کد خبر: ۴۹۴۸۸۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
رئیس‌جمهور قول داده‌اند تا سال 1400 فقر را از بین ببرند

واکنش واعظی به انتقادها نسبت به افزایش عوارض خروج از کشور/برای مقابله با فقر، باید منابع جدید پیدا کنیم/دولت به نظر مردم توجه می‌کند/شاید آن را بازنگری کنیم/توضیح درباره پرونده نازنین زاغری

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود گفت: با این وجود قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصمیم گرفته شده دولت، با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود واعظی در پاسخ به انتقادی درباره‌ افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 اظهار کرد: ‌من هم در فضای مجازی با این انتقادات مواجه شده‌ام. به هر حال کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال 1400 فقر مطلق را از بین ببرند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی در ادامه افزود: ما امروز یک دولت بزرگ داریم و باید هر ماه یک عدد قابل توجه به کارمندان دولت حقوق بدهیم. از سویی تعداد بازنشستگان در 7-8 سال گذشته بیشتر شده و صندوق‌های بازنشستگی نمی‌تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و دولت این حقوق را می‌دهد. بنابراین عملا اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم نیازمند این هستیم که منابع جدید پیدا کنیم یا منابع موجود را افزایش دهیم و از این منابع به مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی بیشتر کمک کنیم و با این کار فقر مطلق را از بین ببریم.

رییس‌ دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی ازمنابعی که برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده همین عوارض خروج از کشور است تاکید کرد: اما قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا دیده تصمیم گرفته شده دولت با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است. ما این انعطاف را خواهیم داشت که اگر در تصمیمات دولت، فشاری به قشری از مردم بیاید آن را بازنگری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش بودجه‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 ، دولت با چه سیاستی به دنبال حذف یارانه بگیران است؟ گفت: مجلس سال گذشته هم در بودجه، دولت را مکلف کرده است که یارانه را فقط به نیازمندان بدهد بنابراین این اقدام را مجلس از ما می‌خواهد، دیگران هم این انتظار را از ما دارند.

واعظی با بیان اینکه وقتی یارانه را به افرادی که نیاز ندارند می‌پردازید به معنای آن است که باید از سهم کسانی که نیازمندند کم کنید تصریح کرد: ما می‌خواهیم نیازمندان واقعی را شناسایی کنیم و به آنها بیشتر بپردازیم. در سال گذشته به دریافتی برخی از مستمری بگیران را سه برابر افزایش دادیم. در حال حاضر کسانی هستند که یارانه می‌گیرند، ولی یارانه در زندگی آنها تاثیری ندارد در صورتی که اگر همین یارانه را در طرح تحول سلامت کمک کنیم بخشی از نیازهای مردم را تامین می‌کنیم. طرح تحول سلامت به این دلیل اجرا شد که فکر می‌کردیم بسیاری از مردم داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف می‌دهند و طرح سلامت راه اندازی می‌شود تا اگر کسی نیازمند به عمل جراحی باشد دیگر دغدغه‌ تامین هزینه‌های آن را نداشته باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: بر این اساس الان به دنبال این هستیم که بودجه را ساماندهی کنیم تا به نیازمندان بیشتر بپردازیم و توجه بیشتری به طرح تحول سلامت کنیم. اشتغال ایجاد کرده و فقر مطلق را از بین ببریم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و دیدار وی با رییس جمهور موضوع نازنین زاغری بررسی شد اظهار کرد:‌ به هر حال طبیعی است وقتی سفری دراین رده چه از طرف ایران به کشور مقابل چه از کشورهای مقابل به ایران انجام شود، مسایل متنوعی از سوی میهمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه ای هم از بررسی این موضوع بدست آمد گفت: رسیدگی نهایی به این موضوع از اختیارات دستگاه قضایی است.

رییس دفتر رییس‌جمهور درباره تکمیل طرح‌های نیمه تمام در کشور از جمله طرح‌های نیمه تمام مجموعه ورزشی آزادی در تهران خاطرنشان کرد: ما سیاستی را در پیش گرفته‌ایم که دولت اگر بودجه تملک دارایی دارد ، در بخش‌هایی که برای مردم سود آور نیست سرمایه گذاری کند و سایر پروژه ها را به مردم واگذار کند. ممکن است نظر برنامه ریزان در سازمان برنامه و بودجه بر این بوده است که مشوق‌هایی را ایجاد کنیم تا سالن‌های ورزشی را مردم تکمیل کنند. مساله ورزش دراین دولت همواره مورد توجه بوده است و کم و کسری‌ها را می‌توان جبران کرد.

وی ادامه داد: در سراسر کشور بررسی کردیم که اگر دولت همه سرمایه گذاری خود را در بخش

عمرانی انجام دهد، 20 سال طول می‌کشد که طرح‌های کلنگ خورده تکمیل شود. در تلاشیم که تمام پروژه‌های نیمه تمام را با یک مکانیزمی به مردم واگذار می‌کنیم و حتی سرمایه گذاری خود را رقم خیلی پایینی می‌گذاریم تا مشوقی برای مردم باشد تا این طرح‌ها تکمییل شود.

واعظی افزود: مسلما بودجه کافی برای تکمیل همه آن طرح‌هایی که بعضا مطالعه شده هم نبوده و در یک سفر استانی به جای آنکه ده یا 15 پروژه تصویب شود 100 پروچه تصویب شده است را نداریم . در مورد پروژه‌های نیمه تمام استادیوم آزادی هم باید وزارت ورزش مکانیزمی داشته باشد تا آن‌ها را تکمیل شود.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره عدم توجه دولت به همه مسایل زیست محیطی گفت: این گونه نیست که دولت به تمام مسایل زیست‌محیطی توجه‌ای ندارد. شاید در گذشته در مورد محیط زیست مثلا بیشتر به مساله حفظ گونه های حیوانی نادر توجه می‌شد اکنون ضمن توجه به این حوزه تاکید بیشتری می‌شود بر بخش‌هایی از مسایل زیست‌محیطی که مغفول مانده است. الان به مساله آب توجه بیشتری می‌شود زیرا آب با موضوع محیط زیست ارتباط تنگاتنگ دارد. اگر مشکل آب را در استان‌ها حل شود، بسیاری از مسائل دیگر هم حل می‌شود. الان توجه بیشتری می‌شود به بخش‌هایی از محیط زیست که انسان‌ها مخاطب آن هستند. ما اگر انسانها را حفظ کنیم ، انسانها هم حیوانات را حفظ می‌کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
5
شما برای کمک به اقشار ضعیف بهتر است جدول 17 بودجه سال را حذف کنید.
سید واقعی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
3
چراپولهایی که مردم فقیر در امام زاده ها میریزنند خرج خودشون نمکنید.
لطفا دیگه تابلوها و پارچه هایی ۱۰۰متری که خرج تبلیقآت و عکسهای تکراری میشه جلوش بگیرید و برای فقرا لحاف و تشک درست کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
3
دولت باید فضای کسب و کار را درست کند نه اینکه دست کند در جیب ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
3
برای مبارزه با فقر نباید به فقرا بیشتر پول بدهید باید شغل تولید کنید الان هر سال عده ی بیشتری زیر خط فقر قرار می گیرند و اطلاعات شما در مورد آمار فقرا باید ماهانه به روز بشود نه هر چهار سال یا حتی هر سال
وقتی به آن ها مبالغ نقدی پرداخت می کنید کمکی به آن ها نمی کنید فقط باعث می شوید به کسانی که در دسته بندی شما فقیر ارزیابی نمی شوند ولی درآمدهایشان کمی بیشتر از خط فقر تعریف شده شماست اجحاف شود چون آن ها کار می کنند و آن چندغاز را درمی آورند و آن بقیه کار نمی کنند خیلیهایشان زندگیشان با همان ارقام پرداختی می گذرد
در واقع هر کسی که توانایی کار کردن دارد و چارستون بدنش سالم است نباید تحت پوشش کمیته ی امداد یا بهزیستی قرار بگیرد
نهادهای مشابه این ها در همه جای دنیا هست و کسانی که از نظر جسمی سالم هستند یا سنشان هنوز در حدی است که قادر به کار کردن هستند کمکی از این سازمان ها نمی گیرند
شماره اداره کار را تقویت کنید بنگاه های کاریابی را تقویت کنید کار درست کنید
این که از جیب بقیه ملت بردارید و به جیب یک عده بریزید که هنر نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
2
یه طوری میگه هر ماه باید حقوق بدیم که انگار خودش از دولت حقوق نمیگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
شکاف طبقاتی با حذف یارانه بگیران فعلی بدتر خواهد شد و کسی دیگر کمک به نیازمندان نخواهد کرد.
قیمت گاز برق و اب که ده برابر شد ان وقت ار کجا مردم ان را بپردازند؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
3
شما مسئولین نمیخواد دنبال منابع جدید برای برطرف کردن فقر باشید همین که افراد دزد و فاسد و بی وجدان و غیر ایرانی رو از راس امور بردارید و سرمایه ایران فقط برای مردم ایران مصرف بشه ؛ فقر هم ریشه کن خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
1
از بین بردن فقر؟چه جوری توانمندمون میکنید؟
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
اختلاسها رو به نصف کاهش بدید فقر ریشه کن میشه
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
چه تضمینی وجود داره این پول خرج ........نشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
جناب واعظی دولت وظیفه ندارد با پرداخت پول از بیت المال سعی کند فقر را از بین ببرد یا شکاف طبقاتی را پر کند اگر در کشوری قوانین مالیاتی درست اجرا شود اصناف و بازاریان که هیچ ساز و کار درستی برای اخذ مالیات از آن ها ندارید مالیات درست بدهند آن آقایانی که در آستان قدس نشسته اند و نهادهای دیگری که فعالیت اقتصادی دارند مالیات بدهند خود به خود شکاف طبقاتی پر می شود
شما وظیفه دارید نهادهای حمایتی را تقویت کنید مثل بهزیستی و کمیته ی امداد را و البته آن ها هم باید به جز از کارافتادگان و بیماران و سالمندان و معلولین کس دیگری را تحت پوشش نگیرند هر کسی که جسما سالم است و می تواند کار کند باید تحت پوشش اداره ی کاریابی باشد و در صورت لزوم دوره های افزایش مهارت را به طور رایگان بگذراند و بعد هم برای کار به محل مناسب معرفی شود این همه که همه میخواهند در یک شهر و در یک منطقه کار کنند نداریم لازم باشد باید به جای دور هم برای کار بروند
و می بینید؟ تنها مشکل شما اینجا ایجاد کار است مهم نیست کجا باشد
همین که افراد زیادی از کشورهای دیگر در ایران کار می کنند نشان می دهد که کار در ایران کم نیست مشاغل تخصصی کم است که آن هم باید با توجه به نیاز کشور ایجاد شود پس یک اشکال کارتان هم این است که برای پوشاندن آمار بیکاری عین قارچ دانشگاه سبز کرده اید و ظرفیت دانشگاه ها را بالا برده اید در حالی که به جای آن و با توجه به این که دانشگاه ها از بودجه کشور تغذیه می کنند باید این مبالغ هنگفت را که صرف تربیت افرادی می شود که صرفا برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه می شوند و حاضر به انجام مشاغل موجود در بازار نیستند، برای ایجاد شغل هزینه کنید
باز هم مشکلتان کار است
این که به افراد بیکار پول ماهانه بدهید دردی از کسی دوا نمی کند
قبول است پوشش بیمه درمانی برایشان بگذارید این قطعا وظیفه دولت است
اما همانطور که افرادی از کشورهای همسایه به ایران می آیند افرادی از ایران هم برای کار به کشورهای دیگر می روند و این را نباید اسمش را فرار مغزها بگذارید، این اسمش سرریز نیروی کار مازاد است یعنی در مشاغلی که زیادی نیروی کار تولید کرده اید کار نیست و آن ها مهاجرت می کنند برای این که نروند هم لازم نیست عوارض خروج از کشور را بیشتر کنید!
برایشان کار ایجاد کنید
مشکلتان باز هم نبود کار است!
می بینید؟ و تا زمانی که ظرفیت دانشگاه ها را افزایش دهید
تا زمانی که به افراد بیکار بخواهید پول بپردازید
تا زمانی که هدفتان این باشد که با استفاده از بودجه کشور و بیت المال شکاف درآمدی را پر کنید
تا زمانی که زورتان نرسد از بازار مالیات بگیرید
تا زمانی که زورتان به نهادهای خاص برای دریافت مالیات نرسد و
تا زمانی که هر کسی که درآمد دارد هر درآمدی موظف به پرداخت مالیات نباشد
همین است و بدتر هم می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
نظر مردم این است که دولت برای مردم کار ایجاد کند فقط یارانه دولتمردان و پولدارها را قطع کند و از افزایش بی رویه انرژی خودداری کند اما دولت همه را بر عکس نظر مردم انجام می دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
کلا یارانه ها باید یا به همه پرداخت شود و یا برای همه به جز افراد سالمند، بیماران، معلولین قطع شود در غیر این صورت در حق دهک های میانی ظلم خواهد شد و هیچ سازوکار درستی هم برای شناخت نیازی های آن ها وجود ندارد به عنوان مثال اگر شما ملاک را داشتن درآمد ماهانه سه مسیلیون تومان بگذارید از کجا می خواهید متوجه شوید که کسی که این میزان درامد را دارد در خانه بیمار ندارد شهریه دانشگاه نمی دهد و غیره ...
اگر ملاک را سفر خاجر بگذارید از کجا می دانید که کسی که سفر خارج رفته شاید دختر یا پسرش او را مهمان کرده است
اگر بخواهید ملاک را داشتن خانه یا ماشین بگذارید از کجا می دانید که آن کسی که خانه دارد خانه اش را با وراث دیگر شریک نیست یا فاصله محل کار و خانه اش چقدر است؟ خیلی موارد ریز و درشت در زندگی مردم هست کسی که در حساب بانکی اش پول دارد دلیل ندارد ثروتمند باشد صرفا می تواند آینده نگر باشد و از مخارج دیگری زده باشد
این روش خیلی اشتباه است اگر قرار است یارانه بیت المال باشد متعلق به همه است اما اگر نه باید تنها به نیازمندان داده شود نیازمند هم هر آدم بیکاری نیست
سالمندان، افراد تحت پوشش بهزیستی، بیماران
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین