تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷

ناسا پنجشنبه یک خبر بسیار مهم را اعلام می‌کند/ آیا بیگانه‌ها کشف شده‌اند!؟

ناسا اعلام کرد کشف جدیدی را که توسط تلسکوپ فضایی "کپلر"، پیشرفته‌ترین شکارچی سیاره‌ای تاریخ انجام شده، روز پنج‌شنبه اعلام خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز : ناسا اعلام کرده که روز پنجشنبه پرده از رازی که تلسکوپ فضایی "کپلر" کشف کرده برخواهد داشت. آیا این خبر، کشف زندگی فرازمینی یا سیاره‌ای با قابلیت حیات است؟

ناسا در حال آماده شدن برای انتشار یک خبر مهم درباره کشفی جدید است که توسط تلسکوپ فضایی کپلر صورت گرفته است. تلسکوپی که از سال 2009 در حال جستجو برای یافتن جهان‌های بیگانه است.

آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه 14 دسامبر یک کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد و دانشمندانی که درباره سیاره‌های کشف شده توسط کپلر مطالعه می‌کنند، بیانیه‌ای خواهند خواند که احتمالا در مورد وجود زندگی فرازمینی است.

ناسا اعلام کرده یک تله‌کنفرانس رسانه‌ای در ساعت یک بعدازظهر پنجشنبه ترتیب می‌دهد تا آخرین کشف تلسکوپ فضایی کپلر را اعلام کند.

ناسا می‌گوید این کشف توسط محققان با استفاده از یادگیری ماشین گوگل انجام شده است.

یادگیری ماشین یک رویکرد هوش مصنوعی است و روش‌های جدیدی برای تجزیه و تحلیل داده‌های کپلر فراهم کرده است.

کپلر در مارس 2009 به فضا پرتاب شد تا سیارات مشابه زمین را که دور دیگر ستارگان می‌چرخند، کشف کند. این تلسکوپ فضایی به افتخار "یوهانس کپلر"، ستاره‌شناس آلمانی نامگذاری شد.

پیش از پرتاب، ستاره‌شناسان نمی‌دانستند که سیارات مشابه زمین خارج از منظومه شمسی در کجا واقع هستند، اما این رصدخانه به دانشمندان کمک کرده است تا بیش از 2500 سیاره و 2000 نامزد سیاره‌ای که هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارند را شناسایی کنند.

اخترشناسان اعتقاد دارند با توج به داده‌هایی که توسط کپلر جمع آوری شده است، احتمالا حداقل یک سیاره با شرایط حیات مانند زمین وجود دارد.

تلسکوپ فضایی کپلر، پیشرفته‌ترین شکارچی سیاره‌ای تاریخ است که سیارات متعددی را که دور ستاره‌هایشان در منطقه‌ای موسوم به "کمربند حیات"(Zone Goldilocks) در حال چرخش هستند، شناسایی کرده است.

کمربند حیات منطقه‌ای است که نه آن‌چنان داغ است و نه خیلی سرد که آب نتواند در آن به صورت مایع جریان داشته باشد.

به گزارش اسپیس، کمربند حیات یا منطقه گلدی‌لاکس در اخترشناسی بازه‌ای از فاصله در سامانه یک ستاره است که بتوان در آن سیاره‌ای با فشار اتمسفر کافی یافت که شرایط وجود آب مایع در سطح خود را دارا باشد. این فاصله بر مبنای نیازهای شناخته شده بیوسفر زمین، موقعیتش در منظومه شمسی و مقدار انرژی حرارتی که از خورشید دریافت می‌کند، محاسبه می‌شود.

به دلیل اهمیت وجود آب مایع به عنوان لازمه زندگی تصور می‌شد می‌توان با استفاده از کمربند حیات وسعتی از جهان که امکان زندگی فرازمینی در آن وجود دارد را تخمین زد. هرچند بعدها مشخص شد که امکان وجود آب مایع به علت وجود منابع حرارتی دیگر در اجرام آسمانی که خارج از این محدوده قرار دارند نیز وجود دارد و در واقع امکان زیست فرازمینی به این نواحی محدود نمی‌شود.

از سال 1953 میلادی که مفهوم کمربند حیات برای اولین بار مطرح شد تاکنون سیاره‌های زیادی در این نواحی یافت شده‌اند که بیشتر آنها ابرزمین یا غول گازی با ابعادی بسیار بزرگتر از زمین هستند، چرا که شناسایی این گونه سیارات آسان‌تر است.

در چهار نوامبر 2013 میلادی ستاره شناسان اعلام کردند که بر اساس اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر امکان وجود نزدیک 40 میلیارد سیاره زمین‌سان درکهکشان راه شیری وجود دارد که در کمربند حیات در حال گردش حول ستاره خود باشند. نزدیک‌ترین آنها در حدود 12 سال نوری از زمین فاصله دارد.

اعتقاد بر این است که نزدیکی سیاره زمین به خورشید یکی از دلایل وجود زندگی است.

زمین در منطقه کمربند حیات واقع است که همین مسئله به آن اجازه می‌دهد تا از آب مایع که یک عنصر کلیدی برای زندگی است، برخوردار باشد.

ستاره‌شناسان به دنبال سیارات سنگی مانند زمین در منطقه کمربند حیات هستند تا جهان‌هایی را پیدا کنند که بتوانند زندگی فرازمینی را پشتیبانی کنند.

اعلامیه مذکور در 14 دسامبر ممکن است مربوط به یکی از این سیارات باشد.

ناسا در مورد ماموریت کپلر گفت: اکنون شواهدی روشن برای تعداد قابل توجهی از سه نوع سیارات خارج از منظومه شمسی موسوم به غول‌های گازی، زمین‌های بسیار داغ در مدارهای کوتاه مدت و غول‌های یخی وجود دارد.

چالش اصلی اکنون کشف سیارات زمین‌سان است؛ یعنی آنهایی که نیم تا دو برابر زمین هستند، به خصوص در مناطق قابل سکونت ستارگانشان که وجود آب مایع روی سطح سیاره وجود داشته باشد.

در ماه گذشته، دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های کپلر، 20 سیاره را کشف کردند که به طور بالقوه می‌توانند میزبان حیات باشند.

رصدخانه فضایی همچنین دوقلوی بالقوه زمین موسوم به "KOI 7711.01" که تنها کمی بزرگتر از سیاره ما است و همان مقدار نور دریافتی زمین از خورشید را دریافت می‌کند، کشف کرده است.

منبع: ایسنا