کد خبر: ۴۹۳۶۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

دلار ۴۲۰۰ تومانی و شاید بالاتر/سکه گرانتر خواهد شد؟

با وجود تمامی اعلام‌ها مبنی بر ثبات در بازار ارز و سیاست‌هایی که در رابطه با کنترل آن اعمال می‌شود و یا تاکیداتی که برای عدم تمایل دولت به منظور نگه داشتن دلار بالاتر از نرخ ۴۰۰۰ تومان وجود داشت،نه تنها در این نرخ پایدار ماند بلکه ۴۲۰۰ تومان را هم رد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
امروز (سه‌شنبه) دلار در بازار ارز  ۴۲۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشت است. جریان رشد قیمت دلار از شهریور ماه با سرعت بیشتری پیش رفت و از کانال ۳۷۰۰ عبور و در نیمه مهرماه به ۴۰۰۰ تومان رسید. در نهایت اندکی بازار به آرامش برگشت و سرعت رشد کند شد، ولی بار دیگر در روزهای اخیر افزایش قیمت قابل توجه بوده و به نرخی رسیده که در سال گذشته فقط در یک روز تکرار شده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، گرچه دوره زمانی فعلی بازه‌ای است که انتظار افزایش قیمت دلار در آن وجود داشته و هر ساله تکرار می‌شود، اما برای سال جاری با نرخ بالاتری پیش می‌رود. در سال گذشته قیمت دلار در اواخر آذر ماه به ۴۰۰۰ تومان نزدیک و در هفته اول دی ماه با شدت گرفتن تقاضا به ۴۲۰۰ تومان هم رسیده بود، ولی اکنون تا یک ماه زودتر این اتفاق افتاده است. به هر صورت در حال حاضر با افزایش تقاضای فصلی و تامین ارز ژانویه و همچنین زمان تسویه حساب بدهی‌های خارجی در عین حال کاهش عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها خود عاملی است برای افزایش تقاضا و در نهایت گرانی دلار. در این فضا وجود سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد عاملی فزآینده محسوب می‌شود. فعالان بازار اعلام کردند که به ویژه در سه روز اخیر قیمت دلار برای خرید از سوی دلالان بالاتر از قیمت فروش بوده است چرا که آنها اکنون با توجه به اینکه آگاهند ممکن است در روزهای آینده قیمت بالاتر برود اقدام به خرید بیشتر کرده و در نوسان قیمت بازار با نرخ بالاتری فروخته و سود دریافت می‌کنند. از این رو فعالیت دلالان در روزهای اخیر افزایش یافته و موجب تشدید نوسان در بازار شده است.

دلار ۴۲۰۰ تومانی و شاید بالاتر/سکه گرانتر خواهد شد؟

به نوشته خبرگزاری ایسنا، در حالی قیمت دلار روند صعودی طی می‌کند که طی مدت اخیر اظهارات مقامات ارشد دولتی همواره حاکی از آن بوده که وضعیت بازار ارز همراه با ثبات و آرامش است. جایی که رئیس‌جمهور در اظهارات خود از کافی بودن منابع ارزی و حاکمیت ثبات در بازار سخن می‌گوید و وزیر اقتصاد تاکید دارد که دولت هیچ تمایلی به ماندگاری دلار به بالاتر از نرخ ۴۰۰۰ تومان ندارد، ولی حدود دو ماه از این اعلام می‌گذرد ولی نه تنها دلار به کانال ۳۹۰۰ و کمتر از ۴۰۰۰ تومان برنگشته بلکه افزایش قیمت و روند رو به رشد را طی می‌کند.   در سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مقام ارشد بازار ارز تاکید دارد که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و جریان آن کاملا در کنترل است و می‌توان مانع از نوسانات آن شد، ولی به هر حال رکورد شکنی دلار می‌تواند از اتفاق‌های خاص بازار ارز باشد.

 روند افزایشی نرخ دلار در حالی در روزهای آینده قابل تصور خواهد بود که این امید وجود دارد با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه با کاهش تقاضای فصلی، شرایط در پایان سال عادی‌تر می‌شود، روند کاهشی دلار هم در ماه‌های انتهایی سال رخ دهد هر چند که از نگاه فعالان بازار کاهش دلار به زیر ۴۰۰۰ تومان بعید به نظر می‌رسد.

چه عاملی سکه را گران کرد؟

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با یادآوری اینکه قیمت جهانی طلا و نرخ برابری ارزهای عمده بر قیمت طلا در بازار ایران اثرگذار است، اظهار داشت: در بحث سکه گاهی افزایش تقاضا بر رشد قیمت ها اثر می گذارد اما در روزهای اخیر بیش از اینکه این افزایش ناشی از رفتارهای هیجانی در بازار باشد، متاثر از رشد قیمت دلار بوده است.

وی افزود: چند هفته گذشته که حباب قیمتی در بازار سکه ایجاد شد، قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 4120 تومان بود اما اکنون به حدود 4200 تومان رسیده است که این رشد 80 تومانی، اثر خود را بر بازار داشته است. رشد قیمت طلا در بازار ایران در حالی رخ داده که قیمت جهانی هر اونس طلا نه تنها تغییر محسوسی در جهان ندارد بلکه حتی کاهش یافته است.

کشتی آرای با تاکید بر اینکه در افزایش اخیر قیمت سکه و بازگشت آن به کانال 14 میلیون ریالی به هیچ وجه بحث رشد حبابی قیمت ها مطرح نیست، گفت: البته هنوز اثر افزایش حبابی قیمت ها در چند هفته گذشته پابرجاست اما عوامل دیگر نیز بر این بازار اثر گذاشته که مهمترین آن قیمت ارز است. امروز عرضه و تقاضا در بازار کاملاً عادی بوده و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.
وی درباره اینکه آیا حباب قیمتی هفته های گذشته پس از حراج سکه به طور کامل از بازار تخلیه شده است، اظهار داشت: بخش اعظم این حباب از بین رفته است و تنها در حد قابل قبولی اثر دارد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، کشتی آرای درباره افزایش قیمت سکه های آتی در بازار سرمایه نیز گفت: به طور طبیعی وقتی چنین نوسان های قیمتی در کوتاه مدت در بازار سکه رخ می دهد، جاذبه سرمایه گذاری و خرید و فروش آن نیز افزایش می یابد که بخشی از اثر آن را در معاملات سکه آتی در بورس شاهدیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
1
با این تنش های سیاسی منطقه دلار هفت هزارتومان خواهدشد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
0
1
روحانی مچکریم!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین