کد خبر: ۴۹۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

بیانیه موگرینی در واکنش به تصمیم ترامپ درباره قدس

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای 'نگرانی جدی' این اتحادیه را از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری درباره شهر قدس اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
در بیانیه چهارشنبه شب موگرینی آمده است: اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از اعلام تصمیم امروز رئیس جمهوری آمریکا درباره اورشلیم (قدس) و تبعاتی که این تصمیم ممکن است بر دورنمای صلح داشته باشد ، اعلام می کند.

این بیانیه می افزاید: موضع اتحادیه اروپا در این خصوص تغییری نکرده است ؛ آمال هر دو طرف باید محقق شود و باید راهی از طریق مذاکره یافت شود تا وضعیت شهر اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت هر دو کشور مشخص شود.

موگرینی در ادامه بیانیه تاکید کرد: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن تا زمانی که وضعیت نهایی اورشلیم مشخص شود، همچنان به اجماع بین المللی درباره این شهر در قطعنامه هایی از جمله قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل، احترام خواهند گذاشت.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا از تمام بازیگران حاضر در صحنه و از همه (بازیگران) در منطقه می خواهد که به منظور جلوگیری از هرگونه تنش افزایی ، از خود خویشتنداری و آرامش نشان دهند. تمرکز باید بر ایجاد شرایطی برای مذاکرات مستقیم و معنادار برای حل موضوعات باقی بماند و اتحادیه اروپا آماده حمایت از این فرایند است.

اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه، بر تعهد استوار خود به راه حل تاسیس دو کشور و سیاست های موجود اتحادیه در این ارتباط مورد تاکید قرار داد و افزود: 'راه حل دو کشور از طریق مذاکره تنها راه واقع بینانه برای ایجاد صلح و امنیت پایدار است که هر دو طرف اسراییلی و فلسطینی مستحق آن هستند'.

 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه نیز در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید کرد که اتحادیه اروپا از آغاز مجدد فرآیند صلح معنادار در جهت رسیدن به راه حل مشترک حمایت می کند.

موگرینی در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، موضع اتحادیه اروپا مبنی بر مشخص شدن وضعیت قدس از طریق گفت وگوی دو طرف را مورد تاکید قرار داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری در هرگونه واکنش به اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا شد و از تعهد عباس برای درخواست صلح آمیز بودن هرگونه تظاهراتی استقبال کرد.

موگرینی روز سه شنبه نیز پس از دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل، به واشنگتن درباره انتقال یکجانبه سفارتخانه این کشور به بیت‌المقدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هشدار داد و تصریح کرد که وضعیت حقوقی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت آینده دو کشور باید در مذاکرات دو جانبه (اسرائیل و فلسطینی‌ها) روشن شود.

موگرینی گفت: اتحادیه اروپا از آغاز مجدد فرایند صلح معنادار در جهت رسیدن به راه حل دو کشور حمایت می کند و معتقد است که باید از هر اقدام مخدوش کننده ای بطور مطلق خودداری شود.

ترامپ چهارشنبه شب (بعدازظهر به وقت محلی واشنگتن) شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را امضا کرد.

 شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

قدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.


منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین