کد خبر: ۴۹۴۷۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد:

افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها/دولت تصمیمی برای افزایش ضرایب مالیاتی ندارد/توضیح درباره حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر درصد تورم را حساب کنیم مالیات هیچ افزایشی برای سال آینده ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: این لایحه در افزایش 10 درصدی حقوق‌ها/دولت تصمیمی برای افزایش ضرایب مالیاتی ندارد۶۰۰۰  صفحه سند از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی ادامه داد: بودجه امسال دارای ویژگی های خاص بوده و نسبت به بودجه‌ سال‌های گذشته متفاوت است.

نوبخت با تاکید بر اینکه در سال آینده بر اساس لایحه بودجه، ده و نیم درصد درآمد مالیات افزایش پیدا می‌کند، افزود: بودجه سال ۹۷ به همین مقدار رشد کرده و هر سال به اندازه نرخ تولد بزرگ می شود لذا دولت هیچ تصمیمی برای افزایش ضرایب مالیاتی ندارد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر درصد تورم را حساب کنیم مالیات هیچ افزایشی برای سال آینده ندارد. 

وی تأکید کرد: برای کارمندان هم بازه دریافتی ۲ میلیون تومان معافیت از مالیات لحاظ شده است همچنین به تولید کنندگان ما نیز فشاری وارد نخواهد شد، ظرفیت های بسیاری برای دریافت مالیات بر اساس مکانیزه شدن وجود دارد و تمرکز ما بر روی افرادی است که مالیات پرداخت نمی‌کنند و هیچ فشاری بر روی تولیدکنندگان ما قرار نمی‌گیرد.

نوبخت همچنین تصریح کرد: ۱۰ درصد به حقوق کارکنان شاغل و بازنشستگان افزوده خواهد شد البته در رابطه با البته دستگاه‌های خودمان از انواع روش‌های ممکن برای صرفه جویی استفاده می‌کنیم اما برای کارکنان دولت ۱۰ درصد افزایش حقوق را اعمال خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بودجه سال ۹۷ برنامه ای برای همسان سازی دریافتی بازنشستگان در نظر گرفته شده است، گفت: خدمت به بازنشستگان وظیفه ماست و با توجه به محدودیت‌ها اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سند برنامه ششم توسعه دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام کرد که این موضوع در شورای نگهبان به هردلیلی تایید نشد اما دولت صد میلیارد تومان علاوه بر ۱۰ درصد افزایش حقوق در سال ۹۶ برای آنها در نظر گرفت.

نوبخت تأکید کرد: اکنون هم هر منبع قابل اتکا و قابل وصول که مجلس بر روی آن دست بگذارد برای افزایش متناسب سازی حقوق بازنشستگان غیر از ۱۰ درصد، دولت به آن عمل خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره‌ی حذف ۳۰ میلیون نفر از یارانه بگیران در سال ۹۷ گفت: دو روش برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد اصلاح قیمت هر منبعی که به دست آمده حداکثر ۵۰ درصد یارانه نقدی، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به خزانه باید واریز شود که هیچگاه این رقم به خزانه واریز نشده و به مردم پرداخت شده است. 

وی ادامه داد: سال گذشته مجلس دولت را موظف کرد که ۳۰ میلیون نفر یارانه بگیر را کم کرده و رقم دریافتی را به تولید اختصاص دهد.

نوبخت تاکید کرد: دولت دو راه برای هدفمند کردن یارانه ها دارد ابتدا باید به سمت حذف افرادی که نیازی به یارانه ندارند پیش برود و دیگر آنکه به افراد نیازمند این یارانه را پرداخت کند. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه چگونه نیازمندان را باید شناسایی کرد گفت: نهادهای مسئول شناسایی این افراد هستند البته امکان دارد افراد دیگری غیر از نیازمندان هم باشند که هنوز توسط این نهادها شناسایی نشده باشند لذا دولت نیازمندان غیرپوششی نهادهای حمایتی را شناسایی و در زمره یارانه بگیران قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در سال ۹۷ برنامه کاهش فقر مطلق را اجرا خواهد کرد، بیان کرد: در سال جدید مستمری افراد تحت پوشش را ۳.۴ برابر کردیم یعنی یک نفر ۱۹۰ تومان دریافت می کند اکنون دولت تصمیم دارد تا به تمام افرادی که درآمدشان پایین‌تر از خط مستمری است یارانه پرداخت کند.

نوبخت افزود: دولت یارانه بزرگی را هم برای سلامت مردم پرداخت خواهد کرد، بنده با اطمینان می‌گویم که دولت یارانه افراد نیازمند واقعی که مورد تایید دستگاه‌ها باشند را قطع نمی‌کند و حتی یک ریال آن را به جامعه برمی‌گرداند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا به افرادی که به این ۴۵ هزار تومان نیاز ندارند هنوز یارانه می‌دهند وارد است.

وی بیان کرد : رقم آزاد شده از حذف یارانه بگیران بسته به توافق با مجلس ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده که البته کل این رقم یارانه نقدی نخواهد بود احتمالاً ۱۵ الی ۱۶ میلیارد تومان از حذف یارانه بگیران آزاد خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منابع طرح ملی سلامت پایدار می‌شود، گفت: طرح تحول سلامت یکی از برنامه‌های دولت بوده و رئیس جمهور بر ادامه آن تاکید دارد اگرچه نیاز به بازنگری هم دارد.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت در سال جاری انجام شد و در سال ۹۷ کامل‌تر می‌شود، افزود : رئیس جمهور دستور داده که تا پایان سال دولت دوازدهم باید میزان تخصیص هر ساله منابع به وزارت بهداشت اعلام شود که اکنون ما با وزیر بهداشت جلساتی را داشته ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد در بودجه سال 97 بودجه بیمه سلامت را ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده ایم یعنی ۱۰ درصد آن را افزایش پیدا کرده است لذا طرح تحول سلامت با منابع پایدار و با اصلاحات به قوت ادامه پیدا می‌کند.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امسال چه میزان از ظرفیت حامل‌های انرژی استفاده شده است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی و تاکید رئیس جمهور که باید بتوانیم با افزایش فرصت‌های شغلی، تعداد بیکاران را  کاهش دهیم، در سال ۹۷ دستور اجرای برنامه گسترده اشتغال داده شده است.

وی ادامه داد: این موضوع یک مکانیزم پیچیده دارد که بخشی از آن به اصلاح قیمت حامل ها و همچنین استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی بستگی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نظام بانکی برای توسعه اشتغال در واحدهای تولیدی کوچک ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است.

نوبخت اظهار کرد: حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای ارزان کردن سرمایه گذاری استفاده می‌کنیم. 

وی بیان کرد: مجلس در تبصره ۱۴ به دولت اجازه داده تا ۴۸ هزار میلیارد تومان حامل‌های انرژی را افزایش دهد که البته هیچ میزانی از این رقم به دولت بازنگشته و به مردم پرداخت می‌شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه برنامه اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع از همه ظرفیت های ممکن استفاده می‌کنیم تا اشتغال گسترده‌ای را در سال ۹۷ داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان شده است، گفت: زمینه بزرگی برای گردشگری در داخل کشور داریم و همه اعتراض می‌کنند که چرا به مراکز گردشگری رسیدگی صورت نمی‌گیرد، همیشه سازمان میراث فرهنگی انتظار دارد برای جذب گردشگر فرصت ایجاد کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های گردشگری را در کشور فراهم کنیم، گفت: در بودجه امسال برای بحث گردشگری منابع ویژه‌ای دیده شده است لذا همه باید مشارکت داشته باشند تا بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری را در کشور فراهم کنیم .

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بیش از ۲۷۶ هزار میلیارد هزینه جاری داریم، ادامه داد: دولت باید تراز منابع مالی خود را داشته باشد تا بتواند به خواسته‌های جامعه پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه مالیات یکی از منابع عمومی است که ظرفیتش 10 درصد است، گفت :کل منابع مالیات حدود193 و نیم هزار میلیارد تومان است، هر دستگاهی که بخواهد از ما بودجه بگیرد باید بودجه‌ریزی سنتی را باید کنار بگذارند و بر اساس عملکرد بودجه داشته باشد و بايد قیمت تمام شده محصول محاسبه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد : رئیس‌جمهور لایحه ۶۰۰۰ صفحه ای را به مجلس ارائه دادند که شامل ۱۴ کتاب است در این کتاب آمده که چگونه دستگاه‌ها می‌توانند قیمت تمام شده خود را محاسبه کنند.

نوبخت با تأکید بر اینکه باید تمرکز زدایی انجام داد تا بتوانیم استان ها را قوی کنیم گفت :ما باید حداقل ۵۷ هزار میلیارد به خاطر اینکه صندوق بازنشستگی نمی‌تواند به مستمری بازنشستگان بدهد، ارائه دهیم.

 وی با اشاره به اینکه بیشترین رقمی که مربوط به هزینه‌های جاری می‌شود اختصاص به کمیته های امداد و بهزیستی مباحث آموزش و پژوهشی دارد، بیان کرد: از یک طرف می‌گویند چرا پول کارکنان و رفاه مردم را کم می‌دهید و از طرف دیگر می‌گویند چرا جاری را زیاد می‌دهیم لذا باید سعی می‌کنیم سهم نفت را کاهش دهیم واز سوی دیگر نیز از یک حدی بیشتر نم‌ توان این کار را هم انجام داد .

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت باید صادر کنیم، عنوان کرد : 10 سازمان اقدام به پیش بینی قیمت نفت در یکسال می کنند درآمد نفت ۳۲ درصد باید به صندوق توسعه ملی ،چهارده و نیم درصد در اختیار شرکت‌های نفت و سه درصد به مناطق نفت خیز باید اختصاص داده شود.

 نوبخت افزود: از صندوق توسعه ملی فقط برای طرح‌های ویژه باید استفاده کرد، لذا باید تلاش کرد تا ثبات قیمت نرخ ارز را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی نباید تضعیف شود اظهار داشت:  ۶۶ هزار طرح ناتمام در استان‌ها و در سطح ملی ۶ هزار طرح وجود دارد، کلاً ۷۲ هزار طرح ناتمام در سطح کشور داریم .

نوبخت تصریح کرد : خصوصی سازی این نیست که فقط شرکتها را بفروشیم باید بخشی از کار را به بخش خصوصی واگذار کرد و همچنین باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۲۴۷ هزار میلیارد تومان باید صرف هزینه‌های ضروری شود اظهار داشت: حدود ۱۲ هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی برای چند طرح اولویت دار عمرانی استفاده خواهد شد لذا، باید به مباحث آب، پسماندها، محیط زیست، گردشگری و شبکه ریلی بیشتر کمک کرد و قانون برنامه ششم به عنوان اولویت به این موارد پرداخته است.

وی با بیان اینکه ۵۳ هزار میلیارد درآمدهای اختصاصی داریم اضافه کرد: در سال آینده ۱۲۷ هزار میلیارد کارهای عمرانی انجام خواهیم داد.

 نوبخت با اشاره به اینکه سال آینده ۱۵ میلیارد دلار وارد صندوق توسعه ملی خواهد شد گفت: ۹۵۵ هزار فرصت شغلی باید در سال ایجاد شود ،برای این کار بر اساس آنچه مجلس پیش بینی کرده، سالیانه باید ۷۷۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری انجام داد، لذا تلاش ما این است که به هدف تعیین شده در برنامه نزدیک شویم.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی بین شش و نیم تا هفت درصد خواهد بود افزود: پیش بینی می شود نرخ تورم تک رقمی باشد، حدود ۹ درصد پیش‌بینی نرخ تورم داریم.

نوبخت ادامه داد: در سایت سازمان برنامه و بودجه ۶ هزار صفحه که شامل ۱۴ کتاب است را قرار دادیم تا مراجعه‌کنندگان بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه ریزی بر اساس عملکرد خواهد بود، گفت : روش بودجه ریزی را برای اولین بار برای ۳۴ دستگاه و ردیف ملی به روش قیمت تمام شده محاسبه کردیم تا بتوانیم اشتغال را به سرانجام برسانیم و ۲۲۴ ردیف متفرقه باید از ساختار بودجه حذف شود تا بتوانیم شفافیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار بخش بزرگی از بودجه را نسبت به گذشته به استانها اختصاص داده ایم تا از این طریق ۵۰ درصد از صرفه جویی را به طرح‌های عمرانی خود اختصاص دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه برای تمام اولویت‌هایی که نمایندگان نگران اجرای برنامه ششم بودند که اجرا می‌شود یا خیر اعتبار تخصیص داده‌ایم، افزود: بازدیدکنندگان از سایت سازمان نامه و بودجه می‌توانند نظرات اصلاحی و ارشادی خود را به ما اعلام کنند تا بتوانیم بهره لازم را ببریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
2
بازنشسته نفت هستم و بیشتر از 2 سال است که یارانه ام قطع شده ولی یارانه اکثر همکاران بازنشسته ام که دریافتی انها بیشتر از من است قطع نگردیده است.
و جالب تر خانواده هایی را هم میشناسم که نان آور آنها چند سال است که فوت کرده و طبعا حقوق بازنشستگی آنها هم کمتر شده است ولی دولت یارانه آنها را قطع کرده است
این مطلب را گفتم که مسئولین بدانند عملکرد آنها درخصوص قطع یارانه بگیر های بسیاری از خانواده ها صحیح نبوده است
درحالیکه اکثر بازاریهای سود جو درحال گرفتن یارانه هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
2
ما که فقط دستانمان را بسوی آسمان گرفته و از خداوند درخواست میکنیم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
یارانه از محل درآمد عمومی پرداخت میشود و حق کل ایرانیان است وبه همه هم باید پرداخت شود مگر اینکه کسی خودش نخواهد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین