کد خبر: ۴۹۴۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹

گرانی در ایران چند برابر دنیاست؟

بررسی شاخص بهای مصرف‌کننده توسط بانک جهانی، نشان می‌دهد قیمتها در ایران، چند برابر میانگین دنیا رشد دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
شاخص بهای مصرف کننده (Consumer price index) سالانه کشورها به تفکیک در آخرین آمارهای شده بانک جهانی منتشر شد.

بر این اساس شاخص بهای مصرف‌کننده کل جهان در سال 2016، نسبت به سال 2000، 2.5 برابر شده، که به معنی 2.5 برابر شدن قیمت کل کالاهای محاسبه شده در این فاصله است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد این شاخص برای مصرف‌کننده ایرانی در همین زمان، 12.3 برابر شده، که 5 برابر میانگین جهانی است.

بر همین اساس با این شاخص قیمتها در ایران طی 10 سال گذشته افزایش 4.9 برابری را تجربه کرده که پس از سودان در میان کل کشورهای دنیا در مقام دوم قرار دارد.

این تفاوت به معنی رشد بی‌ملاحظه نقدینگی اقتصاد ایران نسبت به اقتصاد جهانی است. بسیاری از کارشناسان، تعمیق سازوکارهای ربوی در اقتصاد ایران و عدم توجه به تولید را علت اساسی این مشکل می‌دانند.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
0
0
بسیاری از کارشناسان، تعمیق سازوکارهای ربوی ورود پولهای بادآورده وکثیف درسیستم اقتصادی نتیجه کارسمبلکاری وتقلب درکلیه ساخت وسازها وتولید محصولات وخدمات ،فروش مواد مخدر درداخل ودرسطح بین المللی ،اختلاس های جورواجور قاچاقاق کالا و...وخروج سرمایه ازکشور به نحوه های مختلف و......... در اقتصاد ایران و عدم توجه به تولید ورود کالای بدون مجوز 85درصد ازمبادی ورودی قانونی و ورود 15درصدکالای قاچاق بدون مجوز ازمبادی غیر قانونی ،ورود 85درصد ازتسهیلات ارائه شده به بخش تولید به سیستم دلالی وخرید وفروش وساخت ملک و حسابهای دراز مدت بانکها جهت دریافت بهره بالا وسرمایه گذاری درکارهای حرام ،کاذب ،مخرب و....مانند قاچاق کالا وموادمخدر وهزاران عمل ناهنجار ومخرب جامعه و.........را علت اساسی این مشکل می‌دانند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین