کد خبر: ۴۹۳۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

ترفندهای خانگی برای رفع گرفتگی بینی

گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که در حفره بینی تورم ایجاد شود. این تورم مجرای بینی را مسدود می‌کند، در این حالت فرد نمی‌تواند به درستی تنفس کند.
آفتاب‌‌نیوز : گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که در حفره بینی تورم ایجاد شود. این تورم مجرای بینی را مسدود می‌کند، در این حالت فرد نمی‌تواند به درستی تنفس کند.

گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که در حفره بینی تورم ایجاد شود. این تورم مجرای بینی را مسدود می‌کند و باعث تجمع خلط در بینی می‌شود؛ در این حالت فرد نمی‌تواند به درستی تنفس کند.

گرفتگی بینی اغلب با سرماخوردگی، آنفولانزا و واکنش‌های آلرژیک (حساسیت ها) در ارتباط است. در این مطلب گیاهان دارویی را معرفی می‌کنیم که تاثیر بسزایی در رفع گرفتگی بینی دارند.

 شستشوی بینی

شستشوی بینی با محلول سالین (سُرم سالین) سبب درمان احتقان بینی می‌شود. این محلول را می‌توانید با یک قاشق چای خوری نمک و ۲ فنجان آب جوش نیز تهیه کنید. روزانه یک یا ۲ بار بینی خود را با سُرم سالین شستشو دهید.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس به علت خواص ضد احتقان و التهابی که دارد برای درمان گرفتگی بینی بسیار موثر است. برای این منظور باید یک یا ۲ قطره از این روغن را در یک دستمال تمیز بچکانید و آن را مرتب بو بکشید. این کار را روزانه چند بار تکرار کنید.

 چای نعناع

نوشیدن روزانه چند بار چای نعناع نیز به باز شدن گرفتگی مجرای بینی کمک می‌کند.

چای تند گوجه فرنگی

نوشیدن چای تند گوجه فرنگی نیز سبب رفع گرفتگی بینی می‌شود. این چای از طریق بهبود جریان خون در مخاط بینی به باز شدن گرفتگی بینی کمک می‌کند.

برای این منظور باید یک فنجان آب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری سیر خُرد شده، یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو، کمی سس تند و نمک دریایی مخلوط کنید سپس این ترکیب را بجوشانید. محلول حاصل را روزانه ۲ تا سه بار بنوشید.

شنبلیله

شنبلیله به پاکسازی مجرای بینی و مرطوب نگه داشتن مخاط بینی کمک شایانی کند.

برای این منظور باید یک تا ۲ قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله خرد شده را در یک لیوان آب جوش بریزید سپس آن را دَم و روزانه ۲ تا سه بار میل کنید.

هشدار:‌ شنبلیله در دوران بارداری بهتر است مصرف نشود.


سیر

سیر یکی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش احتقان (گرفتگی) بینی است؛ برای این منظور باید ۲ یا سه حبه سیر تازه را در یک فنجان آب بجوشانید سپس نیم قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اضافه و آن را میل کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند به سرعت و با نازک کردن مخاط بینی، گرفتگی بینی را برطرف کند.

برای این منظور باید ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم با هم مخلوط کنید و چند روز متوالی، روزانه ۲ تا سه بار از این محلول بنوشید.

بخور دادن

بخور دادن نیز در تسکین درد و رفع گرفتگی بینی موثر است. بخار آب مجرای تنفسی را روان می‌کند و خروج خلط به صورت طبیعی را بهبود می‌بخشد.

افزودن یک قاشق غذاخوری دانه خرد شده زنیان به بخور و استنشاق بخار ناشی از آن، موجب باز شدن بینی می‌شود. همچنین می‌توانید از چند قطره عرق نعناع نیز در بخور خود استفاده کنید.

هشدار :‌  استنشاق بخار به دلیل امکان ابتلا به سوختگی برای کودکان توصیه نمی‌شود. همچنین زنان باردار و مبتلایان به فشار خون، اختلالات قلبی و عروقی و سیستم عصبی مرکزی نیز باید با مشورت کردن با پزشک خود از بخور استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین