کد خبر: ۴۹۴۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
بسیاری از معترضان فلسطینی به فضای مجازی پناه برده‌اند

اسرائیل چگونه در فضای‌مجازی، معترضان فلسطینی را کنترل می‌کند؟

فلسطینیان می‌گویند چنین پست‌ها و نوشته‌هایی بیانگر احساس سرخوردگی آنان نسبت به اشغال سرزمین‌های فسلطینی است؛ به خصوص آنکه فضای بیان اعتراض نیز محدودتر شده است و بسیاری از فلسطینیان برای بیان اعتراضات‌شان به فضای مجازی پناه برده‌اند. با این حال، پلیس دیجیتالی اسرائیلی شهروندان فلسطینی را رها نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در سال‌های اخیر مقام‌های اسرائیلی با بازداشت و نگهداری صدها فلسطینی آنان را متهم کرده‌اند که شعله‌های خشونت را در کرانه باختری و اراضی اشغالی برافروخته‌اند. آنان مدعی هستند که این اقدامات «تحریک‌آمیز» از شکل‌های و طرق مختلفی بوده‌اند: پست‌های فیس بوک، انتشار مقالات، آهنگ، شعر و ترانه! در ماه‌های اخیر بسیاری از نویسندگان این مطالب در بازداشتگاه‌های اسرائیل به سر برده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، شبکه خبری «الجزیره» با انتشار گزارشی درباره کنترل اسرائیل بر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، می‌نویسد که فلسطینیان می‌گویند چنین پست‌ها و نوشته‌هایی بیانگر احساس سرخوردگی آنان نسبت به اشغال سرزمین‌های فسلطینی است؛ به خصوص آنکه فضای بیان اعتراض نیز محدودتر شده است و بسیاری از فلسطینیان برای بیان اعتراضات‌شان به فضای مجازی پناه برده‌اند. با این حال، پلیس دیجیتالی اسرائیلی شهروندان فلسطینی را رها نمی‌کند. 

اسرائیل چگونه در فضای مجازی فلسطینیان را کنترل می‌کند؟

«دارین تاتور» شاعر ۳۶ ساله فلسطینی سه ماه را در زندان گذراند و بیش از دو سال در بازداشت خانگی قرار گرفت؛ آن هم به دلیل شعری که درباره مقاومت فلسطینیان در سال ۲۰۱۵ میلادی در فیسبوک منتشر کرده بود. اخیرا یک قاضی اسرائیلی به درخواست وکیل تاتور در دادگاه تجدیدنظر حکم آزادی او از بازداشت خانگی را صادر  کرد با این حال، تنها زمان آزادی او در خارج از خانه بیشتر شده است و صرفا اجازه دارد از ۹ صبح تا ۱۰ شب آزاد باشد آن هم البته با نظارت یک مامور که فعالیت‌هایش را هر لحظه رصد می‌کند. 

«یواو حیفاوی» فعال حقوق زندانیان در حیفا می‌گوید این زندانی نمی‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد. او هنوز از دسترسی به اینترنت و انتشار آثارش محروم شده است. 

الجزیره می‌نویسد بسیاری از فلسطینیان مانند تاتور به دلیل انتشار پست در رسانه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک برای بیان اعتراض و مخالفت‌شان با اسرائیل بازداشت شده‌اند. 

براساس گزارش وزارت دادگستری اسرائیل، محاکمات مربوط به اتهامات علیه جوانان فسلطینی که در معرض اتهام «تحریک افکار عمومی» قرار گرفته‌اند از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو افزایشی سه برابری داشته است. گروه‌های حقوق بشر فلسطینی می‌گویند این روند هشدار‌دهنده است و باعث خدشه‌دار شدن آزادی بیان شده است. 

در دادگاه‌های نظامی اسرائیلی، فلسطینیان کرانه باختری به دلیل بیان دیدگاه‌های‌شان تحت تعقیب قرار می‌گیرند. طبق این مقررات آنان نباید در رسانه‌های اجتماعی پست انتقاد‌امیز منتشر کنند. «سحر فرانسیس» از گروه حقوق بشری «ادامیر» که از حقوق زندانیان فلسطینی در رام‌الله دفاع می‌کند می‌گوید که مقام‌های اسرائیلی از فرمان نظامی ۱۰۱ استفاده می‌کنند که طبق آن هرگونه انتشار مطلبی را در صورت تحریک سایرین ممنوع اعلام می‌کند و ده‌ها فعال فلسطینی به این اتهام و به دلیل انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شده‌اند. او به الجزیره می‌گوید تفسیر مقام‌های فلسطینی از این قانون گسترده و مبهم است و می‌تواند شامل انتشار هرگونه بیانیه، پوستر یا مقاله و شعری باشد. 

الجزیره می‌نویسد به طور مثال این تعریف گسترده از قانون سبب شد تا یک کارگر فلسطینی به دلیل ترجمه غلط با استفاده از نرم‌افزار آنلاین بازداشت شود آن هم به سبب انتشار عکسی از خود و گفتن صبح بخیر به زبان عربی. فیسبوک اما به اشتباه این جمله را به عبری به «به آنان حمله کنید» ترجمه کرده بود و به انگلیسی به «به آنان آسیب بزنید». این کارگر تنها پس از آن که پلیس متوجه خطای نرم‌افزار آنلاین شد از بازداشت آزاد شد. 

الجزیره می‌نویسد حملات اسرائیل تنها متوجه فعالان اینترنتی نیست و بر فیسبوک متمرکز نشده است بلکه اغلب هدف‌گیری علیه فعالان مدنی، دانشجویان و روزنامه‌نگاران است. در ماه اکتبر ارتش اسرائیل چندین فعال رسانه‌ای را در کرانه باختری بازداشت کرد که برخی از آنان از کارکنان کانالهای ماهواره‌ای بودند. برخی از آنان به اتهام ارائه خدمات به کانال‌های وابسته به حماس و تلویزیون «القدس» بازداشت شده بودند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین