کد خبر: ۴۹۳۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳

آيت‌الله جنتي: مردم از فتنه ها غافل نشوند/ ریشه های فتنه هنوز خشک نشده/ عده ای می خواهند این حرکت را ادامه دهند

فتنه را بشناسيد و بشناسانيد به مردم ، غافل نشوید از اين مسئله که این مهم ترین مسأله ما است.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: روحانیت پیشگام حرکت‌های انقلابی بوده و به خوبی به مسوولیت خود که حفظ اخلاق و دین مردم است عمل کرده اند.

حضرت آيت الله جنتي با حضور در کنگره علمی ـ پژوهشی علامه بلادی بوشهری که با حضور امام جمعه بوشهر برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق علیهما السلام از آیت‌الله صفایی (امام جمعه و نماينده ولي فقيه در استان بوشهر) بنا به دعوت در اين کنگره تشكر كردند.

دبير محترم شوراي نگهبان فرمودند: مسائلي كه من مي‌خواهم خدمتتان عرض كنم یکی راجع به همین دو میلاد بزرگ است كه ما بايد قدرداني و گرامي بداريم، زحمات پيامبر مكرم اسلام (ص) و امام صادق (ع) را به مردم معرفي كنيم ، نقش آنها را در زنده كردن انسان ، ملكوتي كردن انسان ، معنوي و روحاني‌كردن انسان بيان كنيم ، پيامبر چه كردند در جامعه؟ چه نفعي داشتند؟ كسان زيادي در جامعه آمدند مقاماتي داشتند، سلطنت كردند، ثروت داشتند، هر كدام آمدند، آنها چه كردند؟ انبيا چه كردند؟ انبيا در اين راه چه سختي‌ها متحمل شدند چه زجرها تحمل کردند؟ شهيد شدند به بدترين وجه ، خودشان ، اهل و عيالشان ، فرزندانشان ، بالاخره معرفی کنیم نقش ائمه انبیاء در احیاء دین و آشنا کردن بشر با خدا و با تهذیب اخلاق «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» قدران آنها باشيم و از لوازمات قدراني اين است كه : عمل به دستورات آنها كنيم و دستورات آنها را سرمشق زندگي‌مان قرار دهيم ، در درجه اول علما باید این کار را بکنند ، كه بعد از انبیاء علما بودند كه مسئوليت كتاب الهي را داشتند .

در زمان بنی اسرائیل احبار و رهبان بودند كه مسئولیت حفظ کتاب خدا را برعهده داشتند ، آنها هم همان علما بودند كه در غیبت انبیاء مسئولیت حفظ و حراست از دین و اخلاق و کتاب الله را داشتند الان هم در دوران ما مسئولیت به عهده علماست. معنايش اين است كه مردم باید قبول کنند مطمئناً مردم هم قبول مي‌كنند، مردمان ما مردماني ، خوب هستند، امام مي‌فرمودند: من به جدّ و قاطع مي‌گوييم که مردم عزيز این مملکت، از مردمان زمان پیامبر و امام علی و امام حسین بهترند. آنها بودند كه بعد از پيامبر(ص) چه كارها كه نكردند؟ ، با اميرالمومنين(ع) چه كردند؟ ، با امام حسين(ع) چه كردند؟ ولی این مردم با رشادت ، ایستادگی و مقاومت در مقابل باطل ایستادند ، از حق دفاع كردند ، به حق مي‌گويم اين مردم از مردم اول اسلام بهترند ، ما با اين مردم مواجهيم ، مخاطبین ما این مردم هستند ،‌ مردم از ما انتظارات دارند، علما باید ورثه الانبیاء باشند يعني بايد علما راه انبيا را نه با زبان ، بلكه در دو بعد عملي هم زباني با هم ديگر ادامه دهند. ببینیم چطور عمل کردند؟

یکی از ویژگی‌های انبیاء و اولیاء زهد در دنیا بود. اگر یک عالم اين ويژگي را نداشته باشد ديگر نمي‌تواند خودش را وارث انبيا بداند و وارث انبيا معرفي كند، ديگر ممكن است وارث سلاطین، ثروتمندان و قدرتمندان شود ، از ویژگی‌های لازم اهل علم زهد در دنیاست. مردم هم به این نکته خیلی توجه می‌کنند ،‌ حضرت امام (ره) با همه فضایلی که داشتند من در مقابل ایشان اظهار خضوع و کوچکی مي‌كنم، هر چقدر درباره ایشان مطالعه می‌کنم ، درك مي‌كنم مقامش بيش از آني بود كه ما مي‌دانيم . او در خانه طلبگی زندگی می‌کرد و اين براي همه جالب بود ، مقامات دیگر کشورها وقتی به ملاقات ایشان در آن خانه طلبگی می‌آمدند اين خانه را كه مي‌ديدند ، خلع سلاح مي‌شدند ، احساس کوچکی می‌کردند.

ساده‌زیستی ، لباس و رفتار او همینطور است. ایشان تأکید می‌کردند که اهل علم نباید به دنیا بپردازند. نبايد به فکر خانه و ماشین و زندگی بهتر از مردم باشند، اگر کارشان به اینجا رسید، ديگر موقعیت اجتماعی خود را از دست می‌دهند. هر جایی که عالمی با این وضعیت پیدا شد مردم قبول می‌کنند و همانطور که امام و پیغمبر را احترام مي‌كردند و تبعیت می‌کردند با آنها نيز چنين مي‌كنند، اگر عالم خلاف اين سنت عمل كرد ، مردم از او دست مي‌كشيدند و نه تنها دوست نمي‌دارند، بلكه دشمن او هم می‌شوند. چرا كسي كه ادعا مي‌كند من وارث پيغمبرم چنين وضعیت خانه و ماشین و دارایی دارد ؟ باید ما خيلي رعایت بکنیم .

مسأله دیگر توحيد و وحدت است ، هفته وحدت است. خیلی باید تأکید شود، سفارش خدا، پیغمبر(ص)، ائمه(ع) و امام بزرگوار(ره) است. ما باید وحدت را به تمام اقشار جامعه تأکید کنیم که خداي ناكرده خدشه‌دار نشود.

شیعه و سنی جای خود دارد ، حتی باید سعی کنیم شیعه با شیعه و سنی با سنی دچار اختلاف نشوند ، حتي ما بايد سعي كنيم كه مابين سني‌ها هم اختلاف نباشد ، ، اگر اينها به جان هم افتادند نفعش به دشمن است ، دشمن تفکیک نمی‌کند ميان شيعه و سني ، با اسلام مشکل دارد. بین اینها جدایی می‌اندازند كاري به شيعه هم ندارد ، این کار را سابقاً‌ كردند ، کشورها را تجزیه کرد ، مسلمانان را از هم جدا كردند و به مقاصد خود نائل آمدند ، ما بايد هر چه مي‌توانيم تاكيد بر وحدت كنيم ، از تفرقه بپرهیزیم این جزء وظایف عمده ماست.

امام(ره) از زمانی که وارد جهاد في سبيل الله شدند و نهضت را برپا کردند تمام تلاششان این بود که در مملكت ما نبايد مسئله شیعه و سنی مطرح شود و موفق هم شدند ، دیگران خیلی تلاش کردند بدبینی بين شيعه و سني ایجاد شود ولي رفتار ایشان ، پيامهايشان ، برخوردهايشان سبب شد که الحمدالله در این مملکت مسئله‌اي به اسم شیعه و سنی نداشته باشیم ، خدماتی که به اهل تسنن شد نه از اينكه خدماتي كه به شيعه شد كمتر نبود بلكه برخي از جاها بیشتر هم بود .

مسأله ديگر مسئله روز ماست. استقبال از نهم دی ماه هست. هم باید بشناسید هم بشناسانید به مردم . فتنه را بشناسيد و بشناسانيد به مردم ، غافل نشوید از اين مسئله که این مهم ترین مسأله ما است . این که مقام معظم رهبری فرمودند فتنه خط قرمز ماست را از خاطر نبرديد، ایشان بیش از 100 بار دقيقاً کلمه «فتنه» را به کار بردند و در اين باره سخن راندند، هنوز هم نسبت به فتنه حساسيت دارند. فتنه مسئله ساده‌اي نبود. برخی که سطحی نگر هستند خیال می‌کنند انتخاباتی بود و بعضی ادعای تقلب کردند و بعد هم به عنوان اعتراض به تقلب اردوکشی کردند ، در خيابان‌ها سر و صدا راه انداختند ، هشت ماه مملکت را به آشوب کشاندند مسأله را ورای انتخابات بنگريد، مسئله براندازی نظام جمهوري اسلامي بود.


نقشه‌ای که آمریکایی‌ها از اول داشتند. امريكا سيلي كه از جمهوري اسلامي خورد در تاريخ خودش و در تاريخ كشورهاي سلطه گر تحت الحمايه خود بي سابقه بود . كسي جرأت می‌کرد در مقابل آمریکا بایستد ، كدام قدرتي بوده كه در مقابل امريكا بايستد؟ امام (ره) مي‌فرمايد: آمریکا هیچ غلطی نمي‌تواند كند و نتوانست غلطي بكند. اینهايي که ضربه خوردند، خيال مي‌كنيد، اينها بیکار می‌نشینند؟ صرفنظر از مخالفت آنها با اسلام، هر حركت انقلابي را سركوب مي‌كنند. از انقلابيون دفاع كه نمي‌كنند بلكه با آنها مقابله مي‌كنند ، این مسأله انقلاب اسلامی بود که قدرت آنها را شکست. ابهت اینها را در دنیا از بین برد. رسوايشان كرد ، اینها از همان اول به فکر بودند که این نظام نباشد و به براندازي انديشه مي‌كردند.

نقشه‌هاي خامشان را در سالهاي 78 و 88 به منصه ظهور رسانيدند، به خيابانها ریختند و کارهایی می‌کردند که به خیال خودشان طولی نمی‌کشید که نظام سرنگون شود.

در سال 88 تجربه‌هايي كه در جاهاي ديگر داشتند خواب آشفته اي ديدند كه به خيالشان انقلاب مخملی درست كنند در ایران ! بعد هم همان گونه كه در آن جاها يك حكومتي را آوردند اينجا هم چنين مي‌كنند! آن سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی گفته بود من ده میلیون دلار در گرجستان خرج کردم ، انقلاب مخملي بوجود آوردم ، يك حكومتي را سرنگون كردم ، اینها فکر می‌کردند به سادگي در ایران هم می‌توانند حکومت اسلامی را با توطئه كردن و با عواملي كه داشتند سرنگون کنند. نقشه آنها این بود.

اینهایی که راجع به انقلاب و تقلب می‌گفتند من نمي‌دانم اين‌ها نيز خواسته یا ناخواسته ؛ فهمیده یا نفهمیده آلت دست و اسباب دشمن بودند ‏؛ خدا می‌داند! ولي درهر حال صورت مسئله اين بود ، نه تنها براندازی نظام بلکه براندازی اسلام بود ،‌ با اسلام طرف بودند ، الان هم جنگ با اسلام دارند. اسلامی که هر جا گل کرد و ایستاد و مجاهدپرور شد دشمن را شکست داد.

اسلامی که در سوریه داعش را شکست داد. رضوان و رحمت خدا بر این برادر عزیز سردار سلیمانی. شما نمی‌دانید او چه کار می‌کرد. مرتب در عراق و سوریه جريان جنگ را هدایت می‌کرد. غیر از فیصله دادن کارهای سیاسی در ميان عراقي‌ها ، در بعد نظامی نقش تعیین کننده داشت. اگر نبود نقشه‌ها و برنامه‌های او و حمایت‌های رهبر انقلاب همان اول بغداد و دمشق تصرف شده بود. اين‌ها را اسلام چنين كرد ، جواناني آمدند كه آرزوی شهادت داشتند، از جانشان هم نمی‌ترسیدند. دنبال اين بودند كه شهادت نصيبشان شود و از اين دست حزب‌اللهی‌ها. اسلام حزب الله لبنان را به وجود آورد. این یک حرکت اسلامی و انقلابی بود. اسرائیل را ذلیل کرد، اینها خیال می‌کردند چهارمین قدرت نظامی دنیا هستند. الان از جان خودشان هم می‌ترسند ، نیل تا فرات پیشکش ! ممکن است حزب‌الله اگر اتفاقی بیفتند آنها را به شکست کامل بکشاند و کشانده است تا به حال. اينها را دشمنان مي‌دانند، اسلام يعني قدرت، يعني تسلط، قدرت حاكميت بر دل‌ها ، يعني شکستن ترس از مرگ.

یک مسلمان انقلابی نه تنها از مرگ نمی‌ترسد بلکه به استقبال شهادت در راه خدا می‌رود. اين انقلاب آمد در كشورهاي مختلف اثر گذاشت ، بیداری اسلامی به وجود آورد. در شمال آفریقا و کشورهای عربی و غير عربي اثرگذار بود. عده‌ای زيادي قدرت اسلام را درست درک کردند و ارزش اسلام و مسلمانی را فهمیدند. با این شرایط آیا دشمنان بیکار می‌نشینند؟ كار خدا را مشاهده كنيد ؛‌ خدا برای اينكه نقشه‌هایشان را باطل کند با حرکتهای مردمی ، اقدامشان را باطل می‌کند. ما اینجا نیاز نداریم ، توپ و تانک علیه مردم به کار ببریم. در آن هشت ماه فتنه هر كشوري ديگر مي‌بود، اينها را سركوب مي‌كرد با قدرت نظامي ، حكومت نظامي برقرار مي‌كرد ، كودتاگران را به ‏گلوله می‌بستند، ولي ما لازم نمي‌دانستيم با آنها برخورد نظامي كنيم، برای اینکه هیچ حكومتي نمی‌تواند ببیند ، کسانی با اصول قدرتشان برخورد مي‌كنند و بخواهند قدرت را سرنگون كنند بدون قدرت متقابل رفتار كند ، ولی در ایران اینطور نشد. حرکت مردمی رخ داد. سرتاپای وجود ما باید الحمدلله و شکرلله باشد. مردم حركت كردند ،‌ اين همه اينها آتش افروزي كردند ، دهن كجي به اسلام کردند ، اين همه فساد كردند ، اين همه شعارهاي «نه غزه ، نه لبنان» ، «مرگ بر اصل ولايت فقيه» سردادند در تظاهرات ماه مبارك رمضان،‌ روزه‌خواری علنی کردند، سپس آمدند در نماز جمعه شركت كردند با کفش ، پسر‌ها و دخترها در كنار هم بودند ، با كفش نماز خواندند ، همه جریانهایی که با اسلام مسأله داشتند در آن زمان متحد شدند. يعني بهایی‌ها، سلطنت‌طلبان، کسانی که عیاش بودند و دنبال شهوات و بی‌دینی بودند همه اينها دست به دست هم دادند. ثروت‌اندوزان كه از كف دادن ثروت هايشان بيم داشتند ، آنها را پشتیبانی می‌کردند. در يك وضعيت به اين حالت چه عاملي این آتش را خاموش کرد؟ يك حركت ، آن يك حرکت مردمی بود.

همین‌ها [مردم انقلابي] وقتی اعلام شدند 9 دي ، حرکت مردمی ، مانند حركت مردمي 22 بهمن مردم بپا خواستند ، راهپیمایی كردند به میدان و حرکت کردند ، شعار دادند به نفع انقلاب و اسلام شعار دادند. مسأله خاتمه پیدا کرد. خونریزی و درگیری و امثال این اتفاقات رخ نداد ، فقط راهپيمايي و شعار انقلاب اسلامي بود،‌ این فتنه ولو اینکه آنجا خاموش شد ولی هنوز ريشه‌ هايش هنوز خشك نشده است ، یک عده‌ای در مقام هستند، يك عده‌ای منافق نو، منافقین جدید در مقام این هستند ،آنها هم تمايل دارند اين حرکت را ادامه بدهند. کارها و فعالیت‌هایی می‌کنند، تا آنجايي كه مي‌توانند اصول را می‌زنند، در فضای مجازی وارد می‌شوند، فضای مجازی دارد با اخلاق، عفت، حجاب و دین و عقیده مردم بازی می‌کنند. علما چه کار باید بکنند؟

علما باید بشناسد آسيب‌ها را. باید مثل یک پزشک درد را بشناسد و بعد دوا کند. اگر عالم دردشناس نباشد نمی‌تواند کاری کند بلکه وضع بیمار را هم ممکن است بدتر کند ، جان بيمار را هم تلف مي‌شود ، اگر درد آشنا باشد ولي دوا نداشته باشد كاري از او بر نمي‌آيد ، پس شما بايد بدانيد وظيفه عالم چيست ؟

هدایت‌های مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشید. من به شما توصیه جدی می‌کنم شما مواضع انقلابي و اسلامي رهبري را جلوي ديدگانتان گذاريد ، هر جا ایشان وارد صحبت مي‌شوند، ببیند چه می‌گوید. دردها را می‌شناسد. تذکرات و تصمیمات را دارند. هر عالمي ، طلبه‌اي و هر مسلماني انقلابي ایشان را در مقابل چشم‌هايش بگذارد. ایشان آمریکا را دشمن می‌داند برخی باورشان نمي‌آيد! ولي ما بايد باور داشته باشيم . دشمن، کارش دشمنی است. دشمن دینمان است. در بعد سیاسی و اقتصادی و همه ابعاد دشمنی می‌کند. مردم را باید آگاه کرد.

مردم باید این مسأله را باور کنند، بايد بدانند در مقابل چه كسي قرار گرفته‌اند، نقشه دشمن چیست؟ ما در مقابل، چه طرحی داریم. خنثی کردن طرح‌های دشمن به عهده ماست با رهنمود مقام معظم رهبري ، اجمالا اين مسائلي است كه شما نبايد به سادگي از آن عبور كنيد.

باز هم تأکید می‌کنم که این بزرگوار که من هر چه درباره ایشان بگویم، کم گفته‌ام ،‌کاملاً در بطن مسائل هست. جریان عراق و سوریه را هدايت مي‌كردند ، الان در جریان یمن و بحرین بیکار ننشسته ‌اند.

در هر جایی که اسلام و مسلمان‌ها احتياج به كمك داشتند ایشان در مقابلش هست و کمک می‌کند. مواضع ایشان را بشناسید و خودمان هم در همان مسیر حركت كنيم.

رئيس مجلس خبرگان رهبري در خاتمه از نماينده ولي فقيه در استان بوشهر مجددا تشكر كردند و آرزو كردند امیدوارم این گردهمایی‌ها بصیرت‌بخشی و اثر عملی داشته باشد.

منبع: روابط عمومي شوراي نگهبان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین