کد خبر: ۴۹۴۸۶۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
انتقادها از یک پیشنهاد جنجالی دولت در لایحه بودجه سال ۹۷

میزان عوارض خروج از کشور در سایر کشورها چگونه است؟

«در گذشته از عوارض خروج از کشور هر شخص، ۱۰ ‌هزار تومان به سازمان می‌رسید که بر اساس نرخ جدید در قانون بودجه سال ٩٧، این مبلغ به ۴۰ ‌هزار تومان افزایش خواهد یافت که در صورت تحقق آن، در کل ۱۶۰‌ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت».
آفتاب‌‌نیوز :
 در سال ٦٤ و در جریان جنگ ایران و عراق، دولت وقت لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه دریافت عوارض هنگام خروج از کشور به مجلس ارایه کرد، میزان عوارض خروج از کشور در سایر کشورها چگونه است؟این لایحه که شامل ماده واحده و شش تبصره بود در تاریخ ٣٠ تیرماه ١٣٦٤ به تصویب مجلس رسید و مرداد ماه همان سال شورای نگهبان هم آن را تایید کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، البته شورای نگهبان در نظر تاییدی خود به این نکته هم اشاره کرده بود که: «حق مسافرت و آزادی سفر از اعمال عادی و حقوق مسلم فردی و اجتماعی هر شخص است که طبق اصل ٢٠ قانون اساسی همگان از آن برخوردارند و برحسب بند ٧ اصل سوم قانون اساسی بر حسب قانون باید تامین شود. سلب این حق در شرایط عادی با موازین شرعی و قانون اساسی مغایرت دارد، ولی نظر به وضع فوق‌العاده فعلی و جنگ تحمیلی با اکثریت آرا تایید شد.» 

حالا که بیش از ٣٠ سال از روزهای سخت جنگ گذشته دولت هنوز روی این بخش به عنوان بخشی از درآمد خود حساب می‌کند. این در حالی است که بسیاری از کشورها چنین منبع درآمدی از شهروندان‌شان ندارند و مبلغی به عنوان عوارض خروج از کشور از شهروندان‌شان دریافت نمی‌کنند یا این مبلغ را تنها برای مسافرانی که سفر هوایی دارند در نظر می‌گیرند و سفرهای دریایی و زمینی شامل این مبلغ نمی‌شوند. 

به طور مثال رقم عوارض خروج از کشور در ‌استرالیا ٣٥ دلار، اتریش ٨ تا ٣٩ (بسته به کشور مقصد)، آلمان ٥ تا ٦٣ (بسته به کشور مقصد و نوع پرواز)، مکزیک ٢٥، تایلند ٢٢، ترکیه ٨ و بریتانیا بین ١٦ تا ٢٤٠ دلار (بسته به نوع پرواز، نوع سفر و کشور مقصد) ‌است. 

کرمانی در مورد اینکه چه کشورهایی از شهروندان‌شان عوارض خروج از کشور دریافت می‌کنند، می‌گوید: «از اسامی این کشورها آمار و اطلاعات دقیق ندارم، اما این موضوعی است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. شاید بد نباشد وزارت امور خارجه در این رابطه تحقیقی انجام دهد. اما فکر نمی‌کنم کشوری در دنیا نباشد که با این سرانه سفر در میان مردم به‌ازای هر خروج از مسافران ١٠٠ دلار عوارض دریافت کند.» 

بابک تهرانی، کارشناس فروش یکی از آژانس‌های مسافرتی هم در خصوص اینکه هزینه عوارض خروج از کشور در کشورهای دیگر به چه میزان است، می‌گوید: «بسیاری از کشورها به طور کلی مبلغ جداگانه‌ای تحت عنوان عوارض خروج از کشور ندارند. شاید بخشی از مالیات‌هایی که در هزینه خدمات سفر دریافت می‌شود، به دولت پرداخت می‌شود، اما مبلغ جداگانه‌ای با این عنوان در بسیاری از کشورها تعریف نشده است یا در سفرهای هوایی و پروازهای خاص این هزینه در نظر گرفته می‌شود.» 

تهرانی در خصوص تاثیر این تصمیم در قیمت تورهای خروجی هم می‌گوید: «تصویب این لایحه تاثیر بسیار منفی خواهد داشت؛ رییس سازمان میراث فرهنگی هم به این نکته اشاره داشتند که هدف این است که میزان گردشگران ورودی را افزایش دهند. رقمی که تعیین شده قطعا تاثیر منفی خواهد داشت. ضمن اینکه با این افزایش قیمت هیچ خدماتی نسبت به قبل به مسافران داده نمی‌شود. به طور مثال اگر با روش‌هایی روند پرداخت آن تسریع می‌شد یا خدمات به صورت آنلاین ارایه می‌شد، شاید این افزایش منطقی‌تر به نظر می‌رسید.» دولت یازدهم لایحه بودجه را به مجلس ارایه کرد؛ لایحه‌ای که با مسافران ایرانی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند چندان مهربان نبود. حال باید دید تصمیم بهارستانی‌ها در مورد این لایحه چه خواهد‌بود.

منبع: اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
8
75000 تومان عوارض را امسال باید 50000 تومان میکردن برای تشویق بیشتر گردشگری نه اینکه تازه از چند درصد افزایش که هیچ بلکه چند برابر ات را کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
کلاً در جهان دو کشور ترکیه ( 4دلار ) و فلیپین (32 دلار ) خروجی میگیرن ولا غیر بقیه عوارضی که روی بلیط هواپیما اخذ میشه .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
5
1
برای چی دولت باید عوارض خروج را کم کنه که مردم به جای اینکه پولشان را در کشور خودشان خرج کنند برن و در کشور های دیگه خرج کنند و به بخاطر کم بودن دلار قیمت دلار روز بروز بالا بره و خرج عادی زندگی مردم بره بالا
انسان ایرانی
|
Germany
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
4
2
عوارض خروج از کشور مفهومی به مانند دزدی سرگردنه است. مفهومی که از منطق راهزنی برمیاید. در اکثر نقاط جهان یک چنین مفهوم توهین امیزی به نام باج گیری سرگردنه وجود ندارد. اگر مالیاتی بر پرواز اخذ میشود، به شهروندان یک کشور معین تحمیل نمیشود بلکه به تمامی استفاده کننده گان از خدمات پروازی است. مفهوم عوارض خروج یک مفهوم زشت غیر اخلاقی است که نقش دولت را در حد یک دزد سرگردنه پایین میاورد و در اکثر مطلق کشورهای توسعه یافته و نیافته وجود ندارد. مطلبی هم که در بالا در باره گفته شده:
"استرالیا ٣٥ دلار، اتریش ٨ تا ٣٩ (بسته به کشور مقصد)، آلمان ٥ تا ٦٣ (بسته به کشور مقصد و نوع پرواز)، مکزیک ٢٥، تایلند ٢٢، ترکیه ٨ و بریتانیا بین ١٦ تا ٢٤٠ دلار"
شامل سفر هوایی به عنوان مالیات پرواز است. ربطی به ملیت افراد ندارد. از اطریش میتوان با دوچرخه، قطار یا ماشین به آلمان رفت و کسی خروجی پرداخت نمیکند.
مفهوم عوارض خروجی مفهوم دزدی سرگردنه است و ارزش دولت اسلامی را در حد راهزن از نظر اخلاقی پایین می آورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
به طور مثال رقم عوارض خروج از کشور در ‌استرالیا ٣٥ دلار، اتریش ٨ تا ٣٩ (بسته به کشور مقصد)، آلمان ٥ تا ٦٣ (بسته به کشور مقصد و نوع پرواز)، مکزیک ٢٥، تایلند ٢٢، ترکیه ٨ و بریتانیا بین ١٦ تا ٢٤٠ دلار (بسته به نوع پرواز، نوع سفر و کشور مقصد) ‌است.
این چیزی که نوشتید عوارض خروج نیست مبلغی است که به عنوان خدمات فرودگاهی اخذ می شود و متعلق به فرودگاه است نه دولت
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
تمام کشورهای درست و حسابی دنیا هزینه مالیات و عوارض فرودگاه و خدمات فرودگاهی و...در نرخ بلیط درج شده است و دیگر شما عوارض اضافی پرداخت نمی کنید این امار و ارقام شما هم در مورد المان و انگلیس و اتریش درست نیست تا زمانی که مدرک معتبری نشان دهید...خیلی ساده است ...شما الان از وب سایت هر ایرلاین هوایی بلیط انلاین تهیه کنید قیمت بلیط و عوارض و مالیات جداگانه به شما نمایش داده میشود..نمونه آن ایرعربیا شارجه است که تازه ایرلاین درجه سوم است....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
2
یکماه مردم سفر های خروجی رو کنسل کنن آژانسهای هوایی ورشکسته میشن اون موقع میان هدیه خروج از کشور میدن نه عوارض از خروج کشور بگیرن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
3
0
یکی از تصمیمات بسیار خوب دولت است. کسانی که با هزینه های سرسام آور به خارج از کشور می روند و بعضا چندین مرتبه در سال، منطقی است که عوارض پرداخت کنند. بعلاوه تا کی مملکت ما باید متکی به بودجه نفت باشد. دولت باید را های جدید کسب در امد کسب کند
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
پولهایی که تومملکت با بی تدبیری گم میشه وبر میدارن میبرن هرطور که میتونن از جیب مردم جبران میکنن.
آرامش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
با افزایش عوارض خروج از کشور تنها قشر متوسط و دانشجویان صدمه می بینن. وگرنه اگه اینطور تصور می شه که جلوی فرار مغزها گرفته می شه یا از بودجه ی اون گردشگری تو ایران رونق پیدا می کنه که مردم بجای سفر داخلی و خرج کردن پولهاشون تو مملکت اون رو جای دیگه ای خرج نکنن، خیالی بیشتر نیست. هدف. تنها تلکه کردن مردمه به بهترین شکل ممکن.
رضا
|
Germany
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
اعداد رو کاملا از ویکی پیدیا کپی کردین ولی واقعیت اینه که من با پرواز ایزی جت دایما با فقط ۱۶ یورو پول بلیط از آلمان به انگلستان میرم
هیچ عوارض دیگه ای هم نمیدن پس حتی تو بلیط هم همچین عوارضی ازم گرفته نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
1
باید از ما پول زور بگیرن تا بتونن به .. کمک کنن!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین