کد خبر: ۴۹۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
گزارش ۱۰۰روزه سازمان میراث فرهنگی در دولت دوازدهم

۲۴۰۰ میلیارد تومان سهم اشتغال و گردشگری/ تدوین قانون جامع میراث با ابلاغ رییس‌جمهور

معاون رییس جمهور با ارائه گزارش عملکرد صد روزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از تهیه قانون جامع میراث فرهنگی به دستور ر ییس جمهور و همچنین تخصیص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از تسهیلان به طرح اشتغال پایدار از طریق گردشگری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : علی‌اصغر مونسان روز یکشنبه ۱۹ آذر در نخستین نشست خبری خود درباره بسته حمایتی اشتغال پایدار در روستاها گفت:‌ این طرح فراگیر که آیین‌نامه آن به تصویب رسیده،معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار ارز از صندوق توسعه ملی اعتبار دارد که بانک‌های عامل نیز قرار است ۱۲ هزار میلیارد تومان آورده با نرخ شش درصد در اختیار پروژه‌های موثر تخصیص دهند.

وی اضافه کرد:‌ ما موفق شدیم ۱۰ درصد از این اعتبارات را به بخش گردشگری و ۱۰ درصد به صنایع‌دستی با تسهیلات ارزان‌قیمت به نرخ سود شش درصد برای پروژه‌های اشتغال‌زا تخصیص  دهیم.

وی بیان کرد: با این اعتبارات، جهش خوب شغلی در سال آینده در محیط‌های روستایی کشور ایجاد خواهد شد.

او همچنین درباره قانون جامع میراث فرهنگی با توجه به تخریب گسترده بناهای تاریخی و جریان کافه نادری با توجه به خلاءهای قانونی که دست برخی‌ نهادها را برای تخریب باز گذاشته است، ضمن تشکر از مردم و خبرنگاران برای پاسداشت آثار تاریخی گفت: ابلاغیه‌ای از رییس جمهور امروز به دست ما رسیده که از سازمان خواسته در صورت وجود خلاء قانونی از حفاظت از آثار تاریخی، قوانین مورد نیاز را تدوین کند که با این دستور رییس جمهور، قانون جامع میراث فرهنگی تدوین خواهد شد.

به گفته او، این قانون که فاز اول آن تکمیل شده، در سه ماهه نخست سال آینده کامل می‌شود.

معاون رییس جمهور همچنین به اقدامات انجام‌شده در میراث فرهنگی در ۱۰۰ روز گذشته اشاره کرد و گفت:‌ ثبت چالشی چوگان به نام ایران و همچنین کمانچه به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان به رغم ادعاهای جدی رقبا از جمله کارهایی بود که در این مدت انجام شد؛ ضمن اینکه ۲۰ اثر طبیعی، ۱۸۳ اثر منقول، ۱۰۰ اثر غیر منقول و ۵۵ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

به گفته مونسان، تکمیل پرونده ثبت جهانی راه آهن به زودی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تملک ۸۰ اثر تاریخی برای حفظ و نگهداری افزود: بودجه‌ای برای این منظور لازم است و ما تلاش‌مان را برای خرید این آثار و حفظ آنها انجام می‌دهیم.

رییس سازمان میاث فرهنگی اضافه کرد: برای مرمت ۷۰۰ بنای تاریخی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده، اما با توجه به حجم زیاد آثار و محدویدت‌های منابع، شهرداری‌ها را به کمک گرفته‌ایم.

او همچنین درباره پروژه‌های گردشگری در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم گفت: ‌۶۲۱ پروژه با پیشرفت ۶۰ درصد هم‌اکنون در حال انجام است که با اتمام آنها، ۳۹ هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور اضافه می‌شود. در این پروژه‌ها ۲۰ هزار نفر مشغول کارند و در مناطق روستایی، ۴۳۰  پروژه با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و ۲۲ هزار نفر در این پروژه‌ها مشغول کار می‌شوند.

با این حال معاون رییس جمهور اظهار کرد: گردشگری در حوزه زیرساخت عقب است و با وجود ظرفیت‌های گسترده، کسی از روند توسعه آن در کشور راضی نیست که برای رفع این نقیصه، به بهبود زیرساخت نیاز است.

او همچنین با اشاره به ورود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور بیان کرد: ما بر این باوریم این عدد در زمان کوتاهی باید به دو برابر برسد.

وی تدوین شیوه‌نامه اجرایی صدور گواهی‌نامه گردشگری حلال را از اقدامات انجام شده در این مدت نام برد و گفت:‌ با توجه به این عمده ظرفیت کشور دور از گناه است، باید گردشگری حلال ارتقا یابد و به همین منظور، کشورهای مسلمان با جمعیت زیاد و همسایگان با توجه به اشتراکات برای جذب در این حوزه هدف قرار گرفته‌اند و مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

وی اعتراف کرد:‌ ما در زمینه تبلیغات عقب هستیم و نتوانستیم داخل کشور را به خوبی معرفی کنیم، به همین منظور پورتال جامع رویدادهای گردشگری در حال تهیه است و برای حضور استار تاپ‌ها  هماهنگی می‌شود.

مونسان راه‌اندازی نمایندگان اطلاع‌رسانی در ۴۰ کشور و توانمندسازی نیروهای شاغل و طرح تشویق گردشگری با استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم را از این جمله برشمرد و گفت:‌ در طرح تشویق گردشگری از ظرفیت ۵ میلیون ایرانی استفاده می‌شود و بنابراین هر ایرانی مقیم که موفق به جذب ۵ گردشگر شود، می‌تواند یک بلیت رایگان دریافت کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین برگزاری جشنواره رالی خانوادگی و خرید گردشگری برای رونق بخشیدن به بازارهای داخلی را از جمله برنامه‌های این سازمان ذکر کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین