کد خبر: ۴۹۵۱۰۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
"انتقال آب خط قرمز خوزستان است / کلانتری باید عزل شود"

ماجرای درگیری نمایندگان خوزستان با رئیس سازمان محیط‌زیست+فیلم

اعتراض نمایندگان خوزستان به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره آنچه که نامه وی برای انتقال آب خوزستان عنوان می‌شد، باعث جر و بحث بین قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه با عیسی کلانتری در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان شد و برخی نمایندگان خوزستان به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 در پی جر و بحث بین برخی نمایندگان خوزستان به‌ویژه نماینده دشت آزادگان و هویزه با معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه شورای اداری استان خوزستان، درباره انتقال آب از این استان به دیگر نقاط کشور، برخی نمایندگان خوزستان در مجلس در این زمینه به اظهارنظر پرداختند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، نماینده اهواز در مجلس با بیان این‌که هر کدام از وزرای دولت به دنبال تامین آب مورد نیاز منطقه خود هستند، گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جای انجام وظیفه اصلی خود، اعلام‌ کرده که در خوزستان آب به اندازه کافی وجود دارد و می‌توان نسبت به انتقال آن اقدام کرد.

ماجرای درگیری نمایندگان خوزستان با رئیس سازمان محیط زیست+فیلم

جواد کاظم‌نسب الباجی در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل عملکرد بسیار ضعیف و ناشیانه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارسال نامه محرمانه به منظور انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، اعتراض خود را با ترک‌ جلسه شورای اداری استان اعلام کردیم.

وی افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور توجهی به وضعیت ریزگردها در استان خوزستان و خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های این استان ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای کلانتری به‌جای انجام وظیفه اصلی خود، اعلام ‌کرده که در خوزستان آب به اندازه کافی وجود دارد و می‌توان نسبت به انتقال آن اقدام کرد.

کاظم‌نسب الباجی با بیان این‌که هر کدام از وزرای دولت به دنبال تامین آب مورد نیاز منطقه خود هستند، خاطرنشان کرد: آلایندگی‌های نفت و نیشکر از نگاه آقای کلانتری دور مانده و در حال جفا کردن به حق خوزستان است.



نماینده شادگان: انتقال آب خط قرمز خوزستان است 

نماینده شادگان در مجلس نیز گفت: در استان خوزستان واقعا در زمینه آب در مضیقه هستیم و بحث انتقال آب خط قرمز خوزستان است.

مجید ناصری‌نژاد در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با آقای کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه شورای اداری خوزستان صبحت کردم و وی نه تنها نامه خود را انکار نکرد، بلکه با صراحت تمام و اصرار گفت، خوزستان مشکل آب ندارد ولی مشکل مدیریت آب دارد.

وی افزود: این حرف آقای کلانتری کاملا غلط است و همه به وضوح می‌بینند که مشکل جدی آب داریم و همه تالاب‌ها، نخلستان‌ها و دشتستان‌های ما مشکل دارند و مردم گرفتار هستند.

نماینده مردم شادگان در مجلس تصریح کرد: بیان این حرف از سوی معاون رئیس جمهور خطرناک است. از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که سریعا به این موضوع عکس‌العمل نشان بدهد و کلانتری را عزل کند و زخمی که بر دل پردرد خوزستانی‌ها زده را، مرهم بگذارد و اجازه ندهد که این قضیه ادامه پیدا کند.

ناصری‌نژاد ادامه داد: در استان خوزستان واقعا در زمینه آب در مضیقه هستیم و بحث انتقال آب خط قرمز خوزستان است.

وی گفت: کلانتری در نامه خود به‌طور کلی گفته که خوزستان آب مازاد دارد و انتقال آب از خوزستان مشکلی ندارد؛ پس این انتقال برای صنعت، کشاورزی و شرب و غیره است.

نماینده مردم شادگان در مجلس اظهار کرد: سال‌های زیادی دولت این بحث را به صورت انحرافی مطرح کرده که آب را  برای شرب منتقل می‌کند ولی مگر استان‌های کویری چقدر مشکل آب دارند؟ آن‌ها در بخش شرب، کشاورزی و صنعت بیشتر از ما آب دارند.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: فضای سبز استان‌های دیگر چندین برابر خوزستان و حتی بیشتر از تهران است و با این وضعیت اعلام می‌کنند مشکل آب شرب دارند ولی ما اصلا چنین چیزی را قبول نداریم، چون بهانه است.

نماینده دشت‌آزادگان: مجوز انتقال آب خوزستان با لابی پشت پرده صادر شده است

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس نیز گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یک لابی پشت پرده سیاسی و بدون مطالعه، مجوز انتقال آب خوزستان را صادر کرده و گفته که انتقال آب از نظر محیط زیست جایز است و مشکلی ندارد در حالی که تاکنون در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوز انتقال آب نداشته‌ایم، چون تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان خشک هستند.

قاسم ساعدی در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان در جمع خبرنگاران با اشاره به ترک جلسه شورای اداری در حضور معاون اول رئیس جمهور از سوی نمایندگان خوزستان، اظهار کرد: ما وظیفه شرعی و قانونی خود دانستیم تا همان‌طور که با رئیس جمهور در صحن مجلس برخورد کردیم، به نمایندگی از مردم، این جلسه را نیز ترک کنیم و ترک جلسه به معنی آن است که قبول نداریم آب خوزستان منتقل شود.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس تصریح کرد: به احترام چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیتی که در خوزستان زیر بار گرد و غبار نفس می‌کشند، جلسه شورای اداری را ترک کردیم چون می‌خواهیم به دولت اعلام کنیم که این ظلمی که در حق مردم خوزستان می‌شود، نه در شأن خوزستان است و نه در شأن مردم آن.

وی با بیان این‌که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید از مردم خوزستان خجالت بکشد، گفت: ایشان دیروز نامه‌ای محرمانه برای انتقال آب خوزستان می‌دهد و امروز آمده تا مردم را زیارت کند.

ساعدی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم مردم خوزستان جلوی این کار را بگیرند تا درس عبرتی برای چنین افرادی با این تفکرات باشد.

نماینده مسجدسلیمان: نامه "انتقال آب" خلاف مصلحت خوزستان است

نماینده مسجدسلیمان نیز با بیان این‌که نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بحث انتقال آب خلاف مصلحت خوزستان است، گفت: ما خجالت می‌کشیم که هر روز اعلام می‌کنند امروز میزان گرد و غبار موجود در هوای شهرهای خوزستان چندین برابر حد مجاز است ولی مسئولان با سربلندی به خوزستان بیایند و در نهایت چنین تصمیمی برای انتقال آب بگیرند.

علی‌عسگر ظاهری در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایندگان مردم خوزستان در مجلس روز یکشنبه در صحن علنی پیام مردم خوزستان را به رئیس جمهور رساندند و اعتراض خود را نسبت به نامه صادر شده از سوی آقای کلانتری اعلام کردند.

وی افزود: نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خلاف مصلحت خوزستان است؛ امروز قصد اعلام اعتراض به معاون اول رئیس جمهور را داشتیم ولی چون خود آقای کلانتری در جلسه شورای اداری خوزستان حضور داشت به وی هم اعتراض کردیم.

ظاهری با بیان این‌که جمع نمایندگان خوزستان تقاضای لغو این تصمیم را دارند، خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که رئیس جمهور و آقای جهانگیری پیام‌رسان خوزستان باشند و نسبت به لغو این تصمیم اقدام کنند و مطمئن باشند نمایندگان خوزستان با چنین تصمیماتی که با زندگی مردم بازی می‌کنند، اصلا موافق نبوده و هیچ رضایتی ندارند.

نماینده ایذه: آبرسانی با بشکه و تانکر به مناطق خوزستان جای خجالت دارد

نماینده ایذه در مجلس نیز با انتقاد از بردن صنایع فولاد و پتروشیمی به مناطق کویری و تأمین نیاز آب آن‌ها از خوزستان، تصریح کرد: با این وضعیت به مناطق خود خوزستان با بشکه و تانکر آبرسانی می‌کنند و این وضعیت جای خجالت دارد.

 هدایت‌الله خادمی در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما حتما به نامه آقای کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر وجود آّب مازاد در خوزستان و بلامانع بودن انتقال آب از این استان، واکنش نشان می‌دهیم و روز گذشته نیز این واکنش را به رئیس جمهور داشتیم.

وی با اعتقاد به این‌که این نامه نشان داد که به صورت هدفمند و سازمان‌یافته به مردم خوزستان آسیب می‌زنند، مدعی شد: آب خوزستان را برای تفریحات آبی، باغداری، کشاورزی و صنعت فولاد، پتروشیمی و غیره می‌برند.

خادمی بیان کرد: تالاب‌های هورالعظیم، شادگان و میانگران همه خشک و منبعی برای وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان شده‌اند.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان بودجه جاده‌های ایران بوده ولی تنها ۶۵ میلیارد تومان آن یعنی ۲۳ هزارم درصد کل بودجه را به خوزستان اختصاص داده‌اند؛ حتی از سهم بودجه راه‌آهن نیز صفر تومان به استان خوزستان اختصاص یافته است.

نماینده مردم ایذه در مجلس اظهار کرد: وقتی مردم خوزستان بدون هیچ خواسته‌ای اعلام می‌کنند که "اگر هوا نداریم ولی هواتو داریم"، نتیجه‌اش این بی‌مهری می شود.


منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
علی اصغر رضائی
|
Germany
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
1
4
از طرف من که خوزستانی هستم یک نفر ...شاید بیدار بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
1
5
ياد مرد خوزستان بخير ، كجايي دكتر مقتدايي، كه جواب كلانتري و امثالهم رو بدي، ابمونم گرفتن
پسر شیک پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
2
0
عجب مهمان نوازی؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
1
2
به والله من خودم در حاشیه شهر اصفهان دیدم ک شالیزار کشت کرده اند خدا وکیلی شهری ک میگوید اب ندارد چطور شالیزار برنج با ان مصرف اب کشت میکند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
3
به نظر میرسه میخاند مردم ان مهاجرت کنند
حسن محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
3
انتقال آب خوزستان بلای بسیار بزرگی است که نفس خوزستان را گرفته. بی تدبیری در این بخش فاجعه بار است تمام بچه های ما مشکل تنفسی پیدا کردن یک نسل را نابود کردید خداوند از مسببینش نگذرد .این هم مزد خوزستان مقاوم که الان در حسرت یک روز هوای پاک است.
علایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
2
مردم خوزستان خیلی سختی کشیدند، بس کنید این منفعت طلبیاتون را
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
1
جدیدن گفتن به جز شمال استان دیگه ای حق کشت برنج رو نداره .. پس از کجا کسب درآمد کنیم با این اقتصاد ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین