: «وقتی رئیس‌جمهوری از سوی رهبری نصب و تأیید می‌شود، به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود. وقتی ریاست‌جمهوری حکم ولی‌فقیه را دریافت کرد، اطاعت از او نیز مانند اطاعت از خداست.» سخنی که برای بسیاری از اصولگرایان حجت را تمام کرد و به یک سند تاریخی تبدیل شد. با این وجود به نظر می‌رسد تردیدهای آیت‌الله مصباح‌یزدی پس از سال ۸۸ و به‌خصوص با یازده روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد و همچنین آشکار شدن اهداف حامیان احمدی‌نژاد و افزایش انتقادها از مشایی، از حالت خوش‌خیم به حالت بدخیم تغییر وضعیت داد و مصباح‌یزدی تلاش کرد به صورت غیر‌محسوس از احمدی‌نژاد فاصله بگیرد. 

در این مقطع زمانی مصباح یزدی درباره احمدی‌نژاد عنوان می‌کند: «حمایت ما از کسی است که در مسیر اسلام حرکت می‌کند. مادامی که وی مسیرش را از اسلام تغییر داد حمایت ما نیز برداشته خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: «اینکه برخی می‌گویند نباید آن روز حمایت می‌کردیم، چنین انتظاری مبتنی بر اصول نیست؛ اما هرجا انسان متوجه شد این فرد پایش را از اصول و مبانی کج گذاشته، باز تکلیف دینی و عقل می‌گوید که باید برای جلوگیری از انحراف در برابرش ایستاد تا اصول حفظ شود».

وضیت مصباح یزدی به شکلی شده بود که وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و هنگامی که سعید جلیلی منتظر حمایت قاطع مصباح از خود بود در مواضع خود حالت بینابینی به خود گرفت و از حمایت قاطع و صددرصدی از جلیلی خودداری کرد. به نظر می‌رسد در این مقطع زمانی مصباح‌یزدی به تبعات حمایت از احمدی‌نژاد به صورت کامل پی برده و به همین دلیل قصد نداشته که از جلیلی حمایت صریحی داشته باشد. 

حالا، مصباح یزدی در پایان مراسم سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) در قم گفته است: «اقدامات احمدی‌نژاد را تأیید نمی‌کنم و در او یک حالت انحرافی می بینم». این سخنان در خود نکته‌ای تکان‌دهنده دارد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سال‌های سال این هشدار را داده بود اما ... 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
4
16
همین یک حالت دیدن بدون تیز هوشی و بصیرت فکری و سیاسی چقدر جبران نا پذیر خسارات جانی و مالی به جامعه شیعیان زد .
به قیمت رضایت مارکسیست ها و مدیر کیهان نفاق افکن و عباسی مدرک کردانی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
3
19
....اما حالا معلوم میشود کی اهل بصیرت بود
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
14
5
برای مفت بودن این نوشته همین بس که انتخابات سال 84 و پیروزی احمدی نژاد رو نوشتید که جبهه پایداری هم مسرور بود!!!!!!!!!!!!!!!!!
سال 84 که هنوز جبهه پایداری تشکیل نشده بود. داداش چی زدی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
4
20
مسئولیت و جایگاه شما در کسوت یک مرجع بزرگ مذهبی و آیت الله بودن بسیار بالاتراز آن است که خیلی راحت بگوئی "حالا حمایت نمی کنم" با حمایت شما خیلی ها به احمدی نژاد رای دادند شما باید روزی پاسخگوی این همه مصیبت وارد شده به کشور و مردم باشی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
اگر معتقد به حساب و کتاب و عدل انسانی اسلامی باشد . بعداز اعتراف به ضرر های اقتصادی و انسانی ، خود را به محکمه معرفی میکرد .
غفور
|
United States of America
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
2
13
گفتمان و تز احمدی نژاد مانند شخصی بنام آقای عباسی که میگوید ما همفکران احمدی نژاد دستاورد و گفتمان غرب در مورد دمکراسی و اقتصاد و حوزه سیاست غرب را نه قبول داریم نه تحمل میکنیم بلکه ما خودمان گفتمان جدیدی داریم آقایان پوپولیست فکر کردند با هر گفتمانی میشود صبح بیدار شد کشور به این پهناور را با گفتمانی که از احساس برآمده نه از اجماع عقلی اداره کرد نه داداش گفتمان اول باید برود نظریه شود بعد در غالب طرح در کمسیون بررسی بعد صحن مجلس تصویب بعد شورا ی نگهبان یا مصلحت نظام تایید یا رد کند باد هوا که نمیشه مگر کشور آزمایشگاه هست اشتباه از سیاسیون هست که زیاد شما را رو دادند
ناشناس
|
Mauritius
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
4
14
همین یک اشباه چه بر سر کشور آورد چه مسایلی پشت پرده هست که هنوز افشا نشده خدا می داند باید از مردم طلب حلالیت کنند ودر موضوعاتی که بینش ندارند وارد نشوند
یک ایرانی غیرتمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
16
3
به کوری چشم همه فتنه گران به زودی اتحادی قوی تربین اصولگران ایجادخواهدشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
1
6
در جواب این کابر که میگه من یک ایرانی غیرت مندم باید گفت بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد شما دلواپسان چقدر پاین همه خسارت که با ندانم کاری و با شعار بصیرت به این مملکت و باور های دینی مردم زدین بست نیست !!!!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
5
1
این تحلیل به نظر می رسد شبیه فیلم سینمائی است/اگه غرضی در کار نباشه و انسان برود صحبت های آقای مصباح در رابطه با احمدی نژاد رو گوش کنه می بینه که چقدر آقای مصباح به احمدی نژاد، آن هم در زمانی توپید.......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
3
3
میزان حال افراد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
3
4
خیلی از سایتها و بزرگان نظام مثل اقای مصباح از احمدی نژاد حمایت میکردن
اما این افراد اونقدر شرافت و غیرت نسبت به انقلاب داشتن که وقتی دیدن اقای احمدی نژاد زده تو جاده خاکی دیگه ازش حمایت نمیکنن.
.........
سروش
|
United States of America
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
3
5
هموطنان یاد روزی افتادم که رویانیان و احمدی نژاد درشب آزاد سازی بنزین و هدفمندی یارانه ها چه چیزهایی گفتند در گوگل سرچ کنید هست فرمودند ما دیگر با این هدفمندی فقیری در خیابان نخواهید دید و مردم با این پول صرفه جویی کنند یک موقع دیدی پس انداز شده هشتاد میلیون بعد رب گوجه 1200تومان شد 3500وکرایه ماشین و آب و برق و تلفن و سوخت و گاز و خوراک مردم گران شد من چون یک نفر بیشتر نبودم 45تومان فقط پول گاز مصرفیم شد بقیه بماند اول برای اینکه طرح را جلو ببرند دوماه پول را جلوتر واریز کردند تا مردم 45تومان را مزه مزه کنند بعد موقع ازدواجم خواستم لوازم را بگیرم برام چنان سخت شد که همه چیز سه برابر گران شد چون راهی را که انتخاب کرده بودند این بود که این مرحله را جلو بریم. مرحله بعدی در همان موقع تصمیم را میگیریم آیا با اقتصاد 85میلیون چنین میکنند؟ برای بعضی ها متاسفم با اینکه سواد دارند ولی سواد اقتصادی ندارند و کتاب اقتصاد حتی دوره نظری را نخواندند و بی هدف از سر تعصب پشتیبانی از این تفکر میکنند این تفکر بعد از 80سال مرد و تمام شد قدر آرامش بازار ایران که حاکم هست را بدانید رییس جمهور و مقامات کشور حرفی غیر کارشناسی نمیزنند که باعث تلاطم در بازار شود چون رشد اقتصاد در فضای آرام و بتدریج ایجاد میگردد رشد اقتصادی در طولانی مدت هست البته شرطش این هست که دولت آینده سر کار میاید برنامه متناقضی نداشته باشد وهمه برنامه ها نقض نکند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
1
6
اصولگرایانی که امروزه از احمدی نژاد اعلام برائت می کنند در حرف خود صادق نیستند بلکه همان تفکر احمدی نژادی را دارند. اگر اعلام برائت شان حقیقی بود باید از هاشمی، موسوی و اصلاح طلبان حلالیت می طلبیدند که احمدی نژاد را در سال 84 شناختند و در مقابلش ایستادند. مطمئناً اگر آنها هم از موضع قدرت کنار زده شوند همان می کنند که الان احمدی نژاد می کند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
4
گاهی تعریف از کسی چنان انجام میگیرد که لغت و صفت خوب کمیاب میشود بیشتر مواقع برخوردم که در توصیف کسی میگویند آدم خوبی هست خیلی باحاله و باایمانه و چهره نورانی داره و آدم با خداست و انقلابی و بچه حزب الاه هست ولی با یک موضع سیاسی یا حرکت اخلاقی همه آنها از بین میرود چرا چون از اول این تعاریف برایش زیاد بود بی نقص فقط ذات خداوند باری تعالی هست .
جلال
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
1
سلام همین اقای احمدی نژاد 8 سال به مردم خدمت کرد پس یکم مردانگی داشته باشیم هیچ رئیس جمهوری توی دنیا بی ایراد پیدا نمیشه پس انقد گنده اش نکنیم اگ اقای مصباح حرفی زده ادم وقتی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه ن اینک اولش بگی خوبه بعد بگی بده مگ بچه بازی که بخوایم اینجوری نظر بدیم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
در هر حال آیا نباید سر تعظیم در مقابل آنانی فرو آورد که همان سال 84 با دید روشن و نگاه عمیق و بصیرت والا و خدایی شان (آیت الله هاشمی رفسنجانی "رحمه الله علیه" و ...) پی به باطن حقیقی احمدی نژاد بردند و همه تلاششان را هم کردند که شخصی لایق و شایسته بر مسند ریاست جمهوری بنشیند تا مملکت عزیزمان ایران اسلامی که با خون پاک شهیدان سرافراز و جانبازان سربلند و ... آبیاری شده بود همچنان راه ترقی و پیشرفت و تعالی را بپیماید، اما ............................ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
دهها ساله ایران روبه قهقرا میره این وضع معیشت مردم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
1
هیچ گلی بی خار نیست
احمدی نژاد مردانه به ملت خدمت کرد
آیت الله مصباح مردانه تا آخر پای ولایت و رهبری ایستاد
هردوی اینها مورد رضایت خداوند است
والسلام
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین