کد خبر: ۴۹۴۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵

همه شگفتی‌سازهای جام‌های جهانی/ ۲۰۱۸ نوبت ایران است

تیم‌های زیادی در تاریخ جام جهانی برخلاف انتظار عمل کردند و شگفتی ساز ظاهر شدند.
آفتاب‌‌نیوز : تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باید به مصاف پرتغال، اسپانیا و مراکش برود. تیم ملی با قرعه سختی رو به رو شده و تقریبا کمتر کسی شانسی برای صعود این تیم به دور بعد قائل است. پشت سر گذاشتن قهرمان اروپا و جهان کار سختی است و همچنین ایران تا به حال در چهار دوره حضورش نتوانسته به دور به صعود کند. با این حال در تاریخ جام جهانی برخی تیم‌ها شگفتی‌ساز شدند و توانستند با کنار زدن بزرگان، نام خود را مطرح کنند. در ادامه به این تیم‌ها اشاره می‌شود:

کره شمالی ۱۹۶۶

نخستین تیم شگفتی‌ساز در تاریخ این بازی‌ها یک تیم آسیایی بود. کره شمالی توانست در یک بازی تاریخی ایتالیا را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. توفان زرد پس از شوروی دوم شد و بالاتر از ایتالیا و شیلی قرار گرفت. با این حال در مرحله بعد ۵ بر ۳ مغلوب پرتغال شد و از این رقابت‌ها حذف شد.

مراکش ۱۹۸۶

جام جهانی مکزیک برای یک تیم آفریقایی فوق العاده بود. مراکش چهار امتیازی به همراه انگلیس به دور بعد صعود کرد. نماینده آفریقا علاوه بر صعود، صدرنشین هم شد. لهستان و پرتغال در این گروه حضور داشتند اما نتوانستند به دور بعد راه پیدا کنند. مراکش اما در یک هشتم نهایی به آلمان برخورد کرد و با یک گل مغلوب این تیم قدرتمند شد.

عربستان ۱۹۹۴

سومین تیم شگفتی‌ساز باز هم یک تیم آسیایی بود. کمتر کسی فکر می‌کرد که عربستان در گروه هلند، بلژیک و مراکش بتواند صعود کند اما این اتفاق رخ داد و این تیم به همراه نارنجی‌پوشان در جمع ۱۶ تیم برتر قرار گرفت. عربستان در این مرحله ۳ بر یک مغلوب سوئد شد و نتوانست به شگفتی سازی‌اش ادامه دهد.

کرواسی ۱۹۹۸

این تیم برای نخستین بار با نام کرواسی در جام جهانی حاضر شد و توانست شگفتی ساز شود. این تیم در گروه H به همراه آرژانتین با شش امتیاز صعود کرد و در مرحله بعد به موفقیت‌هایش ادامه داد. کرواسی با یک گل رومانی را شکست داد و در یک چهارم نهایی با آلمان رو به رو شد. کرواسی توانست این تیم قدرتمند را از پیش رو بردارد و به نیمه نهایی صعود کند. فرانسه حریف بعدی کرواسی بود. شاگردان میروسلاو بلاژویچ با یک گل مغلوب میزبان شدند. در دیدار رده بندی، هلند حریف کرواسی نشد و ۲ بر یک از این تیم شکست خورد.

کره جنوبی، سنگال و ترکیه ۲۰۰۲

اعتراض بازیکنان اسپانیا به ناداوری

برای نخستین بار سه تیم شگفتی ساز شدند. کره میزبان با کمک داور تا نیمه نهایی پیش رفت و جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی را رقم زد. این تیم آسیایی در گروه سخت آمریکا، پرتغال و لهستان قرار گرفت اما به عنوان صدرنشین با هفت امتیاز به همراه آمریکا صعود کرد. کره با ناداوری ایتالیا را ۲ بر یک شکست داد. در ادامه با اسپانیا رو به رو شد که یکی از بحث برانگیزترین قضاوت‌های تاریخ جام جهانی دیده شد. داور سه گل لاروخا را قبول نکرد. این دیدار در وقت‌های اضافه بدون گل به پایان رسید و کره توانست ۵ بر ۳ اسپانیا را شکست دهد. بالاخره آلمان این تیم آسیایی را متوقف کرد و با یک گل شکست داد. در دیدار رده بندی، کره حریف ترکیه نشد و ۳ بر ۲ مغلوب شد.

 دیگر شگفتی این بازی‌ها در گروه سنگال، اروگوئه، فرانسه و دانمارک رخ داد. در حالی که به نظر می‌رسید اروگوئه و فرانسه به دور بعد صعود می‌کنند، نماینده آفریقا و دانمارک به مرحله بعد راه یافتند. سنگال در ادامه با سوئد رو به رو شد و ۲ بر یک حریف اروپایی‌اش را شکست داد اما در دور بعد مغلوب ترکیه شد.

ترکیه بهترین عنوان خود را در این سال کسب کرد. این تیم به همراه برزیل از گروه C صعود کرد و کاستاریکا و چین را پشت سر گذاشت. گروه ترکیه خیلی سخت نبود اما موفقیت‌های این تیم در ادامه خیره کننده بود. حریف بعدی ترکیه، ژاپن دیگر میزبان آن رقابت‌ها بود. ترک‌ها با یک گل تیم آسیایی را شکست دادند و پس از پشت سر گذاشتن سنگال به برزیل رسیدند و مغلوب این تیم شدند. در نهایت ترکیه به عنوان سوم رسید.

غنا و اسلواکی ۲۰۱۰

خطا هند لوییس سوارس که سرنوشت بازی را عوض کرد

در گروه B آلمان، استرالیا، صبرستان و غنا حضور داشتند. نماینده آفریقا با تفاضل گل بهتر نسبت به استرالیا توانست به یک هشتم نهایی صعود کند. آلمان نیز تیم اول شد. غنا در ادامه آمریکای قدرتمند را پشت سر گذاشت و ۲ بر یک پیروز شد. با این حال یکی از تماشایی‌ترین بازی‌های جام بین این تیم و اروگوئه برگزار شد. بازی در دقایق پایانی با تساوی یک بر یک پیش می‌رفت که یک اتفاق عجیب رخ داد. ضربه بازیکن غنا در حال عبور از خط دروازه اروگوئه بود که لوییس سوارس با دست اجازه نداد توپ از خط بگذرد. داور، مهاجم اروگوئه‌ای را اخراج و به نفع غنا پنالتی اعلام کرد اما در عین ناباوری پنالتی تبدیل به گل نشد. بازی در وقت‌های اضافه دنبال شد و باز هم تیمی به گل نرسید. در نهایت و در ضربات پنالتی، اروگوئه توانست ۴  بر ۲ پیروز شود.

اسلواکی دیگر شگفتی‌ساز این رقابت‌ها بود. این تیم در گروه F بالاتر از نیوزلند و ایتالیا قرار گرفت و به همراه پاراگوئه به دور بعد صعود کرد. اسلواکی در مرحله یک هشتم نهایی ۲ بر یک از هلند شکست خورد و از این بازی‌ها خداحافظی کرد.

کاستاریکا و الجزایر ۲۰۱۴

آخرین دوره جام جهانی نیز با شگفتی همراه شد. کاستاریکا در گروه D با تیم‌های انگلیس، ایتالیا و اروگوئه هم‌گروه شد اما توانست در عین شگفتی به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کند. نمایندگان اروپا حذف شدند و اروگوئه تیم دوم شد. کاستاریکا در مرحله یک هشتم نهایی هم یونان را در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ شکست داد اما در دور بعد حریف هلند نشد. پس از تساوی بدون گل دو تیم،  نارنجی‌ها در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ پیروز شدند.

الجزایر نیز دیگر شگفتی‌ساز این رقابت‌ها بود. نماینده آفریقا با چهار امتیاز به همراه بلژیک به یک هشتم نهایی صعود کرد. روسیه و کره جنوبی حذف شدند. سپس یکی جذاب‌ترین دیدارهای این رقابت‌ها به نام الجزایر ثبت شد. این تیم بازی تماشایی را به نمایش گذاشت و بارها به سمت دروازه آلمان حمله کرد. حضور مانوئل نویر درون دروازه ژرمن‌ها باعث شد الجزایر به گل نرسد. بازی در ۹۰ دقیقه بدون گل به پایان رسید اما در وقت‌های اضافه آلمان دو بار گلزنی کرد و الجزایر تنها توانست یکی از آنها را جبران کند.

تاکنون در تاریخ رقابت‌های جام جهانی سه تیم آسیایی شگفتی ساز شده‌اند و ایران فرصت دارد چهارمین تیم باشد. با توجه به بازی‌های خوب ایران در مرحله مقدماتی و دفاع مستحکم این تیم، می‌توان به موفقیت تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه امیدوار بود.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین