کد خبر: ۴۹۳۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲

مخرب‌هایی که استخوان‌ها را پوک می‌کنند!

سلامت استخوان‌‌های بدن، در تضمین تندرستی انسان نقش به‌سزایی دارد. بسیاری از افراد، بدون آگاهی و با انجام برخی عادات نادرست، که در ادامه مقاله آورده شده، باعث پوک شدن استخوان‌های‌شان خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
همیشه به یاد داشته باشید که ورزش، باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود؛ بهترین راه قوی‌تر کردن استخوان‌ پاهای‌تان، قدم زدن است.  
 
سلامت استخوان‌‌های بدن، در تضمین تندرستی انسان نقش به‌سزایی دارد. بسیاری از افراد، بدون آگاهی و با انجام برخی عادات نادرست، که در ادامه مقاله آورده شده، باعث پوک شدن استخوان‌های‌شان خواهند شد. 
 
مصرف نمک زیاد 
هرچقدر بیشتر نمک بخورید، کلسیم بیشتری از بدن‌تان دفع می‌شود؛ بنابراین، خوردن نمک نه تنها کمکی به استخوان‌ها نمی‌کند، بلکه باعث از دست رفتن استخوان‌های‌تان نیز خواهد شد؛ غذاهایی مثل نان‌های پرنمک، پنیرهای شور، چیپس و کالباس بیشتر از دیگر مواد غذایی باعث تخریب استخوان‌ها خواهد شد. 
 
نمی‌گوییم که به طور کلی مصرف نمک را کنار بگذارید، بلکه منظور مان این است که فقط به مقدار مورد نیاز نمک بخورید؛ یعنی هر شخص بالغ باید ۲,۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کند. 
 
تماشای طولانی مدت تلویزیون 
همه علاقه دارند جلوی تلویزیون بنشینند و از دیدن سریال مورد علاقه خود لذت ببرند؛ حالا اگر این تماشای برنامه‌های مختلف، طولانی‌تر شده و ساعت‌های زیادی را جلوی تلویزیون روی مبل دراز بکشید و به این جعبه جادویی نگاه کنید، این کار به مرور زمان تبدیل به عادت خواهد شد و دیگر با کم‌شدن تحرک‌تان، استخوان‌های شما از دست خواهد رفت. 
 
همیشه به یاد داشته باشید که ورزش، باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود؛ بهترین راه قوی‌تر کردن استخوان‌ پاهای‌تان، قدم زدن است. 
 
دوچرخه‌سواری در مسافت طولانی 
وقتی آخر هفته‌ها با دوچرخه خود بیرون می‌روید و ساعت‌ها رکاب می‌زنید، قلب و شش‌های‌تان قوی‎تر می‎شوند؛ استخوان‎های‎تان چطور؟ حقیقتاً نه زیاد، زیرا این حرکت با وزن بدن نیست؛ به خاطر همین، تراکم استخوانی‌تان بیشتر نخواهد شد. 
 
اگر واقعاً عاشق دوچرخه‌سواری هستید و حاضر نیستید از این ورزش صرف‌نظر کنید، پیشنهاد می‌شود که در کنار دوچرخه‌سواری، کمی هم تنیس، کوهنوردی و شنا را چاشنی ورزش‌های‌تان کنید (ورزش‌های آبی نیز سبب استحکام‌بخشی به استخوان‌های‌تان می‌شود). 
 
غارنشینی 
اگر عادت دارید تمام روز را داخل اتاق یا محل کارتان باشید، وقت آن رسیده که کمی بیشتر بیرون بروید. یادتان باشد که بدن‌ هر فرد برای ساختن ویتامین دی نیاز به نور خورشید دارد؛ پس فقط کافی است چند روز در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بیرون بروید تا خیال شما از بابت تأمین ویتامین دی بدن‌‌تان راحت شود. 
 
اما فراموش نکنید که بیش از حد هم نباید در معرض آفتاب قرار بگیرید، زیرا در این‌صورت احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش خواهد یافت. اگر نگران پوست‌تان هستید، بهتر است پیش از خروج از منزل یا هنگام آفتاب گرفتن، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ همچنین آب‌میوه و شیر (شیر بادام، سویا، برنج یا شیرهای دارای پایه گیاهی و کم‌چرب) را در برنامه غذایی روزانه خود در نظر بگیرید. 
 
زیاده‌روی در خوردن نوشیدنی 
 بسیاری از تحقیقات، ارتباط مستقیم بین پوکی استخوان و نوشیدن قهوه، کافئین و نوشابه‌های گازدار را اثبات کرده است؛ پس بهتر نیست شیر را جایگزین نوشابه و قهوه کنید؟ به یاد داشته باشید که چای نیز حاوی کافئین است و شما با نوشیدن آن، استخوان‌های‌تان را در معرض پوکی قرار خواهید داد. 
 
خوردن شیر با سبوس گندم 
سالم‌تر از خوردن یک کاسه شیر با سبوس گندم سراغ دارید؟ در سالم بودن چنین میان‌وعده‌ای شکی نیست، اما وقتی سبوس را با شیر می‌خورید، درصد جذب کلسیم بدن‌تان پایین خواهد آمد؛ بنابراین بهتر است سعی کنید هیچ نوع افزودنی به شیر اضافه نکنید تا درصد جذب بالاتری داشته باشد. 
 
سیگار کشیدن 
 وقتی‌که دود سیگار را استشمام می‌کنید و به داخل شش‌های‌تان می‌فرستید، دیگر بدن‌تان نمی‌تواند بافت استخوانی بسازد؛ هرچه مدت زمان طولانی تری سیگار کشیده باشید، احتمال شکستگی استخوان‌های‌تان بیشتر شده و در صورت شکستگی، برای ترمیم آن به مدت زمان بیشتری نیاز خواهید داشت؛ حالا اگر همین امروز مصرف سیگار را کنار بگذارید، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را چندین سال به تعویق خواهید انداخت. 
 
 مصرف داروهای خاص
 بعضی از داروها، به‌خصوص اگر مدت زمان طولانی آنها را مصرف کنید، اثر منفی بر روی استخوان‌های‌تان خواهد گذاشت؛ قرص‌های ضد تشنج و کورتیزون از جمله داروهایی است که به مرور زمان تراکم استخوانی‌تان را کم خواهد کرد؛ البته داروهای ضد التهابی، لوپوس و آسم نیز در طولانی‌مدت مضر بوده و باید مراقب باشید. 
 
لاغری بیش از حد 
 کمبود وزن و BMI کمتر از ۱۸٫۵ احتمال شکستگی استخوان و از دست رفتن استخوان‌های‌تان را چندین برابر خواهد کرد؛ اگر استخوان‌های ظریفی دارید، بهتر است به دنبال تمرینات وزنه زدن باشید و با مشورت پزشک خود، در صورت لزوم قرص‌های مکمل مصرف کنید. بهتر است به دنبال راهی برای درمان لاغری‌تان باشید. 
 
تلو‌تلو خوردن
 همه بچه‌ها وقتی تازه راه رفتن را یاد می‌گیرند، دائم روی زمین می‌افتند، اما بلافاصله بلند شده و بازهم تلاش می‌کنند. فراموش نکنید که وقتی پا به سن می‌گذارید نیز این افتادن‌ها دوباره تکرار خواهد شد، به‌خصوص اگر استخوان‌های ضعیفی داشته باشید. 
 
اگر در کهنسالی زمین بخورید، احتمال شکستگی استخوان بسیار زیاد خواهد بود؛ این در حالی است که دیگر بدن‌تان به راحتی نمی‌تواند شکستگی را ترمیم کند و شاید دیگر هیچ وقت استخوان‌های‌تان مانند سابق جوش نخورد؛ بنابراین باید با ورود به دوران کهنسالی، ایمنی منزل را افزایش دهید و دیگر کمتر از پله‌ها استفاده کنید. 

منبع: فیتامین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین