کد خبر: ۴۹۴۲۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
جنگ سبب ایجاد یک فاجعه‌ای انسانی برای مردم یمن شده

جنگ‌ یمن برای‌ عربستان چقدر خرج داشته؟

سعودی‌ها با شکست توطئه‌های‌شان مواجه شده‌اند/ توطئه عربستان سعودی راهبرد مشخصی برای اجرا نداشته است. طرح خاصی برای کمک به صالح و وفاداران به او از سوی سعودی‌ها وجود نداشت/کشته‌شدن صالح نشان داد که ائتلاف سعودی هیچ راه‌حلی برای پایان جنگ در یمن ندارد. تنها ایران است که برنده جنگ یمن بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- کشته‌شدن «علی عبدالله صالح» رییس جمهوری سابق یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی تا چه اندازه نیازمند کمک واشنگتن برای پایان دادن به جنگ در کشور همسایه (یمن) است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، «بروس ریدل» کارشناس امنیتی سابق سیا در مقاله‌ای تحلیلی در «المانیتور» اشاره می‌کند که عربستان سعودی ماه‌ها تلاش کرده بود که اتحاد میان شورشیان انصارلله و رییس جمهوری سابق آن کشور صالح را برهم زند. او اشاره می‌کند با این حال، زمانی که صالح ۷۵ ساله قطع ارتباط خود را با حوثی‌ها اعلام کرد سعودی‌ها هیچ برنامه‌ای برای کمک به او در برابر این گروه نداشتند. ریدل می‌نویسد این موضوع پرسش‌های زیادی را درباره رهبری سعودی و قابلیت‌های آن مطرح می‌سازد. 

«جنگ یمن» برای عربستان چقدر خرج داشته؟/کارشناس سابق‌سیا: ایران برنده اصلی است

او در ادامه می‌نویسد: «اتحاد انصارالله و صالح از ابتدا نیز موقت بود. زمانی که صالح رییس‌جمهوری بود مبارزات نظامی غیر‌معمولی را علیه انصارالله آغاز کرد. در آن زمان سعودی‌ها به او کمک کردند. زمانی که او به نفع منصور هادی معاون خود از قدرت کناره‌گیری کرد پس از تلاش ناموفقی برای کشتن صالح، انصارالله و صالح محتاطانه همکاری با یکدیگر را آغاز کردند. دست‌کم در سه سال گذشته سعودی‌ها سعی کردند تا صالح را متقاعد کنند که از انصارالله جدا شود. در ماه اکتبر رسانه‌های سعودی گزارش دادند که ائتلاف سعودی اجازه داده تا یک تیم پزشکی روسی به صنعا برود تا عملیات نجات جان صالح به دلیل زخم‌هایی که بر اثر سوء‌قصد پیشین متحمل شده بود را انجام دهند. این پیام روشنی بود که نشان می‌داد عربستان مایل به در دست‌گیری زمام توسط صالح است. انصارالله قطعا متوجه تلاش‌های طولانی‌مدت عربستان برای تضعیف حمایت صالح از آن گروه شده بودند. هفته گذشته صالح تصمیم نهایی را گرفت و انصارالله را عامل ایران معرفی کرد و آنان را محکوم کرد و گفت که آماده گشودن صفحه تازه‌ای در روابط با سعودی‌ها است. او خود را مدافع عرب‌گرایی معرفی کرد. جنگ خیابانی در صنعا صورت گرفت. صالح در بخش‌های دیگر در شمال یمن هیچ حمایتی نداشت و انصارالله سرعت دست بالا را در پایتخت پیدا کردند. صالح زمانی که در تلاش برای فرار از آن شهر بود در تاریخ ۴ دسامبر کشته شد. به جز چند عملیات بمباران توسط نیرو هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی آن کشور هیچ کاری برای حمایت از وفاداران به صالح انجام نداد. هادی اعلام کرد که نیروهای طرفدار سعودی تحت کنترل او هستند و در صنعا پیشرفت‌هایی داشته‌اند. اما واقعیت آن است که آنان هنوز در تلاش هستند و دست بالا را پیدا نکرده‌اند». 

ریدل در ادامه می‌نویسد: «احتمالا سعودی‌ها انتظار داشتند صالح بهتر عمل کند. سعودی‌ها تکالیف خود را به خوبی انجام ندادند. از زمان حذف «محمد بن نایف» از مقام ولیعهدی در سال جاری، دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی تاثیرگذاری کمتری داشته‌اند. توطئه عربستان سعودی راهبرد مشخصی برای اجرا نداشته است. طرح خاصی برای کمک به صالح و وفاداران به او از سوی سعودی‌ها وجود نداشت. همان طوری که دو سال و نیم پیش زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان که در  آن زمان وزیر دفاع عربستان بود وعده داد که عملیات در یمن سریع باشد و انصارالله و ایران و صالح را شکست دهد اما واقعیت چیز دیگری بود». 

ریدل در پایان می‌نویسد: «جنگ در یمن حدود ۵ میلیارد دلار هزینه روی دست ریاض گذاشته است. جنگ سبب ایجاد یک فاجعه‌ای انسانی برای مردم یمن شده است. کشته شدن صالح نشان داد که ائتلاف سعودی هیچ راه حلی برای پایان جنگ در یمن ندارد. تنها ایران است که برنده جنگ یمن بوده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
0
0
براي ايران چقدر هزينه داشته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
1
0
دو ابر قدرت براي دنيا از قبل برنامه چيده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
1
0
گور بابای عربستان ... بگو برای ما چقدر خرج داشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
1
0
فکر کنم اون هشتصد ملیارد گم شده دوران احمدی نژاد تو همین زمینه ها خرج شده...
گره وا کن!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین