کد خبر: ۴۹۴۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸

شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار نگران‌کننده است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در فریدون‌کنار ابراز نگرانی کرد و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای صیادان را راه‌حل کاهش صید پرندگان مهاجر دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با ابراز تأسف از تداوم شکار پرندگان در تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار، انجام هرگونه شکار در این منطقه را تخلف خواند و گفت: جز روش «دوما» دیگر روش‌های صیدی که صورت می‌گیرد؛ مورد تأیید محیط‌زیست نیست.

وی بابیان اینکه تخلفات را به مراجع ذی‌ربط منعکس کردیم، اظهار داشت: اگر دامگاه داران تمکین نکنند موضوع را به مراجع قضایی منعکس می‌کنیم تا حکم صادر شود و برابر حکم پیگیری‌های لازم انجام پذیرد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه امسال هیچ‌گونه پروانه شکاری صادر نشده و خریدوفروش پرندگان وحشی شکار شده غیرقانونی است، افزود: طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور و به دلیل احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هیچ پروانه شکاری صادر نشده است و شکار پرندگان مهاجر وحشی در کشور ممنوع است.

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص میزان صید پرندگان وحشی در فریدون‌کنار تصریح کرد: با برخوردهای صورت گرفته، افزایش گشت و کنترل به همراه برنامه‌ریزی‌هایی که قبل از فصل شکار انجام شد این میزان در مازندران به‌شدت کاهش داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت شکار در تالاب فریدو نکنار را به مقامات استان منعکس کردیم و منتظر نتیجه جلسه شورای تأمین هستیم تا طبق مقررات افرادی که در چارچوب قانون عمل نمی‌کنند را به مرجع قضایی معرفی کنیم.

صید هیچ ارتباطی با معیشت مردم ندارد

 ابراهیمی کارنامی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص ارتباط صید با معیشت مردم منطقه، یادآور شد: صید پرندگان در فریدون‌کنار وجهه استان را خراب کرده و این مسئله هیچ ارتباطی با معیشت مردم منطقه ندارد.

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از روش‌های نوین شکار در فریدون‌کنار نام برد و افزود: استفاده از صدای پرندگان مهاجر و پخش آن برای وسعت صید سبب از بین رفتن همه گونه‌های حاضر می‌شود.

ابراهیمی از وضعیت کنونی شکار در فریدون‌کنار ابراز نگرانی کرد و جدیت دستگاه‌های متولی امر را در این زمینه خواستار شد و گفت: پرندگان مهاجر مهمان ما هستند که امیدواریم با برخورد و ورود دستگاه قضایی، استانداری و مقامات محلی به این معضل این امر کاهش پیدا کند زیرا نباید اجازه داد یک عده وجهه این استان را خراب کنند.

وی دراین‌باره که برخی معتقدند شکار در ملک خصوصی صورت می‌گیرد و کشاورزان مالک عرصه هستند، عنوان کرد: این توجیه عوام‌فریبی است و نمی‌توان با عوام‌فریبی افکار عمومی را در سطح کشور قانع کرد.

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری راه‌حل کاهش صید پرندگان است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و درآمد پایدار می‌تواند بدون برداشت از طبیعت و شکار پرندگان صیادان را به سمت درآمدزایی سوق دهد، تأکید کرد: اداره کل محیط‌زیست قصد درگیری با مردم را ندارد اما چرا عده‌ای با جهت‌گیری‌های خاص خود کمر به قتل پرندگان بستند و گونه‌های در معرض انقراض را تهدید می‌کنند.

وی به سایتیس(کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) اشاره کرد و افزود: کشور ما عضو این کنوانسیون بین‌المللی است اما متأسفانه در فریدون‌کنار شاهد این هستیم که همه گونه‌ها صید و خریدوفروش می‌شوند.

ابراهیمی کارنامی با تأکید بر اینکه خریدوفروش پرندگان مهاجر در معرض انقراض قاچاق است و سرمایه‌های طبیعی کشور را از بین می‌برد، بیان داشت: متخلفان طبق تعداد و نوع گونه‌ها و کیفیت جرم به دادگاه معرفی می‌شوند و حکم قضایی برایشان صادر می‌شود.

وی خودداری دامگاه داران از روش‌های جمعی کشتار «کرس»، «گذر» و دام هوایی را خواستار شد و افزود: عده‌ای با اصرار ورزیدن به روش‌های نادرست برداشت و از بین بردن گونه‌های پرندگان ضربه اقتصادی را به مردم وارد می‌کنند به‌طوری‌که در چند سال آینده هیچ پرنده‌ای برای مهاجرت به تالاب‌های فریدون‌کنار باقی نمی‌ماند.

ابراهیمی کارنامی به تلاش‌های اداره کل محیط‌زیست مازندران برای کاهش شکار پرندگان مهاجر اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه پنج‌ساله کاهش تدریجی روش‌های صید جمعی پرندگان در فریدون‌کنار را تدوین کردیم که مورد تصویب مقامات محلی نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: اداره کل محیط‌زیست مازندران از سال ۸۲ تا ۸۸ با همکاری نهادهای بین‌المللی به فرهنگ‌سازی و آموزش مردم منطقه اقدام نمود و تابستان امسال نیز نشست‌ها و جلسات متعددی را با نماینده دامگاه داران برگزار کرد که متأسفانه این گروه در جلسه پنجم حضور نیافتند.

امیدوارم روزی دامگاه داران خود محافظان تالاب فریدون‌کنار شوند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران به کنوانسیون رامسر (پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها به‌ویژه پرندگان آبزی) اشاره کرد و آن را حائز اهمیت دانست و گفت: این کنوانسیون در خصوص حفاظت از تالاب‌ها است که در کشور ما به تصویب رسیده است اما رعایت نمی‌شود که ممکن است تبعات جهانی شدیدی برای کشور داشته باشد.

وی در خاتمه گفتگو با خبرنگار مهر وسعت تالاب فریدون‌کنار را پنج هزارو ۷۰۰ هکتار خواند و اظهار داشت: با جذب شش محیط‌بان بومی از منطقه فریدون‌کنار سعی کردیم در راستای تعامل با مردم گام‌هایی را برداریم که امیدواریم مردم منطقه نیز همکاری لازم را با اداره کل محیط‌زیست داشته باشند و به‌اندازه ظرفیت و با هماهنگی محیط‌زیست برداشت کنند

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین