کد خبر: ۴۹۴۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
نظر کارشناسان درباره تاثیر «کوشنر» بر تحولات خاورمیانه و موضع ایران

پشت‌پرده افزایش بحران در خاورمیانه/بازی سرسختانه آمریکا با ایران

کوشنر نیز در زمینه تقویت دشمنان منطقه‌ای ایران نقش مهمی ایفا می‌کند. اما کارشناسان می‌گویند که استراتژی کوشنر برای منزوی‌کردن ایران هیچ‌گونه پیروزی بزرگی را برای آمریکا و متحدانش به همراه نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- چند تن از مقام‌های بلندپایه  دولت ترامپ از جمله «جارد کوشنر» مشاور رییس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته از نقش ایران انتقاد و نشان دادند که دولت ترامپ از عربستان سعودی و تلاش‌های آن برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه حمایت می‌کند. با این حال، کارشناسان استدلال می‌کنند که این لخن سخن گفتن و اظهارنظر می‌تواند به ضرر تلاش‌های دیپلماتیک دولت ترامپ تمام شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، نشریه «نیوزویک» با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که کوشنر در یک نشست خبری عمومی در موسسه «بروکینگز» گفت که برقراری صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای مقابله با ایران در منطقه کمک خواهد کرد. کوشنر به عنوان چهره تلاش‌های دیپلماتیک ترامپ در خاورمیانه اعزام و شناخته شده است. کارشناسان اما می‌گویند لفاظی‌های او علیه ایران ممکن است سبب شود تا آسیب بیشتری به تلاش‌های دیپلماتیک دولت ترامپ وارد شود. 

پشت‌پرده افزایش بحران در خاورمیانه/بازی سرسختانه آمریکا با ایران به روایت نیوزویک

«آماندا کادلک» کارشناس امنیت ملی در موسسه «رند» می‌گوید: «چنین اظهاراتی می‌تواند به نفع تهران تمام شود و در تمام جنگ‌های نیابتی در منطقه به ضرر متحدان آمریکا باشد. برای مثال، در یمن،‌ عربستان سعودی در واکنش به انصارالله مورد حمایت ایران می‌تواند با این اظهارات بدترین حملات ممکن را در سرتاسر مرزهای عربستان گسترش دهد». 

نیوزویک در ادامه اشاره می‌کند که در طول هفته گذشته درگیری میان انصارالله و نیروهای متحد عربستان سعودی افزایش یافته است. با بدتر شدن شرایط در یمن این تنها کوشنر نبود که ایران را محکوم کرد. اخیرا «مایک پمپئو» رییس سیا که شایعاتی درباره جایگزینی او به جای تیلرسون وزیر امور خارجه فعلی وجود دارد و همچنین اچ ار مک ستر هر دو در نشست دفاع ملی ریگان ۲۰۱۷ در کالیفرنیا از نقش ایران انتقاد کردند. کوشنر نیز در زمینه تقویت دشمنان منطقه‌ای ایران نقش مهمی ایفا می‌کند. اما کارشناسان می‌گویند که استراتژی کوشنر برای منزوی‌کردن ایران هیچ‌گونه پیروزی بزرگی را برای آمریکا و متحدانش به همراه نخواهد داشت. 

«مارتین ادواردز» کارشناس دیپلماسی در مدرسه روابط بین الملل و دیپلماسی دانشگاه «ستن هال» در این‌باره می‌گوید: «بازی سرسختانه با ایران ما را به هیچ چیز نمی‌رساند. این موضوع سبب نمی‌شود تا ایران رفتار و شکل خود را تغییر دهد. ما در مورد کسانی صحب نمی‌کنیم که در این‌باره تجربه دارند. نگاهی به رزومه و کارنامه کوشنر نشان می‌دهد که او واجد شرایط برای تصمیم‌گیری در این‌باره نیست. او بهترین فرد در این‌باره نیست». 

نیوزویک در ادامه می‌نویسد با این حال، برخی معتقدند که اتحاد مخالفان در کنار یکدیگر در برابر دشمن مشترک ممکن است استراتژی‌ای هوشمندانه باشد. کوشنر تیمی از کارشناسان را درباره مذاکرات صلح در کنار خود جمع کرده است و روابط نزدیکی با بازیگران مختلف منطقه‌ای از جمله پادشاه اردن و ولیعهد عربستان سعودی برقرار کرده است. 

«تونی کوردزمن» کارشناس حوزه خلیج فارس در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل به «نیوزویک» می‌گوید: «فکر می‌کنم مشکلی که کوشنر با آن مواجه است همان مشکلی است که دولت‌های قبلی امریکا نیز با آن مواجه بودند. شما با یک ساختار رهبری ضعیف فلسطینی مواجه هستید که از درون تقسیم شده است. شما در مقابل یک دولت اسرائیلی تماما راستگرا قرار دارید. این‌ها مشکلات اساسی هستند. تفاوت دیگر شرایط امروز با دیروز آن است که اکنون عربستان سعودی و اسرائیل منافع مشترکی دارند». 

با این حال، تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس از دید یک کارشناسان دیگر توافق صلح اسرائیلی – فلسطینی را به‌خطر خواهد انداخت و پادشاه اردن نیز این حرکت را سبب شعله‌ور شدن آتش خشم در جهان عرب دانسته و نسبت به آن هشدار داده است. 

این نشریه در ادامه می‌نویسد اگرچه برنامه کوشنر برای صلح در خاورمیانه شکست می‌خورد با این حال، کوردزمن معتقد است که تنها نگهداشتن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پای میز مذاکره با یکدیگر است که اهمیت حیاتی دارد. او می‌گوید: «در این مرحله دولت ترامپ بسیار دوست دارد تا بخشی از موفقیت را به همراه داشته باشد تا بتواند به موفقیتی دست یابد که هیچ‌کسی تاکنون به آن دست نیافته است. من امید زیادی ندارم اما حقیقت آن است که هیچ کس نباید این روند را رها کند. ممکن است زمانی پیش آید که هر دو طرف منافع مشترکی داشته باشند و حفظ روند را حیاتی بدانند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
فرهنگیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
0
1
گزارش خوبی بود ممنون
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین