کد خبر: ۴۹۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹

انتقاد تیلرسون از اقدامات اخیر عربستان سعودی

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود، در انتقادی نادر از اقدامات اخیر عربستان سعودی، از ریاض خواست که در مورد مسائل منطقه با ملاحظه و سنجیده تر عمل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود، در انتقادی نادر از اقدامات اخیر عربستان سعودی، از ریاض خواست که در مورد مسائل منطقه با ملاحظه و سنجیده تر عمل کند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تیلرسون گفت: درخصوص تعاملات عربستان سعودی با قطر، مدیریت جنگ یمن و وضعیت لبنان، از آن‌ها می‌خواهیم که در اقدامات خود کمی سنجیده‌تر و با ملاحظه‌تر باشند و پیامد‌ها را کاملا در نظر بگیرند.

وی افزود: ما خواستار پایان کامل محاصره یمن و بازگشایی همه بنادر این کشور هستیم. از عربستان می‌خواهیم که اجازه دسترسی به یمن را صادر کند.

اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن ایراد شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم روز چهارشنبه با صدور یک بیانیه‌ کوتاه، خواستار دسترسی نهادهای امدادرسانی به مردم یمن شد.

این در شرایطی است که واشنگتن خود یکی از حامیان ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان در حمله به یمن بوده است که تاکنون هزاران کشته و خرابی‌هایی جبران‌ناپذیر به جا گذاشته است. دولت آمریکا به تازگی توافق تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار را با ریاض نهایی کرده بود.

بخش دیگری از صحبت‌های تیلرسون متوجه تعاملات عربستان با قطر و لبنان بود.

ریاض به همراه برخی دیگر کشورهای منطقه، از خردادماه امسال با ادعای حمایت دوحه از تروریسم، روابط خود را با قطر قطع و مرزهای خود را به روی این کشور بسته است؛ ادعایی که دوحه قویا آن را رد می‌کند.

از سوی دیگر سران سعودی اخیرا با دعوت از «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان، وی را ناچار به استعفا و تلاش کردند تا برادرش «بهاء الحریری» را جایگزین او کنند؛ اقدامی که سرانجامی به همراه نداشت.

اقدامات تحریک‌آمیز عربستان در منطقه به جایی رسیده که حتی انتقاد شدید کشورهای اروپایی را به دنبال داشته است.

«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان به تازگی گفته بود که اروپا «ماجراجویی‌های عربستان» را «به سادگی و در سکوت» نخواهد پذیرفت.


منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین