کد خبر: ۴۹۵۰۳۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
محل هزینه‌کرد دریافت عوارض خروج از کشور در ابهام است

داستان جنجالی «عوارض خروج از کشور»؛ مگر هنوز «جنگ» است؟

دریافت عوارض خروج از ایرانی‌ها پس از شروع جنگ ایران و عراق برای جبران برخی هزینه‌ها به قوانین کشور اضافه شد. توجیهِ آن، کمک به حل بحران اقتصادیِ ناشی از جنگ بود.
آفتاب‌‌نیوز :
۳۲ سال پیش، دولتِ وقت با توجه به شرایط اقتصادی کشور در زمان جنگ تحمیلی، قانون عوارض خروج از کشور را تصویب کرد، قانونی که قرار داستان جنجالی «عوارض خروج از کشور»؛ مگر هنوز «جنگ» است؟بود عصای دست روزهای سخت دولت باشد و ظاهرا پس از گذشته سه دهه، هنوز اراده‌ای برای زمین گذاشتن آن وجود ندارد و انگار کشور در همان شرایط بحرانی به سر می‌برد که نمی‌تواند از این دلبستگی دور شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، دریافت عوارض خروج از ایرانی‌ها پس از شروع جنگ ایران و عراق برای جبران برخی هزینه‌ها به قوانین کشور اضافه شد. توجیهِ آن، کمک به حل بحران اقتصادیِ ناشی از جنگ بود. دولت به موجب قانون مصوب سال ۱۳۶۴ مکلف شد، از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور مسافرت می‌کند، برای بار نخست در هر سال مبلغ پنجاه هزار ریال و برای بار دوم و بیشتر در همان سال برای هر نوبت، مبلغ یکصد هزار ریال به عنوان عوارض خروج‌ از کشور دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور منظور کند.

یک جستجوی ساده نشان می‌دهد، ایران تنها کشوری نیست که عوارض خروج (Departure tax) از اتباع‌اش دریافت می‌کند؛ قوانین مختلف در برخی کشورها اجرا می‌شود، گروهی آن را فقط روی بلیت مسیرهای هوایی لحاظ کرده‌اند که محل هزینه‌کردِ آن نیز مشخص است و برخی آن را محدود به مقاصد خاصی دانسته‌اند که یا با آنها زاویه‌ سیاسی دارند و یا تعمدی می‌خواهند حجم سفر به آن منطقه یا کشور را کنترل کنند.

از جمله کشورهایی که قانون عوارض خروج را به شکلی متنوع اجرا می‌کنند، می‌توان به استرالیا، انگلیس، اتریش، کامبوج، برونئی، چین، کاستاریکا، بنگلادش، فیجی، مصر، اکوادور، دومینیکن، آلمان، کوبا، هندوراس، هنگ‌کنگ، ایرلند، لبنان، مالزی، مکزیک، جامائیکا، پاناما، فیلیپین، ترکیه و تونس، سریلانکا و تایلند اشاره کرد که عوارض خروج در بیشتر آنها همان مالیاتی است که روی بلیت هواپیما لحاظ می‌شود یا مستقیم به فرودگاه داده می‌شود.  

پس از گذشت سه دهه، مردم هنوز نمی‌دانند چرا باید عوارض خروج پرداخت کنند، آن‌هم در شرایطی که هنگام سفر هوایی، عوارض دیگری را روی بلیت هواپیما پرداخت می‌کنند.

با وجود چنین مداومت و سخت‌گیری در اجرای این قانون، اما همچنان محل هزینه‌کردِ آن در ابهام است. در قانون مصوب سال ۶۴ و یا حتی سال‌های پس از آن - که با اصلاحاتی در معافیت‌ها و تخفیف‌ها همراه شد - نیز هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. یعنی مردم پس از گذشت سه دهه، هنوز نمی‌دانند برای چه باید این عوارض را پرداخت کنند، آن هم در شرایطی که هنگام سفر هوایی، عوارض دیگری را روی بلیت هواپیما به فرودگاه پرداخت می‌کنند.

مهمتر آنکه، همزمان با پیشنهاد افزایش ۳ برابری عوارض خروج، برای نخستین‌بار اعلام و مشخص شد ۴۰ هزار تومان از این عوارض قرار است به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد که طبق اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، این سهم در گذشته ۱۰ هزار تومان بود. اما اینک پرسشی مطرح است، آیا تاکنون این درآمد به دست سازمان رسیده؟ اگر چنین بوده، محل هزینه‌کردِ آن کجا بوده و چرا بخش های خصوصی و اتاق بازرگانی بارها از دولت درخواست کرده‌اند بخشی از عوارض حاصل از خروج را به گردشگری اختصاص دهد؟

علاوه‌بر این، رقمی که «علی‌اصغر مونسان» به عنوان سهم سازمان از این عوارض اعلام کرده، یعنی ۱۶۰ میلیارد تومان حتی به اندازه پول یکی از هتل‌های ۵ ستاره دولتی که چند سالی است برای فروش به مزایده گذاشته شده هم نیست، با چه منطقی قرار است این درآمد که حدود ۱۸ درصد از کل هزینه عوارض می‌شود، کمک‌حال توسعه گردشگری و صنایع دستی و حفظ میراث فرهنگی شود که به سرمایه گذاری های کلان تری برای تحول نیاز دارد؟

پرسش دیگر آنکه کارشناسان گردشگری و حتی ذی‌نفعان این تصمیمِ دولت آن را مطرح کرده‌اند، آن است که آیا در زمان طرح این پیشنهاد، جامعه هدف مورد بررسی قرار گرفته‌اند؟

صرف نظر از آمار دانشجویان، کارگران و تاجران، طبق آخرین اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشترین سفر ایرانی‌ها در یک سال گذشته به کشورهای ترکیه، عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان بوده است که میانگین هزینه‌ی سفر آنها حدود ۲ میلیون تومان برای هر نفر است که این خود گویای سطح درآمدی قشری است که بیشترین مسافران خروجی کشور را در برمی‌گیرد و یقینا تصمیم دولت برای افزایش سه برابریِ عوارض خروج، که آن را «مشارکت عمومی برای توسعه گردشگری» نامیده، جامعیت این قشر را تحت تاثیر قرار می دهد، نه آن هایی که به گفته سخنگوی دولت، دارندگی و برازندگی دارند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
9
انگیزه نود درصد سفرها نبود تفریحات عهد قدیم ونه عهد جدید
در ایران .
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
10
3
این شیوه برخورد و روش تیتر زدن بسیار ناپسند است. همه کشورها مالیات وضع می کنند ولی در کشور ما مالیات را پول زور فرض می کنیم.
در کشور پراسراف ما قیمت بنزین از جمله کمترین ارقام در دنیاست و قیمت گاز مصرفی تقریبا در حد بسیار ناچیز است. با این حال یارانه نقدی هم می دهیم. رسانه های ما هم رسالت ملی را فراموش و مفت خوری را تبلیغ می کنند. بسیار جای تاسف است که نتیجه می شود کاهش بودجه های عمرانی و عدم توانایی کافی دولت برای ساماندهی امور کشور. نهایتا دودش به چشم مردم می رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
تمام دنیایی که شما فرمودید خودرو با مصرف 14 لیتر تولید نمیکند نهایتا 4 لیتر مصرف داره و درضمن چرا شرایط ورود گردشگران را تسهیل نمیکنند که از آن طریق ارز وارد کشور شود و درآمدزایی کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
2
8
مشارکت عمومی برای توسعه گردشگری» !!!!!
بسه ؛ مردم ...نیستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
6
امكان داره خرج بعضي از دوستان خارج نشين بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
1
11
پیش بسوی کره شمالی شدن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
5
در حاليكه از مرز بازرگان تا خروجي جنوب بلوچستان يك سرويس بهداشتي مناسب كه اولين نياز گردشگر است وجود ندارد بايد روشن شود كه اين عوارض كجا هزينه مي شود شايد براي شركت مسئولين سازمان گردشگري در كنفرانس ها در كشور هاي ديگر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
باید با تمام امکانات با ایت تصمیم مخالفت کرد توجه کنید تنها دو کشور یعتی عراق و فیلیپین این عوارض را میگیرند آنهم با رقمی بمراتب کمتر حدود 5 دلار . توسعه جهانگردی یگسویه نیست اگر سیاست جلب سیاح داریم بهر ترتیب این فعلا وظیفه نمایندگان در مجلس استکه جلوی این اجحاف را بگیرند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
5
وای به حال مردم سال۹۷بااین انتخابشون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
4
کاشه بشه یک کمپین برای اعتراض به این موضوع راه انداخت
واقعا انصاف نیست.انگار دارن کسانی که از کشور خارج میشن رو جریمه میکنن
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
4
بابا یک پیک کمتر بزن...تا بفهمی رقم دویست و بیست هزار تومان چقدر است...
یک شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
تصمیمی کاملا غلط و مغرضانه است. بیشتر مسافر های خارج از کشور در حال حاضر قشر معمولی جامعه هستن که دنبال تورهای ارزان قیمت میگردن که با هزینه اندک بتونندمثل همه ی مردم دنیا ، سفری داشته باشند. یه چیز طبیعی که حق مسلم هر انسان هست. با این روش در واقع جلوی اندک دلخوشی های مردم هم گرفته میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
0
درآمد دولت مشخصه وقتی یه جایی مالیات را معاف کرد مجبوره جای دیگه عوارض را بیشتر کنه تا جبران بشه
مریم
|
Azerbaijan
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
سلام چرا از مرز بیله سوار به باکو در سال 97 عوارض نفری 75 هزار هست ولی از مرز آستارا به باکو نفری 400 هزار ومیگن تازه گران شده اگه گران شده باید همه جاین گران بشه پس چرا بیله سوار گران نشده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین