کد خبر: ۴۹۴۰۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
ترامپ میلیاردها مسلمان را خشمگین کرده است

خشم در خاورمیانه؛ آمریکا بنزین روی شعله‌ جنگ ریخته است/هشدار رهبران جهان به ترامپ+تصاویر

تصمیم او در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌اویو به آنجا اقدامی بی‌پروا و تحریک‌آمیز بود. این اقدام می‌تواند به سرعت تبدیل به تهدیدی بسیار نگران‌کننده برای صلح جهانی حتی در مقایسه با کره‌شمالی شود. هیچ کشوری در قدس سفارتخانه ندارد. این منطقه مورد دعوا و مناقشه است. تمامی رهبران منطقه‌ای و جهانی در این‌باره به ترامپ هشدار داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شاید هیچ رویدادی به اندازه برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ رییس جمهوری امریکا نمی‌توانست این‌گونه اعراب و مسلمانان را در سرتاسر خاورمیانه با یکدیگر متحد کند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این اقدام او از سوی رهبران منطقه محکوم شد. «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین جزو اولین رهبرانی بود که بلافاصله این تصمیم را محکوم کرد و آن را خروج امریکا از روند صلح دانست. تظاهرات خشمگینانه ای در ترکیه و غزه علیه امریک و موضع آن کشور نیز برگزار شد.

خشم در خاورمیانه؛ آمریکا بنزین روی شعله‌جنگ ریخته/هشدار رهبران جهان به ترامپ+تصاویر

در ترکیه چندین سازمان غیر‌دولتی محافظه‌کار و اسلام‌گرا از جمله انجمن جوانان اناتولی (AGD) و بنیاد جوانان ترکیه (TUGVA) در اعتراض به این تصمیم به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات در استانبول در مقابل کنسولگری آمریکا برگزار شد و فشارها علیه ترامپ بود و پوسترهایی در حمایت از فلسطینی‌ها به نمایش درآمدند. اعتراضات دیگری نیز در مسجد فاتح استانبول انجام شدند و تظاهرکنندگان خواستار اتحاد مسلمانان در برابر این تصمیم شدند. در قونیه، آنتالیا و آدانا نیز تظاهرات مشابهی برگزار شدند. 

امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز اقام ترامپ را نکوهش کرد. بریتانیا نیز گفته است که این حرکت به تلاش‌های صلح کمکی نمی‌کند و اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز نگرانی خود را از این تصمیم ابراز داشته‌اند. 

«رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه نیز گفته است که این تصمیم منطقه را با آتش مواجه خواهد کرد. او پیش از سفر به یونان در آنکارا در این‌باره صحبت کرد. او پیشتر گفته بود که در صورت اتخاذ این تصمیم از سوی ترامپ رهبران عضو سازمان همکاری اسلامی را به گفت‌و‌گو برای اتخاذ موضعی متحد در برابر امریکا و اسرائیل فرا خواهد خواند. اردوغان تا جایی پیش رفت که تهدید به قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل کرده بود. 

نکته جالب توجه آن است که حتی برخی از روزنامه‌هایی که به انتشار اخبار علیه اسلام‌گرایان و طرح شعارهای اسلام‌هراسانه شهرت دارند از تصمیم ترامپ چندان راضی نیستند و آن را با تبعات بسیاری می‌دانند. برای مثال، «پیرس مورگان» تحلیلگر «دیلی میل» می‌نویسد که ترامپ می‌گوید آرزوی صلح می‌کند اما واقعیت آن است که او میلیاردها مسلمان را خشمگین کرده است و بنزین بر روی شعله جنگی ریخته که می‌تواند دامن همه ما را بگیرد. 

او می‌نویسد: والدین شما زمانی که بچه بودید حتما به شما گفته بودند وقتی نزدیک آتش هستید روی آن بنزین و الکل نریزید، چرا؟ خب، می‌توانستید توصیه‌ها را نادیده بگیرید و خودتان را در میانه آتش ببینید، آتش بلافاصله به یک حلقه بسیار بزرگ و سهمگین در اطراف شما تبدیل می‌شد و زندگی سایرین را در مجاورت آن تحت تاثیر قرار می‌داد. این دقیقا کاری است که ترامپ امروز انجام داد. 

تصمیم او در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌اویو به آنجا اقدامی بی‌پروا و تحریک‌آمیز بود. این اقدام می‌تواند به سرعت تبدیل به تهدیدی بسیار نگران‌کننده برای صلح جهانی حتی در مقایسه با کره‌شمالی شود. هیچ کشوری در قدس سفارتخانه ندارد. این منطقه مورد دعوا و مناقشه است. تمامی رهبران منطقه‌ای و جهانی در این‌باره به ترامپ هشدار داده‌اند. روسیه درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و چین نیز هشدار داده که این تصمیم سبب تشدید مناقشات منطقه‌ای و دور تازه خصومت خواهد شد. اردوغان نیز آن را نقض قوانین بین‌المللی و خط قرمز مسلمانان قلمداد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
4
آیا از عکس العمل این تصمیم ترامپ آگاه نبوده ؟ هیچ امیدی به حکومت های عربی نیست
خواهیم دید که مخالفت ها فقط در سطح بیانیه خواهد بود . فقط تصور کنید اگر سفرای خودرا احضار میکردند و روابط سیاسی را موقتا قطع میکردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
ایران بجای اب نفت ریخت تا یمن اتش .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین