کد خبر: ۴۹۳۴۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
دست‌های پنهان ابوظبی در ایجاد اختلاف میان صالح و انصارالله

پایان «رقص با سر مار»/چگونه شد که ائتلاف «انصارالله» و «علی عبدالله صالح» به هم خورد؟

الجزیره مدعی شده که مقام‌های یمنی به آن شبکه خبری گزارش داده‌اند که تصمیم صالح برای کنار گذاشتن انصارالله از معادله نتیجه برنامه‌ریزی و توطئه ابوظبی با مشاوره عربستان سعودی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی ادعا می‌کند که ایجاد اختلاف میان علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن که امروز کشته شده است با گروه انصارالله توطئه‌ای برنامه ریزی شده توسط امارات بوده است تا بتوان از این طریق انصارالله را سرکوب کرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این شبکه خبری می‌نویسد: «صالح رییس‌جمهوری سابق یمن بارها گفته بود که حکومت بر شبه‌جزیره عربی مانند رقص با سر مار است. پس از آن‌که او در سال ۲۰۱۱ میلادی از قدرت برکنار شد به نظر می‌رسید رقص او با سر مار به پایان رسیده است اما بیش از شش سال بود که این مرد ۷۵ ساله به شیوه ای ماکیاولیستی به مانور سیاسی می‌پرداخت و بازیگری کلیدی در درگیری‌های یمن بود. صالح در سخنرانی تلویزیونی روز شنبه خود رسما روابط‌اش با انصاراالله را قطع کرد و گفت که برای  گفت‌و‌گو با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که از مارس ۲۰۱۵ میلادی علیه انصارالله در حال جنگ بود، آماده است. واحدهای نظامی ارتشی وفادار به او از آن زمان وارد نبرد با انصارالله در خیابان‌های شهرهای مختلف یمن شدند. صالح گفته بود که شهروندان یمنی تلاش کردند تا بی‌پروایی انصارالله طی دو سال ونیم گذشته را تحمل کنند اما دیگر نمی‌توانند. من از برادران‌مان در کشورهای همسایه می‌خواهم تجاوز و نقض حاکمیت یمن را متوقف کنند». 

پایان «رقص با سر مار»/چگونه شد که ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح به هم خورد؟

الجزیره در ادامه می‌نویسد: «انصارالله صالح را متهم به توطئه برای کودتا کرد و وعده داد که بازهم علیه نیروهای متجاوز خارجی مبارزه خوهند کرد. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی طی ۳۳ ماه گذشته یمن را بمباران کرده است. این ائتلاف از صالح و پیشنهاد او برای آتش‌بس استقبال کرد و در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شد، آمده بود که عربستان متقاعد شده که صالح رهبری یمن را در دست گیرد». 

الجزیره در ادامه مدعی شده که مقام‌های یمنی به آن شبکه خبری گزارش داده‌اند که تصمیم صالح برای کنار گذاشتن انصارالله از معادله نتیجه برنامه‌ریزی و توطئه ابوظبی با مشاوره عربستان سعودی بوده است. این شبکه خبری به نقل از منابع یمنی خود می‌نویسد: «محمد بن سلمان و امارات متحده عربی بر این باور بودند که تغییر حمایت از عبدربه هادی منصور رییس‌جمهوری یمن به صالح رییس‌جمهوری سابق به پایان یافتن جنگ کمک خواهد کرد. ایمیل‌های فاش شده از دو مقام سابق آمریکایی در ماه اگوست نیز نشان می‌دادند که محمد بن سلمان خواستار پایان یافتن جنگی است که از مارس ۲۰۱۵ اغاز شده است. هنگامی که درگیری‌ها شروع شد تحلیلگران انتظار داشتند که تنها چند ماه طول بکشد. با این حال، با هزینه‌های میلیارد دلاری ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها نه تنها دستاوردی عاید آنان نشد که ۸۷ نیروی اماراتی و  ۲۰۰ نیروی سعودی جان‌شان را از دست دادند.»

به گزارش سازمان ملل بیش از ۱۰ هزار یمنی جان خود را از دست داده‌اند. میلیون‌ها نفر بی‌خانمان‌ شده‌اند و آن کشور در معرض قحطی قرار دارد. 

علاوه بر این، اینتلیجنس‌آنلاین سایتی مستقر در پاریس گزار ش داده بود که محمد بن سلمان، احمد الاسیری نظامی ارشد سابق را از سوی ائتلاف تحت رهبری سعودی در ماه ژوئن گذشته عازم ابوظبی کرده بود تا با احمد پسر علی عبدالله صالح دیدار داشته باشد و درباره احتمال تشکیل یک دولت جدید با او صحبت کند. احمد یکی از چهره‌های قدرتمند نظامی سابق است که پیشتر به عنوان سفیر در امارات مشغول به کار بود و به مدت پنج سال است که در امارات زندگی می‌کند. همچنین این سایت مدعی شده که محمد بن سلمان با محمد بن زاید حاکم امارات رایزنی‌هایی داشته تا امارات را متقاعد کند که حمایت خود را از هادی به صالح انتقال دهند. 

الجزیره در ادامه اشاره می‌کند که احمد پسر صالح مهره اماراتی بود و آنان می‌خواستند با او بازی کنند. ان شبکه خبری می‌نویسد: او یک ابزار است. اماراتی‌ها همواره بر روی او برنامه‌ریزی کرده‌اند همان‌طور که حامد کرزای رییس‌جمهوری سابق افغانستان مورد استفاده امریکایی‌ها قرار می‌گرفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
3
1
علی عبدالله صالح که نفوذی عربستان بود به مزد خیانت خود رسید و مزد خیانتکاران بهتر از سرنوشت صدام و قذافی و صالح و دیگران نمیتواند باشد هرکس به ملت خود خیانت کند در نهایت با بی آبرویی به خاک مذلت خواهد نشست پس خوب است که دیگران هم عبرت بگیرند
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
2
2
عاقبت دوستی با آمریکا وآل سعود وخیانت به مردم بیگناه همین است یمن ویتنام دوم آمریکا خواهدبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
1
4
این همه قتل و خونریزی بی پروا هیچ چیز بجز وحشی گری نیست و جای دفاع ندارد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین