کد خبر: ۴۹۴۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
روحانی در مراسم روز دانشجو گفته بود ستاره مربوط به آسمان است

آمار دانشجویان ستاره‌دار/ محرومیت از تحصیل ۲۷ دانشجو/ اخذ تعهد از ۵۴۹ نفر/ رایزنی با وزارت اطلاعات برای حل مشکل دانشجویان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در سالجاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد، مردود شده و اجازه ادامه تحصیل ندارند، گفت: وزارت علوم همچنان در حال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذیربط است تا مشکل این افراد حل شود.
آفتاب‌‌نیوز : محمود صادقی (نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه عنوان دانشجوی ستاره‌دار اصولاً به کسانی اطلاق می‌شود که با وجود قبولی در آزمون کنکور، با مشکل ثبت‌نام در دانشگاه مربوطه مواجه هستند، گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی با اشاره به اینکه برغم تلاش‌های صورت گرفته، در سالجاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد مردود و اجازه ادامه تحصیل ندارند، افزود: وزارت علوم همچنان در حال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذیربط است تا مشکل این افراد نیز حل شود.

صادقی با تاکید بر اینکه مسئله دانشجوی ستاره‌دار، در دولت دکتر روحانی در مقایسه با دوره قبل وضع بهتری داشته، در پاسخ به این پرسش که راهکار پیشنهادی‌اش برای از میان بردن این مشکل چیست؟ گفت: راهکار رفع این مسئله به اصلاح روش‌ها و رویکردهای نهادهای ذیربط برمی‌گردد تا سختگیری‌ها را کم کرده و بپذیرند که حضور دانشجوی فعال و دانشگاه پویا، به مراتب بهتر و ثمربخش‌تر از دانشگاهی با فضای مرده و دانشجوی کم‌تحرک است، اما در عین حال اگر هم عمل خلاف قانونی از دانشجویی سر زد، بالطبع باید از طریق مراجع حقوقی پیگیری شود.

برخی دانشجویان صرفا به دلیل فعالیت در انتخابات از تحصیل محروم شدند/ مجلس پیگیر موضوع دانشجویان ستاره‌دار است


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بعضاً دانشجویی به من مراجعه کرده و به صرف اینکه درحین انتخابات، فعال و از پشتوانه‌ها و به عبارتی سرمایه‌های اجتماعی آقای روحانی بوده، از تحصیل محروم شده است.

او افزود: معتقدم این روا نیست که دانشجویی به دلیلی که گفتم و یا اینکه چون در فلان فعالیت شرکت و گرایش خاصِ سیاسی دارد، از ادامه تحصیل باز بماند، لذا بر این باور هستم که عمدتاً باید اصلاح رویکرد صورت بگیرد. البته ما نیز از طریق کارهای نظارتی در مجلس موضوع را پیگیری می‌کنیم، همچنان که تاکنون نیز تا حد زیادی پیگیری کرده و پاسخ گرفته‌ایم.

با اخذ تعهد و تحت فشار قرار دادن دانشجو موافق نیستم/ بخشی از محرومیت‌ها نوعی مجازات محسوب می‌شود

صادقی با تاکید بر اینکه با اخذ تعهد از دانشجویان موافق نیستم، گفت:‌ زیرا در چنین شرایطی دانشجو تحت فشار قرار می‌گیرد و با سپردن تعهد، امکان تحصیل پیدا می‌کند، اما با این حال با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، همین مقدار هم که با اخذ تعهد، دانشجو را از تحصیل محروم نمی‌کنند، به نوعی یک قدم رو به جلو است.

وی اظهار داشت: دانشجو نباید به دلیل فعالیت صنفی، مجبور به دادن هزینه باشد آنهم هزینه‌ای که باعث ممنوع الورودی او به دانشگاه شود، از طرفی اصولاً این موضوع با موازین قانونی سازگاری ندارد، چرا که بخش قابل توجهی از این موارد، به تفتیش عقاید که خلاف قانون اساسی است، باز می‌گردد و بخشی از محرومیت‌ها نیز نوعی مجازات محسوب می‌شود. در حالی که مجازات باید از سوی مرجع ذیصلاح و پس از رسیدگی‌های لازم صورت بگیرد.

به دانشجو باید حق دفاع، دادخواهی و تجدیدنظر بدهند/ وزیر علوم پیگیر موضوع محرومیت از تحصیل دانشجویان است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی بررسی توسط محکمه ذیصلاح صورت نگرفته است، چگونه می‌توان حکمی داد و بر اساس آن حکم، حق ادامه تحصیل را از فردی سلب کرد. در چنین مواردی باید به دانشجو حق دفاع، دادخواهی و تجدیدنظر بدهند، لذا چنین رویه‌ای که صرفاً به صلاحدید مراجع اطلاعاتی و امنیتی صورت می‌گیرد، کاملاً برخلاف موازین حقوقی است و مسلماً با هیچ کدام از موازین قانونی سازگاری ندارد.

صادقی ادامه داد: تغییر این رویکردهای مغایر با قانون، چیزی است که ما باید دنبال و از وزارت اطلاعات و وزارت علوم پرسش کنیم. البته بنده مطمئن هستم که وزارت علوم و شخص وزیر علوم، پیگیر حل ماجرا است.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین