کد خبر: ۴۹۴۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
بازتاب تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ در رسانه‌های خارجی

رویترز: اقتصاد ایران تحت تاثیر تنش در روابط تهران - واشنگتن/اولویت‌های اصلی دولت روحانی به روایت بلومبرگ

رویترز اشاره می‌کند که بیکاری هنوز هم اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران و می‌افزاید: «نرخ بیکاری به طور رسمی ۱۲.۵ درصد اعلام شده و یکی از دلایل اصلی نگرانی عمومی است و روحانی در سخنرانی خود اظهار داشت که سال آینده ۸۴۰ هزار نفر به بازار کار وارد خواهند شد. روحانی تحت فشار است تا رشد اقتصادی افزایش یابد و میزان شغل بیشتری ایجاد شود./شبکه خبری «بلومبرگ» نیز نوشته است که ایجاد شغل و اصلاحات در نظام بانکی اهداف اصلی روحانی را در تنظیم بودجه سال جاری تشکیل می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- تقدیم لایحه بودجه ۹۷ از سوی «حسن روحانی» رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب یافته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، خبرگزاری «رویترز» در این‌باره می‌نویسد: «حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران روز یکشنبه، محافظه‌کارانه‌ترین بودجه دولتی را به ارزش ۱۰۴ میلیارد دلار پیشنهاد داد که چشم‌انداز اقتصاد و درآمد دولت را تحت تاثیر فشار ناشی از تنش با ایالات متحده نشان می‌دهد. روحانی اعلام کرده که پیش‌نویس بودجه برای سال مالی ایران که از ۲۱ مارس آینده اغاز می‌شود ۳.۶۸۱ تریلیون ریال (۱۰۳.۹ میلیارد دلار) بدون احتساب هزینه‌های نهادهای دولتی است. این میزان ۶ درصد بالاتر از برنامه بودجه برای سال کنونی است. با این حال، از آن جایی که نرخ تورم نزدیک به ۱۰ درصد شده است به نظر می‌رسد سیاستگذاری بودجه مالی‌ای که اکنون ارائه شده محافظه‌کارانه‌ترین برنامه در نظر گرفته شده روحانی از سال ۲۰۱۳ میلادی به این سو است. روحانی در سخنرانی‌ای که از تلویزیون به صورت زنده پخش شد گفت که این بودجه برای از بین‌بردن کامل فقر، ایجاد اشتغال کامل و ایجاد عدالت اجتماعی کارآمد خواهد بود». 

رویترز: اقتصاد ایران تحت تاثیر تنش تهران - واشنگتن/اولویت‌های روحانی به روایت بلومبرگ

رویترز در ادامه اشاره می‌کند که پس از سال‌ها جنگ و تحریم، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از برداشته‌شدن محدودیت‌ها به دنبال توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی افزایش یافت. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته افزایشی ۱۲.۵ درصدی داشته است. اما این جهش در رشد تقریبا به طور کامل ناشی از رشد در بخش نفت بوده است چرا که ایران توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد اما در سایر حوزه‌های اقتصادی که بیشتر برای رفاه مردم ایران اهمیت دارد بهبود وضعیت بسیار کم‌تر بوده است. صندوق بین‌الملل پول برای سال جاری تنها رشد ۳.۵ درصد را تخمین زده است». 

رویترز در ادامه اشاره می‌کند که بیکاری هنوز هم اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران و می‌افزاید: «نرخ بیکاری به طور رسمی ۱۲.۵ درصد اعلام شده و یکی از دلایل اصلی نگرانی عمومی است و روحانی در سخنرانی خود اظهار داشت که سال آینده ۸۴۰ هزار نفر به بازار کار وارد خواهند شد. روحانی تحت فشار است تا رشد اقتصادی افزایش یابد و میزان شغل بیشتری ایجاد شود. این فشار از سوی مخالفان اوست که مخالف توافق هسته‌ای بوده‌اند. آنان می‌گویند پس از لغو تحریم‌ها استانداردهای زندگی مردم تغییر چشمگیری نکرده است. ترامپ رییس‌جمهوری امریکا نیز که رویکرد خصمانه‌ای نسبت به ایران در پیش گرفته است می‌گوید برنامه موشکی ایران باید محدود شود و قصد دارد ایران را به‌خاطر ایفای نقش در یمن و سوریه مجازات کند. ترامپ همچنین علیه توافق هسته‌ای گام برداشته است آن هم با عدم پذیرش پایبندی ایران به برجام و از کنگره خواسته تا تحریم‌های جدیدی را اعمال کند. این موضوع می‌تواند تهدیدی برای بسیاری از بانک‌های خارجی و شرکت‌ها و مانعی برای جلوگیری از انجام تجارت آنان با ایران باشد. همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز این‌گونه بوده است. بودجه پیشنهادی درباره هزینه‌ها و درآمدها به نوسانات قیمت نفت بستگی دارد. بودجه سال آینده بر پایه فروش نفت بشکه‌ای ۵۵ دلار بسته شده است که بیش از ۵۰ دلار فرض شده برای بودجه سال جاری است. در بودجه در نظر گرفته‌شده تازه به شرکت و نهادهای دولتی ۱۱.۹۴۹ تریلیون دلار می‌رسد. پیش‌نویس بودجه باید به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد». 

شبکه خبری «بلومبرگ» نیز با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که ایجاد شغل و اصلاحات در نظام بانکی اهداف اصلی روحانی را در تنظیم بودجه سال جاری تشکیل می‌دهند. 

این شبکه خبری می‌نویسد: «حسن روحانی پیش‌نویس بودجه‌ای را به مجلس تقدیم کرده است که در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار آن برای برنامه‌های خدمات عمومی در نظر گرفته شده‌اند؛ آن هم با اولویت ایجاد اشتغال، حل بحران بانکی و معرفی یک برنامه امنیت اجتماعی جدید. روحانی به قانونگذاران ایرانی گفت که بودجه براساس پیش‌بینی قیمت نفت بشکه‌ای ۵۵ دلار بسته شده است. او گفت که بانک‌های بایستی از فعالیت‌های تجاری خود خارج شوند و به فعالیت‌های سنتی خود که همانا ارائه وام است بپردازند. او وعده اختصاص بیش از ۳ میلیارد دلار را برای کمک به بانک‌ها داد آن هم به منظور جبران وام‌های نامناسب و جبران اقدامات وام‌دهندگان غیرمجاز». 

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: «پیش‌نویس بایستی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و توسط مجلس تصویب شود. در بودجه جدید افزایش قابل توجهی در هزینه و وظایف مرتبط با ثبت خودروها و مالیات برخروج از کشور در نظر گرفته شده است. روحانی در سخنرانی در جمع نمایندگان گفت که ایران به پایبندی خود به برجام و ادامه مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تداوم خواهد بخشید.»

بلومبرگ در پایان می‌نویسد که روحانی گفته بودجه سال آینده موضوع بیکاری را در بر می‌گیرد و به دنبال آن همه خانواده‌های فقیر با حداقلی از یک زندگی سالم و برنامه امنیت اجتماعی برخوردار خواهند شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین